همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: رییس دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) یکشنبه وارد تهران می‌شود و عصر روز سه‌شنبه از دریاچه ارومیه و ۴۰ سایت کشاورزی پایدار این منطقه بازدید می‌کند.

به گزارش ايرنا، محسن سلیمانی روزبهانی روز شنبه گفت: "هاولیانگ شو" معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و رییس دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) از بانکوک به تهران می‌آید که یکی از برنامه‌های سفر وی بازدید از دریاچه ارومیه و سایت‌های کشاورزی این حوضه آبی است.

وی افزود: اکنون سازمان حفاظت محیط زیست با کمک ادارات کل جهاد کشاورزی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و با کمک دولت ژاپن در حال آموزش در 40 سایت کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه است و کشاورزان در این دوره با روش‌های کشاورزی پایدار آشنا می‌شوند و بعد این اطلاعات را در مزارع خود به اجرا در خواهند آورد.

مهم‌تر از موضوع کشاورزی پایدار در منطقه، درگیر شدن کشاورزان و جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه است زیرا با افزایش آگاهی عمومی مدیریت منابع آب در منطقه منطقی‌تر خواهد شد و امیدواریم به مرور به مدلی صحیح برای صرفه‌جویی منابع آبی در منطقه تبدیل شود.

در این سایت‌ها به شکل گسترده به کشاورزان در مورد پیاده‌سازی روش‌های کشاورزی پایدار، مدیریت منابع آب، نحوه آبیاری صحیح، تغییر کشت، چگونگی ذخیره کردن آب و حفظ خاک آموزش داده می‌شود.

اکنون با گرم شدن هوا تبخیر در دریاچه ارومیه شتاب بیش‌تری خواهد گرفت از این رو آب بیش‌تری از دست خواهد داد بنابر این مدیریت منابع آب برای حفظ دریاچه و نگه داشتن این حوضه آبی در این شرایط از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: خوشبختانه ستاد احیای دریاچه ارومیه در حال مطالعه و برنامه‌ریزی برای نجات این دریاچه است و قول داده‌اند تا پایان خرداد ماه راهکار‌های نجات دریاچه را ارایه دهند که امیدواریم در قالب یک برنامه جامع ارایه شود نه چند اقدام زیرا وضعیت کنونی دریاچه با ارایه چند اقدام بهبود نمی‌یابد.