همشهری آنلاین: زمین‌‌لرزه‌ای قدرتمند دوشنبه 16 جولای (25 تیر) در شمال غربی ژاپن باعث آتش‌سوزی و نشت مواد رادیواکتیو در بزرگترین نیروگاه ‌هسته‌ای ژاپن شد.

به گزارش آسوشیتدپرس این زلزله 6.8 ریشتری دست کم باعث کشته‌شدن هفت نفر و مجروح‌شدن صدها نفر شد. این زلزله با عث متلاشی‌شدن خانه‌های چوبی، شکاف برداشتن جاده‌ها و خم‌کردن پل‌های کنار دریا شد.

به دنبال زلزله شعله‌های آتش و دود سیاه ار نیروگاه هسته‌ای کاشیوازاکی - بزرگترین نیروگاه هسته‌ای ار لحاظ میزان برون‌ده برق - به آسمان برخاست. حدود دو ساعت طول کشید تا آتش در یک مبدل برق خاموش شود.

به گفته مسئولان نیروگاه حدود 315 گالون آب از آن نشت پیدا کرده است. این آب حاوی مقادیر بسیار کمی ماده رادیواکتیو – یک میلیاردیوم مقدار خطرناک بر اساس قوانین ژاپن - است و تصور می‌رود که به دریای ژاپن وارد شده باشد.

این زمین‌لرزه که شکاف‌هایی به پهنای یک متر در زمین کنار ساحل به جای گذاشت، ساعت 10 صبح به وقت محلی در ایالت نیگاتا رخ داد. به دنبال بروز این زلزله آژیرها در شهر کاشیوازاکی با جمعیتی حدود 90000 نفر که به نظر می‌رسد بیشترین خسارات را دیده باشد، به صدا درآمد.

چهار مرد و سه زن – همگی در دهه‌های هفتاد و هشتاد زندگی- در این زلزله کشته و بیش از 80 نفر مجروح شدند.

به گفته مقامات حدود 300 خانه در کاشیوازاکی - شهری که بیشتر به خاطر صنعت ماهیگیریش مشهور است تخریب شد و بیش از  2000 نفر از خانه‌های شان تخلیه شدند.
به دنبال زلزله  حرکت چندین قطار سریع‌السیر که توکیو را به شمال و جنوب این کشور مرتبط می‌‌کرد به حالت تعلیق در‌ آمد.

نخست‌وزیر ژاپن به دنبال بروز زلزله سفر انتخاباتی‌اش به جنوب کشور را ناتمام گذاشت و به توکیو بازگشت.

او بعدا با یک یونیفرم آبی برای بررسی میزان خسارات به محل حادثه دیده واردشد.
ژاپن بر روی چهار صفحه تکتونیکی قرار دارد و یکی از زلزله‌خیزترین کشورهای جهان است.