به گزارش ایسنا، سید جعفر تشکری هاشمی افزود: مصرف برق در وسایل نقلیه پاک پایین بوده و مقرون به صرفه است و در این میان، جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی راهکار بسیار مناسبی برای کاهش مصرف سوخت از یک سو وحفظ محیط زیست شهری از سوی دیگر است.
وی با اعلام این که آن چه در این میان مهم است و نیاز به همکاری دولت با مدیریت شهری دارد، ارائه تسهیلات لازم به منظور تسهیل در ورود موتورسیکلت های پاک به خیابان های تهران است، تأکید کرد: روند جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی با برقی باید با جدیت از سوی دستگاههای متولی دنبال شود و اراده مدیریت شهری به تنهایی کفایت نمیکند.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که با توجه به ویژگیهای جغرافیایی و توپوگرافیکی پایتخت، موتورسیکلتهای برقی که قرار است در این کلان شهر تردد کنند باید از استاندارد و کیفیت بالایی برخوردار باشند، اظهار کرد: موتورسیکلتهای برقی به منظور تردد در خیابانهای تهران باید از استانداردهای لازم برخوردار بوده و معیارهای مورد نظر را رعایت کرده باشند.
تشکری هاشمی با بیان این که متقاضیان موتورسیکلتهای برقی باید از وام کم بهره بهرهمند شوند، تصریح کرد: از دیگر تسهیلاتی که به منظور ترغیب و تشویق خریداران موتورسیکلتهای برقی پیشبینی شده، امکان شارژ رایگان برق مصرفی موتورسیکلت آنها از طریق ایستگاههایی است که در سطح تهران به ویژه در محدوده مرکزی شهر به این منظور راهاندازی خواهد شد.
وی با تأکید بر این که ورود خودروهای هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی، گام بعدی در مسیر توسعه حمل و نقل پاک در پایتخت است، اضافه کرد: با ورود این خودروها به ناوگان تاکسیرانی میتوانیم صرفه جویی قابل توجهی در مصرف بنزین داشته باشیم و وزارت نفت از محل این صرفهجوییها می تواند در بازپرداخت اقساط خودرو به رانندگان تاکسی کمک کند.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که صرفهجویی حداقل یک لیتری در مصرف سوخت در هر سفر شهری، از نتایج استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی است، اظهار کرد: توسعه خطوط اتوبوسرانی تندرو و گسترش خطوط مترو، نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف سوخت دارند و به نسبت هر مسافری که در هر سفر از مترو یا اتوبوس به جای وسیله نقلیه شخصی خود استفاده میکند، بیش از یک لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی میشود.
تشکری هاشمی با بیان این که روزانه مجموعاً 7 میلیون جابهجایی از طریق اتوبوسرانی و مترو در تهران انجام میشود، تصریح کرد: با احتساب یک لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت در هر سفر شهری، فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی در هر روز 7 میلیون لیتر و در هر هفته 50 میلیون لیتر صرفهجویی را در مصرف سوخت رقم میزند.
وی با تأکید بر این که مدیریت شهری در این دوره بدهیهای تمام ادوار مدیریتهای شهری و به عبارتی بدهی تاریخ متروی تهران را پرداخته یا بازپرداخت آنها را تقبل نموده، خاطرنشان کرد: به منظور استفاده از برخی تسهیلات مالی، مجبور شدهایم بدهیهای سه دهه گذشته مترو، حتی زمانی که مترو زیر نظر دولت قرار داشت را نیز پرداخت کنیم.