رویش گیاهان بر سازه‌ها و کتیبه‌های تاریخی در محوطه باستانی نقش رستم این محوطه را با تهدید مواجه کرده است تا جایی که به تعبیر خبرگزاری مهر از شیراز رویش گیاهان بر کتیبه‌های تاریخی این محوطه موجب تخریب خاموش و مداوم آثار تاریخی نقش رستم شده است.


محوطه تاريخي نقش رستم در 6كيلومتري تخت جمشيد قرار دارد كه داراي آثار ارزشمندي شامل آرامگاه 4 تن از پادشاهان هخامنشي، نقش برجسته‌هاي متعدد از وقايع مهم دوران ساساني، بناي كعبه زرتشت و... است. براساس اين گزارش، رويش گياهان در كتيبه‌ها و نقش برجسته نقش رستم باعث شده ترك‌هاي مشهودي براين آثار ايجاد شود. مشاور برنامه‌ريزي خانه فرهنگ جاودان در شيراز گفته است: رويش گياهان نه‌تنها در كتيبه‌هاي نقش رستم بلكه در ديگر بناهاي تاريخي نيز مي‌تواند در درازمدت تأثيرگذار باشد و روند تخريب بنا را تسريع بخشد.

به گفته امين طباطبايي، رويش گياهان در تخريب بنا تأثيرگذار است و از دلايل اصلي رويش گياهان در كتيبه‌هاي نقش رستم نزديكي اين بنا به پتروشيمي و افزايش ميزان رطوبت و باران‌هاي اسيدي است. براساس آنچه اين باستان‌شناس اعلام كرد، باران‌هاي اسيدي باعث افزايش رطوبت موجود در اطراف بنا و در نهايت رويش گلسنگ و گياهان بر آثار مي‌شود كه در درازمدت در تخريب بناها و آثار تاريخي تأثير دارد. مشاور برنامه‌ريزي خانه فرهنگ جاودان با بيان اينكه ريشه بوته‌ها مي‌تواند در فشار آوردن به كتيبه و در نهايت تخريب و متلاشي شدن آنها مؤثر باشد گفت: با عميق‌تر شدن ريشه گياهان احتمال مي‌رود كه صدمات زيادي به كتيبه‌ها وارد شود. آنطور كه اين باستان‌شناس گفته است، علاوه بر رويش بوته‌ها بر كتيبه‌ها و بناهاي تاريخي محوطه باستاني و ارزشمند نقش رستم با عميق شدن ريشه بوته‌ها در اين آثار شرايط مناسبي براي لانه‌گزيني پرندگان در اين آثار فراهم شده كه در از بين رفتن كتيبه‌ها مؤثر است.