به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها،این پیش نویس که در 9 فصل و 78 ماده به همت دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها و جمعی از دست اندرکاران حوزه رسانه و حقوق دانان تهیه شده برای اطلاع و اظهار نظر اصحاب رسانه منتشر و در وبسایت دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها به آدرس: www.rasaneh.org قرار گرفت.
امید است روزنامهنگاران و اصحاب رسانه عطف توجه نموده و نقطه نظرات سازنده خود را برای پربارتر کردن این پیش نویس اعلام فرمایند.
برای اظهار نظرات کارشناسان، سایت و ایمیل زیر در دسترس است.
www.rasaneh.org
info@farhang.gov.ir
باسمه تعالی
پیشنویس قانون سازمان نظام رسانهای جمهوری اسلامی ایران
فصل اول : کلیات (تعاریف، اهداف و وظایف)
ماده 1 : در راستای اصول بیست وچهارم و یکصدوشصتوهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور اجرای بند «الف» ماده 10 قانون برنامه پنجم توسعه ، مصوب 1389 و حمایت از حقوق و آزادیهای مشروع رسانه های همگانی، تنظیم مناسبات و روابط حکومت، شهروندان و روزنامه نگاران با یکدیگر و زمینهسازی برای حضور مؤثر و فعال روزنامه نگاران در عرصههای بینالمللی، «سازمان نظام رسانه ای جمهوری اسلامی ایران» به موجب این قانون تشکیل می شود.
ماده 2 - تعاریف :
1- سازمان نظام رسانهای : سازمان نظام رسانهای جمهوری اسلامی ایران که از این پس در این قانون «سازمان» نامیده میشود، مؤسسه ای است حرفهای، غیر دولتی، غیر انتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل که به منظور تحقق بخشیدن به اهداف و انجام وظایف مقرر در این قانون تشکیل میگردد.
2- رسانه : «رسانه» در این قانون شامل کلیه وسایل ارتباط جمعی اعم از نوشتاری، شنیداری، دیداری، مجازی و هر نوع وسیله ارتباط جمعی مشابه دیگر است که در آینده ممکن است ابداع و به کار گرفته شود.
3- روزنامه نگار: روزنامه نگار حرفه ای کسی است که شغل اصلی او، فعالیت فکری و تولید هرگونه محتوای نوشتاری، شنیداری و دیداری و ارائه اخبار و وقایع جاری و تحلیل و تفسیر آنها در رسانه است. کلیة روزنامه نگاران صرف نظر از نوع و مالکیت رسانه ای که در آن شاغلند، مشمول مفاد این قانون هستند. تبصرة 1: برخورداری از حمایت های مصرّح در این قانون، منوط به عضویت در سازمان است.
تبصره 2: افرادی که شغل اصلی و مستمر آنها روزنامه نگاری نیست ولی در رسانه ها صاحب اثر هستند، عضو افتخاری محسوب می شوند و از حق رأی برخوردار نیستند.
تبصرة 3: منظور از روزنامه نگار در مفاد این قانون، روزنامه نگار حرفه ای است. مصادیق روزنامه نگار حرفهای در آئین نامه این قانون مشخص خواهد شد.
ماده 3 : اهداف سازمان عبارت است از :
1- تلاش جهت تحقق دینمداری، ظلم ستیزی، قانونمداری، انصاف، امانتداری، احترام به حقوق عمومی و شهروندی، احترام به حیثیت و حریم خصوصی شهروندان، روشنگری و مسوولیتپذیری در تمامی فعالیتهای رسانهای؛
2- تلاش در جهت پیشبرد و ارتقای سطح فعالیتهای حرفهای رسانهای؛
3- كمک به حاکمیت قانون، رعایت منافع ملی، امنیت ملی و رعایت اخلاق حرفهای در حوزه رسانهها؛
4- حمایت از حقوق صنفی و حرفهای و شئون اجتماعی روزنامه نگاران؛
5- تلاش در جهت استقلال حرفه ای، تأمین امنیت شغلی و تقویت جایگاه و منزلت حرفه ای و اجتماعی روزنامه نگاران؛
6- نمایندگی روزنامه نگاران و تنظیم روابط آنان در تعامل با دستگاههای ذیربط؛
7- فراهم کردن زمینه ارتباطات ملی، منطقهای و بینالمللی در حوزه رسانهای؛
8- نظارت بر حسن اجرای این قانون و مقررات مربوط.
