همشهری آنلاین: تقویت سیستم‌های راداری هواشناسی، مجهز بودن به ماهواره‌های هواشناسی مستقل و بکارگیری سوپرکامپیوترهای قوی از جمله مواردی است که مدیر گروه اقلیم‌شناسی بلایای جوی و اقلیمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی، از آنها به عنوان الزامات افزایش دقت و سرعت‌بخشی در پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت هواشناسی، از جمله پیش‌بینی بروز تندبادها نام می‌برد.

دكتر سینا صمدی نقاب در گفتگو با خبرنگار همشهري آنلاين با بيان اينكه پژوهشكده اقليم‌شناسي در حال رديابي منشأ سامانه تندباد اخير تهران است، گفت: سال‌ها پيش تندباد مشابهي كه البته سرعت باد در آن خيلي بيشتر از سرعت تند باد اخير تهران بود را در منطقه خراسان تجربه كرديم كه از سمت سبزوار شروع شد، نيشابور را فرا گرفت و تا مشهد هم آمد و نسبت به تندباد اخير تهران، گرد و خاك بيشتري را با خود همراه كرده بود.

مدير گروه اقليم‌شناسي بلاياي جوي و اقليمي پژوهشكده اقليم‌شناسي افزود: سيستم تندباد اخير تهران، منطقه‌اي بود. پيش‌بيني سيستم‌هايي كه به صورت ناگهاني و منطقه‌اي تشكيل مي‌شوند، سخت‌تر هم مي‌شود.

وي تغيير اقليم و گرماي ناگهاني محيط كه منجر به ايجاد سيستم همرفتي و مكش گرد و خاك از مناطق بياباني مي‌شود را يكي از مهمترين عوامل تندباد همراه با گرد و خاك عنوان كرد و درباره علت سرخي تندباد اخير تهران نيز گفت: سرخي تندباد در اثر انعكاس نور در گرد و خاك بوده است.

«پيش‌بيني بهنگام» نيازمند رادار، ماهواره مستقل و سوپركامپيوتر قوي است 

دكتر صمدي همچنين درباره چاره‌جويي‌هايي كه مي‌توان براي پيش‌بيني بهنگام و دقيق وقوع تندباد داشت، اظهار داشت: پيش‌بيني بخصوص در حوزه پيش‌بيني وقوع تندبادها امر سختي است و وقتي شرايط به سمتي مي‌رود كه عوامل تأثيرگذار در بروز تندباد متعدد مي‌شوند، پيش‌بيني مشكل‌تر هم مي‌شود اما مي‌توان با بهره‌گيري از ابزار، علوم و تكنولوژي، پيش‌بيني‌هاي كوتاه‌مدت را دقيق‌تر كنيم.

مدير گروه اقليم‌شناسي بلاياي جوي پژوهشكده اقليم‌شناسي افزود: براي دقيق‌تر شدن پيش‌بيني‌هاي كوتاه‌مدت، نيازمند تقويت سيستم‌هاي راداري و سرمايه‌گذاري بيشتر در حوزه پيش‌بيني پديده‌هاي جوي هستيم تا پديده‌هايي كه به صورت ناگهاني و منطقه‌اي شكل مي‌گيرند با دقت بالاتر و در مدت زمان كمتري قابل تشخيص باشند.

وي مجهز بودن به ماهواره‌هاي هواشناسي مستقل و سوپركامپيوترهاي قوي را از الزامات افزايش دقت و سرعت‌بخشي در پيش‌بيني تندبادها دانست و ابراز اميدواري كرد دستگاه‌هاي مسئول براي تجهيز به تكنولوژي و تجهيزات روز در حوزه پيش‌بيني پديده‌هاي هواشناسي فعالانه‌تر عمل كنند.

صمدي درباره كاربرد سوپركامپيوترهاي قوي در پيش‌بيني بهنگام و سريع پديده‌هاي هواشناسي نيز گفت: براي استفاده از مدل‌هاي به روز پيش‌بيني هوا با دقت‌هاي خيلي بالا نيازمند استفاده از كامپيوترهايي هستيم كه قدرت پردازش فوق سريع داشته باشند كه به آنها سوپر كامپيوتر گفته مي‌شود. هر چند سوپركامپيوترها داراي قيمت‌هاي بالايي هستند اما كمك‌هاي شاياني را در استفاده از مدل‌هاي پيش‌بيني به روز و سريع، مهيا مي‌كنند.

برچسب‌ها