به گزارش فارس؛ شهرام جبّاریزادگان با اشاره به گرم شدن هوا گفت: بسیاری از موتورسواران به این بهانه به جای این که کلاه ایمنی را روی سر خود قرار دهند، آن را روی فرمان یا ترکبند موتورسیکلت قرار میدهند، در صورتی که خطر هر لحظه در کمین آنهاست.
وی هدف از استفاده از کلاه ایمنی را حفظ جان و جلوگیری از آسیب رسیدن به سر و گردن موتورسواران هنگام حادثه ذکر کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از موتورسواران به این موضوع توجه چندانی نمیکنند و به همین دلیل شاهد مرگ و میر موتورسواران عموما جوان و نوجوان هستیم که مهمترین دلیل فوت آنها عدم استفاده از کلاه ایمنی و ضربه مغزی است.
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که گروهی از موتورسواران برای گریز از قانون به استفاده از کلاه ایمنی غیر استاندارد و پلاستیکی مبادرت میورزند، اظهار کرد: امروزه بیشتر کلاههای ایمنی تولید داخل استاندارد نبوده و دارای مشکلاتی همچون زاویه دید نامناسب، عدم تناسب با فصول و کیفیت پایین طلق هستند.
جبّاریزادگان اضافه کرد: بسیاری از کلاههای ایمنی داخلی به شکلی طراحی شدهاند که موجب آزار سر و صورت موتورسواران شده و وزن و سایز مناسبی نداشته و با ورود اولین ضربه شکسته میشوند و در صحنه تصادف از سر موتورسوار جدا میشوند.
وی با اشاره به این که اولین و مهم ترین مشخصه یک کلاه ایمنی مناسب، لایه بیرونی مقاوم و مقاومت آن در مقابل ضربه است، اظهار کرد: لایه داخلی کلاه ایمنی باید قدرت جذب ضربه را داشته باشد و جلوی انتقال نیرو به سر را بگیرد، ضمن این که طلق مقابل کلاه که مانند شیشه جلوی خودرو عمل می کند باید مقابل خراش و ضربه مقاوم باشد.
معاون آموزش سازمان ترافیک تصریح کرد: در حال حاضر قیمت برخی کلاه های ایمنی با کیفیت و کاملا استاندارد از قیمت بعضی موتورسیکلت های داخلی که دارای پایین ترین کیفیت و ایمنی هستند، بیشتر است.
وی در پایان با تاکید بر این که تابستان فصل رونق موتورسواری و تشدید تلفات موتورسواران است، اعلام کرد: به طور متوسط هر 48 ساعت یک موتورسوار بر اثر حوادث و سوانح ترافیکی در تهران کشته می شود، در صورتی که استفاده از کلاه ایمنی مرگ و میر موتورسواران را تا 40 درصد کاهش می دهد.