ماده 4 : وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر است :
1- تدوین مقررات و ضوابط و دستورالعملهای خاص صنفی روزنامه نگاران؛
2- اعطای پروانه روزنامه نگاری و نظارت بر فعالیت حرفهای روزنامه نگاران براساس این قانون و مقررات مربوط؛
3- ایجاد وحدت رویه در اجرای وظایف سازمانهای نظام رسانهای استانی؛
4- تدوین منشور و اصول اخلاق حرفها ی روزنامه نگاری؛
5- نظارت بر حسن اجرای اصول اخلاق حرفهای روزنامه نگاری؛
6- نظارت بر نحوه ایفای مسئولیتهای اجتماعی روزنامه نگاران
7- حمایت از حقوق حرفهای رسانهها و روزنامه نگاران؛
8- ایجاد بسترهای لازم برای تحقق وظایف و تکالیف رسانهها و روزنامه نگاران؛
9- ارتقای دانش و توانمندی حرفهای روزنامه نگاران؛
10- ایجاد هماهنگی در ارتباط و تعامل روزنامه نگاران، تشکلهای رسانهای و رسانههای داخلی با مجامع رسانهای منطقهای و بینالمللی؛
11- عضویت در سازمانها و مجامع منطقهای و بینالمللی رسانهای در چارچوب قوانین و مقررات کشور.
12- اقدام برای رفع مشکلات رفاهی، مالی و تأمین اجتماعی روزنامه نگاران؛
13- رسیدگی به تخلفات حرفه ای روزنامه نگاران؛
14- همکاری با مراجع ذیصلاح قضایی در رسیدگی به اتهامات رسانه ها و روزنامه نگاران و ارائه نظرهای مشورتی؛
15- پیشنهاد اصلاح و تغییر قوانین و مقررات رسانهای به مراجع ذیصلاح؛
16- انجام مسئولیتها و وظایفی که در دیگر قوانین و مقررات به سازمان محول میشود.
فصل دوم : سازمان و تشکیلات سازمان
مبحث اول : ارکان
ماده 5 : ارکان سازمان به شرح زیر است :
الف - مجمع عمومی سازمان که از این پس در این قانون «مجمع عمومی» نامیده میشود.
ب - شورای عالی سازمان که از این پس در این قانون «شورا» خوانده میشود و دبیرخانه آن در ساختمان مرکزی سازمان که در تهران است، مستقر میباشد.
ج - رئیس کل سازمان.
د - هیأت مدیره سازمان نظام رسانهای استان و شورای هماهنگی استانی.
هـ - هیأت عالی رسیدگی به تخلفات حرفه ای.
و - بازرسان.
تبصره : وظایف و اختیارات و ساختار تشکیلاتی شورای هماهنگی استانی به پیشنهاد رئیس کل به تصویب شورای عالی خواهد رسید.
مبحث دوم : مجمع عمومی
ماده 6 : ترکیب مجمع عمومی به شرح زیر میباشد:
مجمع عمومی عبارت است از مجموع اعضای هیأت مدیره های استانی که برای یک دورة چهارساله عهده دار وظایف مجمع خواهند بود.
ماده 7 : وظایف مجمع عمومی عبارت است از:
1 - انتخاب اعضای حقیقی شورای عالی برای دوره چهار ساله و بازرسان به طور سالانه؛
2- انتخاب رئیس کل سازمان و معرفی به رئیس جمهور جهت صدور حکم؛
3- استماع گزارش شورای عالی، رئیس کل و بازرسان و تصویب سیاستهای کلان پیشنهادی شورای عالی؛
4- برکناری و یا قبول استعفای رئیس سازمان؛
5 - مذاکره و اتخاذ تصمیم در سایر اموری که در دستور کار جلسه قرار دارد و طبق قوانین و آئیننامههای مربوطه و سایر ضوابط در صلاحیت مجمع عمومی میباشد.
