چرا باید برای پذیرش فناوریهای نوین آمادگی داشته باشیم؟ عنوان سر مقاله این شماره به قلم تقیپور است که در آن به بخشی از آسیبهای شبکههای اجتماعی اشاره کرده است.
«رویدادهای ورزشی و آسیبهای اجتماعی از نگاه رسانهها و پژوهشگران علوم انسانی» عنوان تحقیقی عمیق و خواندنی از نگین حسینی روزنامهنگار و دانشجوی دکترای ارتباطات با عنوان «میزبانی جامجهانی فقر و فحشا» میباشد که با اشاره به گزارشهای رسانههای جمعی در مورد روسپیگری و سوءاستفاده از کودکان برزیلی به هنگام برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در این کشور، به رشته تحریر درآورده است.
«رسانهها و ترور» مقاله سینا تفنگچی کارشناس ارشد علوم ارتباطات نیز به بررسی نقش رسانهها در جنگهای مختلف پرداخته است.
«خبر به عنوان ایدئولوژی؛ چگونه خبر جهان را شکل میدهد» عنوان مقالهای از شیرین کریمی است که مطالعه آن به دانشجویان ارتباطات و روزنامهنگاران پیشنهاد میشود.
احمدرضا زارعی کارشناس ارشد مدیریت رسانه نیز موضوع «تاکتیکهای جنگ نرم در عرصه تلویزیون» را در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات مورد توجه قرار داده است.
«هنوز یاد نگرفتهایم نظریههای ارتباطات را نقد کنیم» تیتر مصاحبه امیر لعلی با دکتر مجید رضائیان، استاد روزنامهنگاری است. «نقد» موضوع مهمی است که چندان در علوم ارتباطات ایران جایگاهی پیدا نکرده است و در عصری که همه چیز از سیاست تا اقتصاد، از ورزش تا رفاه در ارتباطات گره خورده است، لازم است تغییراتی در فضای آمادمیک و عملی ارتباطات در ایران صورت گیرد. برخی از موضوعات مهم و دلایل کمتحرکی ارتباطات در این گفتوگو با مجید رضائیان مطرح شده است.
گفتوگوی ندا فراهانی با مرتضی موحد رحمانی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با عنوان « استفاده از رسانهها برای رونق گردشگری ایران همانند تیغ دولبه است» و گفتوگوی محمدحسن خازنی با دکتر داود زارعیان با عنوان« مدیریت افکار عمومی حرف اول را در روابطعمومیها میزند» از دیگر گفتوگوهای این شماره ماهنامه است.
در این شماره ماهنامه 3 پرونده منتشر شده است:
پرونده 1: معماری شهری؛ نشانههایی برای ارتباطات
- گفتوگوی بهروز بلمه با احسان رنجبر، استادیار شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس: استحکام ارتباطات اجتماعی، رسالت مهم طراحی شهری است
- گفتوگوی حجتاله مرادخانی با اسماعیل شیعه، استاد گروه شهرسازی دانشگاه علم و صنعت: تهران؛ شهری با معضلات عدیده برای زندگی کودکان
- بازار، سازمان ارتباطي در شهرهاي كهن نوشته نعمان امیدی کارشناس ارشد مردمشناسی
- تأملی بر نقش ارتباطات بصری و نقش آن در جذابیتبخشی به شهرها نوشته تارا بهبهانی پژوهشگر و مدرس هنر
- پیادهراه و تأثیر آن بر توسعه ارتباطات انسانی در شهر نوشته حسین اکبرینصب عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
- دیوارها؛ تریبونی برای اطلاعرسانی همگانی در شهر نوشته جواد مرادخانی
- جایگاه ارتباطی دو برج میلاد و آزادی و تأثیر آنها بر جهتیابی در شهر نوشته وحید میهنپرست کارشناس ارشد باستانشناسی
- گفتوگوی حجتاله مرادخانی با مجتبی رفیعیان، دانشیار شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس با عنوان در حوزه کیفیت محیط شهری درک مشخصی از ارتباطات وجود ندارد
پرونده 2: رسانهای به نام اسباببازی
- نگاهی روانشناختی به اسباببازی؛ جایگاه اسباببازی در بازیهای کودکان نوشته رعنا شکوهی ستا كارشناس تعليم و تربيت
- عروسک پیام است نوشته فائزه سادات شاهطاهری کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
- نقش اسباببازي در زندگي كودكان و تأثير آن در معرفي سبك زندگي و فرهنگ نوشته رضا قسيمی پژوهشگر مسائل فرهنگي
- اسباببازی؛ رسانهای از آغوش کودک تا صفحه تلویزیون نوشته ليلا خانزاده
- جایگاه اسباببازی در میان سایر رسانههای سرگرمکننده نوشته مهری ایزدی یگانه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
پرونده 3: نگاهی به انجمنهای ارتباطات در آمریکا
- گفتوگوی مدیریت ارتباطات با پروفسور جیم پارکر، رئیس انجمن ارتباطات آمریکا با عنوان انجمن ارتباطات آمریکا، خدمات ارزانقیمت با استانداردهای آکادمیک عرضه میکند
- پروفسور پائولا ام. پوایندکستر، رئیس انجمن آموزش روزنامهنگاری و ارتباطات جمعی آمریکا: ایجاد جامعهای آگاهتر، از وظایف و مسؤولیتهای روزنامهنگاران و ارتباطاتیهاست
- انجمن تحقیقات افکارعمومی آمریکا
- انجمن روزنامه آمریکا
- انجمن تاریخ بیان آمریکا
- انجمن تاریخنگاران روزنامهنگاری آمریکا
- انجمن ارتباطات آمریکا
- انجمن ارتباطات و فناوری آموزشی
- انجمن بومشناسی رسانهها
- انجمن روزنامهنگاران و نویسندگان آمریکا
- انجمن ارتباطات تجاری
- انجمن آموزش روزنامهنگاری
- انجمن زنان رسانههای ورزشی
- انجمن ارتباطات شرقی
- انجمن آموزش روزنامهنگاری و ارتباطات جمعی
- انجمن ارتباطات سلامت و علوم
- انجمن ملی ارتباطات
این پرونده زیر نظر و با ترجمه امیرعلی خلج منتشر شده است.
این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات در 84 صفحه رنگی و با قیمت 6 هزار تومان بر روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفته است.
گفتنی است علاقهمندان میتوانند این ماهنامه را توسط نرمافزار «برگ» (کیوسک الکترونیکی مطبوعات) بر روی گوشیها و تبلتهای دارای سیستم عامل اندروید خریداری کرده و مطالعه کنند. نرمافزار اندرویدی «برگ» از نشانی http://barg.asr24.com یا cando.asr24.com قابل دریافت است.
آرشیو کامل ماهنامه مدیریت ارتباطات از نشانی www.magiran.com/cmmagazine قابل تهیه و مطالعه است.
این ماهنامه از طریق سایت www.prshop.ir نیز برای درخواستکنندگان، ارسال میشود.