همشهری آنلاین: هشتمین مورد آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی و ارتفاعات منطقه مهارلو که به‌عنوان هفتمین منطقه برتر گردشگری کشور، معرفی شده، از بعدازظهر روز دوشنبه ۱۳ مرداد آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

مهدی باقری یک عضو شورای اسلامی مهارلو در گفت و گو با ایسنا، گفت: آتش‌سوزی از حوالی ساعت 14 بعد ازظهر دیروز ( 12 مرداد) آغاز شده و به‌دلیل نبود امکانات اطفاء حریق، همکاری نکردن دستگاه‌های مختلف، وزش باد شدید و پوشش وسیع گیاهی منطقه، بر وسعت و شدت آن افزوده شده است.

وی افزود: هم‌اینک دامنه آتش در یک خط به‌ طول حدود 3 کیلومتر در حال پیشروی به سمت شهرستان‌های سروستان و کوار است و بر سرراه خود هم گیاهان مختلف و بعضا کمیاب عرصه‌های طبیعی و هم درختان انجیر موجود در باغ‌های منطقه را می‌سوزاند و پیش‌ می‌رود.

باقری با ابراز تاسف از همکاری نکردن دستگاه‌های مختلف برای پیشگیری از بروز چنین رخدادهایی، گفت: این هشتمین بار است که این منطقه دچار آتش‌سوزی می‌شود و در هفتمین مورد سه روز منطقه در آتش سوخت و در نهایت با کمک مردم محلی مهار شد.

این عضو شورای اسلامی مهارلو با بیان اینکه شورا طی ماه‌های گذشته با توجه به وضعیت مطلوب بارندگی و افزایش پوشش گیاهی، به سراغ دوایر مختلف دولتی و مسئولان برای ایجاد هماهنگی و انجام اقدامات پیشگیرانه رفته است، گفت: ما که از بیشتر مسئولان ناامید شده‌ایم شاید انعکاس اخبار برای مسئولان ارشد استان تلنگری باشد.

وی با یادآوری اینکه مهارلو به‌واسطه جاذبه‌های گردشگری طبیعی همواره مورد توجه کوهنوردان و گردشگران مختلف بوده است، گفت: می‌توان مدعی بود که نیمی از آتش‌سوزی‌ها سهوی و نیمی هم عمدی بوده است اما همه این موارد قابل پیشگیری است، اگر توان و همت را به‌کار ببندیم.

این عضو شورای مهارلو با اشاره به اینکه آتش‌سوزی اخیر در شهرستان مرودشت با استفاده از بالگرد و با همراهی مسئولان منطقه، خیلی سریع مهار شد، گفت: متاسفانه بعد از گذشت چهارساعت از آغاز آتش‌سوزی تنها تعداد معدودی از مسئولان محلی در صحنه حاضر بودند.

باقری تصریح کرد: دامنه و شدت آتش‌سوزی به‌قدری است که علی‌رغم حضور گسترده مردم محلی، مهار آتش از عهده ما خارج شده و همت مسئولان و استفاده از تجهیزات و نیروی انسانی بیشتری را طلب می‌کند.

عضو شورای اسلامی مهارلو گفت: آماری که اعلام شده در 7 آتش‌سوزی گذشته حدود 900 هزار تا یک میلیون هکتار از اراضی این منطقه سوخته اما وقتی بررسی می‌شود، این عدد به حدود 2 میلیون هکتار هم می‌رسد.

باقری گفت: حدود 20 درصد از کل منطقه‌ای که اکنون در آتش‌می‌سوزد عرصه‌های طبیعی و 80 درصد باغ‌های انجیر است.

برچسب‌ها