تبصره 1 : آئیننامه داخلی مجمع عمومی به پیشنهاد شورای عالی به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید.
تبصره 2 : در اولین جلسه مجمع عمومی، یک رئیس، دو نایب رئیس و یک منشی، براساس آئیننامه داخلی مجمع عمومی، از میان اعضا انتخاب خواهند شد.
تبصره 3 : مجمع عمومی موظف است حداقل سالیانه یک جلسه برگزار نماید.
مبحث سوم : شورایعالی
ماده 8 : اعضای شورای عالی عبارتند از:
1 - هشت نفر از اعضای مجمع عمومی سازمان نظام رسانهای متشکل از سه روزنامه نگار مطبوعاتی، یک روزنامه نگار رادیو تلویزیونی، دو روزنامه نگار وب، یک روزنامه نگار عکاس و یک روزنامه نگار نشریات محلی
2 - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام الاختیار وی
3 - نماینده مجلس شورای اسلامی عضو هیأت نظارت بر مطبوعات
4 - قاضی عضو هیأت نظارت بر مطبوعات.
5 - نماینده حوزه علمیه قم در هیئت نظارت بر مطبوعات.
6- یکی از اساتید علوم ارتباطات و رسانه حداقل با رتبه دانشیاری به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی
7- رییس کل سازمان.
8- یک کارشناس خبرة حوزة وب به انتخاب شورای عالی فضای مجازی
تبصره 1 : جلسات شورای عالی حداقل هر سه ماه یکبار تشکیل میشود و با حضور دوسوم اعضای شورا رسمیت مییابد و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر است.
تبصره 2 : شورای عالی دارای یک رئیس، دو نایب رئیس و یک دبیر خواهد بود که از بین اعضای شورا با رأی اکثریت نسبی اعضاء، برای مدت دو سال انتخاب میگردند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
تبصره 3 : دبیر شورای عالی مسؤول تشکیل جلسات و اداره دبیرخانه شورا است. اداره جلسات شورا به عهده رئیس یا نایب رئیس شورا خواهد بود.
ماده 9 : وظایف شورای عالی عبارتست از :
1 - تعیین راهبردها و سیاستهای اجرایی سازمان؛
2 - تهیه و تصویب آییننامه داخلی شورا؛
3 - تصویب منشور اخلاق حرفهای روزنامه نگاری؛
4- تهیه و تصویب آییننامه اداری و مالی سازمان؛
5 - تصویب شرح وظایف دبیرخانه شورای عالی؛
6 - نظارت بر عملکرد و حسن اجرای وظایف سازمان؛
7 - تصویب بودجه سالیانة سازمان و تفریغ آن و تعیین حق عضویت سازمانهای استانی در سازمان؛
8 - انتخاب، برکناری و قبول استعفای اعضای هیأت رییسه شورای عالی مطابق مقررات این قانون؛
9- استیضاح رئیس کل سازمان طبق مقررات این قانون؛
10 - قبول استعفای اعضای شورای عالی؛
11 - تعیین روزنامه پرشمارگانی که تمام اطلاعیهها، آگهیها و مصوبات سازمان و تصمیمات رییس کل، علاوه بر پایگاه اطلاع رسانی سازمان در آن منتشر میشود؛
12 - اجرای دقیق وظایف مقرر در این قانون و نظارت مستمر بر حسن اجرای آنها از طریق رئیس کل؛
13 - نظارت بر عملکرد سازمان نظام رسانهای استانها؛
14 - رسیدگی به تخلفات انضباطی هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رسانهای استان؛
15 - تهیه و تصویب آئین نامه ها و دستورالعملهای اجرایی لازم در چارچوب این قانون؛
16 - انحلال هیأت مدیره سازمان نظام رسانهای استان و برگزاری انتخابات مجدد در چارچوب این قانون؛
17- انتخاب دو عضو هیأت عالی رسیدگی به تخلفات حرفه ای.
