با بيوك عليمرادلو، مشاور خودرو وزير صنعت و عضو شوراي سياستگذاري خودرو گفتوگو كردهايم.
- چرا خودروسازان با فرمول جديد مخالفند؟
بهنظر ميرسد شوراي رقابت بدون رايزني لازم با شركتهاي خودروسازي قيمتهاي پايه و فرمول جديد محاسبه قيمت خودرو را تعيين و نسبت به ابلاغ قيمتهاي جديد اقدام كرده است. برخي قيمتهاي جديد اعلام شده حتي پايينتر از قيمتهاي تمامشده و قيمتهاي فعلي است.
- امكان حذف قيمتهاي حاشيه بازار تا چه حد است؟
اكنون اختلاف قيمت كارخانه و خريد و فروش خودرو در بازار به مشكل بزرگي تبديل شده است و اين شيوه قيمتگذاري به تشديد شكاف قيمتي خودرو در حاشيه بازار دامن ميزند. شوراي رقابت در حالي خودروسازان را ملزم به جمعكردن قيمتهاي حاشيه بازار كرده كه به اعتقاد خودروسازان با قيمتهاي جديد، توليد با ضرر و زيان مواجه خواهد شد. بهترين كار شكلگيري تعامل بين شوراي رقابت و خودروسازان براي تعيين قيمتهاي جديد خودرو براساس فرمولي است كه رضايت دوطرف را فراهم كند.
- چرا اين تعامل قبلاً شكل نگرفته است؟
درست است كه بايد اين تعامل از قبل شكل ميگرفت اما اين كار انجام نشده است. آنگونه كه خودروسازان ادعا ميكنند ممكن است اطلاعات قيمت تمامشده خودرو از آنها دريافت شده باشد اما در تعيين ضوابط و قيمتهاي جديد تعاملي وجود نداشته است.
- آيا وزارت صنعت راهحلي براي قيمت خودرو دارد؟
راهحل ميانهاي براي تعيين قيمتهاي جديد خودرو وجود ندارد، اما وزارت صنعت صحبتي با شوراي رقابت خواهد داشت و تلاش ميكند از طريق برگزاري جلساتي با خودروسازان نقاط افتراق را برطرف كند.
- احتمال تغييراين قيمتها تا چه حد است؟
اطلاعي ندارم، اين موضوع بستگي به مذاكرات وشيوههاي مدنظر طرفين دارد. شوراي رقابت براساس قانون وظايفي دارد كه بايد به آن عمل كند و خودروسازان نيز بايد به جمعبندي و شرايطي برسند كه كار انجام شود. نميدانم چه اتفاقي خواهد افتاد.
- آيا شروط پنجگانه شوراي رقابت براي افزايش قيمت خودرو از ضمانت اجرايي برخوردار است؟
بايد مشخص شود كه هدف از اين پيش شرطها چيست و با توجه به وضعيت توليد و عرضه اين شروط تا چه حد قابليت اجرا دارد.