همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: بیش از ۷۰ درصد تالاب‌های کشور آسیب جدی دیده و بقیه این عرصه‌های مهم زیستی نیز در آستانه تهدید و بحران است.

عباس رجایی در گفت و گو با ایرنا افزود: بخش بزرگی از آسیب وارد آمده به تالاب‌های کشور متوجه رفتارهای انسان با طبیعت و بخش دیگر ناشی از خشکسالی‌های ده سال اخیر است.

وی بیان کرد: برنامه بررسی وضعیت تالاب‌های کشور و راهکارهای برون رفت از این چالش‌ها در هشت ماه گذشته با همکاری مرکز پژوهش‌ها و راهبری کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس انجام شده و برآیند این مطالعات به عنوان قانون مدیریت تالاب آماده ارائه در صحن علنی مجلس است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آسیب تالاب‌ها تنها نابودی یک زیستگاه و عرصه طبیعی نیست بلکه آثار ثانویه متعددی بر اکوسیستم و محیط انسانی دارد و کم توجهی به مهار این آسیب‌ها بحران زیست محیطی را در پی دارد.

رجایی ادامه داد: در قانون تصویبی تالاب‌ها در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، مدیریت اصولی زیست بوم تالاب به صورت جامع دیده شده که از جمله مواد آن نحوه تغذیه آبی تالاب، ساماندهی امور معدنی و عمرانی، اهمیت و احیای تنوع زیستی، پیوست زیست محیطی دقیق تالاب‌ها و ارزشگذاری زیستی تالاب است.

وی بیان کرد: سازمان محیط زیست کشور مسئول حسن اجرای این قانون با همکاری دستگاه‌های متولی تعیین شده و با تصویب نهایی آن در صحن علنی مجلس، بستر حمایت قاطع و احیای تالاب‌های کشور فراهم می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: خشکی تالاب‌های کشور در چند سال اخیر به معضل انتشار گرد و غبار و شکنندگی زیست بوم‌های محلی دامن زده و باید با تعیین سهم مناسب حق آبه برای تالاب‌ها، علاوه بر پیشگیری از وقوع فجایعی همانند آنچه در دریاچه ارومیه رخ داده، تحولات نامبارک ناشی از تغییرات اقلیم و آب و هوا را مهار کرد.

رجایی با تاکید بر لزوم ساماندهی و مدیریت پارازیت و امواج در کشور گفت: مجلس شورای اسلامی در پیش نویس قانون کاهش آلودگی هوا، مهار مجموعه عوامل دخیل در آلودگی شامل عوامل شیمیایی، الکترومغناطیسی، صوتی، امواج و ریزگردها را دیده است و اخیرا دولت نیز تدوین لایحه هوای پاک را در دستور کار دارد و با تسلیم آن به مجلس تلفیق موضوعات در قالب قانون جامع و قوی دنبال می‌شود.

هم اینک 34 تالاب در كشور وجود دارد.