سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: این عکس که ۱۲ خرداد گرفته شده است، توفان غباری که تهران را در این روز فراگرفت، نشان می‌دهد. این توفان غبار یا هبوب باعث کشته شدن دست کم پنج نفر شد.

haboob

haboob

هبوب کلمه‌ای عربی است به معنای جریان شدید و ناگهانی باد است که دقیقا توصیف‌کننده کاری است که این توفان‌ها انجام می‌دهند. توفان غبار هنگامی ایجاد می‌شود که در پیشاپیش یک توفان تندری (توفان همراه با رعد و برق) هوا به سمت پایین فشرده می‌شود و غبار و خرده‌ریزها را از روی زمین بلند می‌کند. به طور معمول این توفان‌ها بیشتر از ۳۰ دقیقه طول نمی‌کشند و سرعت‌شان به حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و می‌تواند در طول چند دقیقه دیواری از غبار به ارتفاغ ۳ هزار متر ایجاد می‌کند.

هبوب‌ها در مناطق خشک و غبارآلود رایج هستند. این توفان‌ها اغلب در صحرای بزرگ آفریقا و شبه‌جزیره عربستان و نیز در غرب آمریکا رخ می‌دهند.

بادهای قوی ناشی از این توفان ممکن است با آسیب‌رساندن به درختان و توفان‌ها شوند. غبار بلندشده نیز ممکن است برای کودکان، سالمندان و افراد بیمار مشکل ایجاد کند و همچنین باعث اختلال در حمل و نقل هوایی شود.

عکس را علیرضا ناصری، دانشجوی عکاسی، از اتاقش در محله اقدسیه تهران در پای کوه‌های شمال شهر گرفته است. h, این عکس را با استفاده از یک دوربین کانون 7D گرفته است.

LiveScience

کد خبر 261488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha