معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست که به خرم‌آباد سفر کرده همزمان با روزجهانی مقابله با بیابانزایی گفت که طبق گزارش‌ها تقریباً بیش از ۱۵۰تا ۱۷۰میلیارد مترمکعب آب مازاد از سفره‎های زیرزمینی برداشت شده و بیش از ۲۹۰دشت با بحران آب مواجه هستند لذا نظر سازمان این است که نباید برداشتی صورت‌گیرد.

 احمدعلي كيخا درحالي از برداشت بيش از 170ميليارد مترمكعب مازاد از سفره‌هاي زيرزميني خبر مي‌دهد كه مسئولان اين سازمان به‌عنوان متولي حفاظت محيط‌زيست هنوز نتوانسته‌اند مديران منابع آب كشور را به رعايت معيارهاي زيست‌محيطي در طرح‌هاي اجرايي آب مجاب كنند؛ ازجمله وزارت نيرو با وجود مخالفت صريح سازمان حفاظت محيط‌زيست با طرح انتقال آب خزر به سمنان، اجراي اين طرح را در دستور كار خود دارد. مخالفت با سدسازي از ديگر مواردي است كه سازمان حفاظت محيط‌زيست برآن تأكيد مي‌كند، به‌طوري كه اخيرا معصومه ابتكار از سدسازي به‌عنوان مهم‌ترين عامل تخريب محيط‌زيست نام برد.

با وجود اين، موضعگيري معاون وزير نيرو در همايش تغيير اقليم كه خردادماه جاري برگزار شد نشان داد كه سدسازي هنوز يكي از گزينه‌هاي جدي اين وزارتخانه براي تأمين آب است. درعين حال احمدعلي كيخا تصريح كرد كه سازمان حفاظت محيط‌زيست تأكيد زيادي بر احياي تالاب‎ها دارد و علاوه بر تالاب‎ها، كارگروه رودخانه‎ها و ديگر بوم‎هاي حساس نيز در سازمان تشكيل شده كه به‌صورت مرتب اين موضوعات پايش مي‎شود و تمام دستگاه‎هاي مختلف با مبادله اطلاعات، سندها و اقدامات در فكر اصلاح رفتار اين مناطق هستند.

آنطور كه درگزارش ايسنا آمده است بنا به گفته كيخا، به استاندار هر استاني كه تالابي در آنجا وجود دارد ابلاغ شده است تا كارگروه نجات تالاب را به رياست خود استاندار و متشكل از ذي‌نفعان، دانشگاهيان و سمن‎ها‌(تشكل‌هاي مردم‌نهاد) تشكيل دهند و با مشاركت هم، برنامه مديريت تالاب را اجرايي كنند. معاون سازمان حفاظت محيط‌زيست تصريح كرد: آنچه در حوزه محيط‌زيست كشور اتفاق افتاده يك‌شبه نبوده بلكه مربوط به رويكردهاي نامناسب و غيرصحيح توسعه‎اي بوده كه در طول سال‎ها در كشور اعمال شده است.