مبحث چهارم : رئیس کل
ماده 10 : رئیس کل بالاترین مقام اجرایی، اداری و مالی و نماینده قانونی سازمان در کلیه مراجع با حق توکیل به غیر میباشد که در حدود مصوبات مجمع عمومی و شورای عالی و مقررات و ضوابط مربوط دارای اختیار کامل است و از طرف مجمع عمومی با رای اکثریت مطلق اعضا از بین منتخبین هیأت مدیرههای سراسر کشور برای مدت چهار سال انتخاب و به رئیس جمهور جهت صدور حکم معرفیمیشود.
تبصره 1 : هرگاه در دور نخست هیچ یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، حداقل با فاصله دو هفته برای بار دوم انتخابات برگزار میشود. در دور دوم تنها دو نفر از نامزدهایی که در دور نخست آرای بیشتری داشتهاند، شرکت میکنند و رأی اکثریت نسبی حاضران ملاک عمل است. چنانچه رییس جمهور فرد منتخب شورا را نپذیرد، شورا برای بار دوم به ترتیب مذکور، فرد دیگری را معرفی میکند.
تبصره 2: انتخاب نایب رئیس با اکثریت نسبی حاضران انجام می شود. نایب رئیس ، سمت اجرایی در سازمان ندارد مگر در صورت فوت ، عزل یا استعفای رئیس سازمان که تا انتخاب رئیس بعدی ، وظایف او را عهده دار است . رأیگیری برای انتخاب اشخاص مذکور به صورت مخفی و با ورقه انجام میگیرد. در صورت برابری آرای نامزدها، قرعه تعیینکننده است.
تبصره 3 : مجمع عمومی میتواند انتخاب و معرفی رئیس کل را به شورای عالی واگذار نماید.
تبصره 4 : شورای عالی حق استیضاح رئیس کل را دارد و درصورتی که دو سوم اعضای شورای عالی رأی عدم اعتماد به رئیس کل بدهند، وی عزل میگردد و مجمع عمومی فوقالعاده جهت انتخاب رئیس کل جدید تشکیل میشود. در این فاصله رئیس شورای عالی سرپرستی سازمان را عهدهدار خواهد بود.
ماده 11 : رییس کل مسئولیت دعوت از اعضای مجمع عمومی و تشکیل جلسات آن و اداره دبیرخانه سازمان را به عهده دارد.
تبصره 1 : شرح وظایف دبیرخانه به پیشنهاد رییس کل به تصویب شورا میرسد.
تبصره 2 : دعوتنامه باید کتبا و یا از طریق پست الکترونیکی به همراه دستور جلسه حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه برای اعضاء و دعوتشدگان ارسال شود .
ماده 12 : وظایف رییس کل به قرار زیر است:
١ - اداره کلیه امور سازمان؛
2 - اجرای مصوبات مجمع عمومی و شورای عالی؛
3 - تدوین منشور اخلاق حرفهای روزنامه نگاری و شیوهنامههای لازم برای اجرای این قانون و ارائه آنها به شورا برای بررسی و تصویب؛
4 - تدوین ضوابط و شیوهنامههای خاص صنفی از قبیل رتبه بندی و تعیین شاخصهای احراز هویت صنفی روزنامه نگاران و ارائه آن به شورا برای بررسی و تصویب؛
5 - تعیین نماینده برای شرکت در مجامع داخلی و بینالمللی؛
6 - ارایه نظر کارشناسی به دادگاهها و دستگاههای اجرایی به درخواست آنان؛
7 - راهاندازی و اداره پایگاه اطلاعرسانی برای نشر کلیه مصوبات و تصمیمات سازمان؛
8 - برگزاری دورههای کارآموزی روزنامه نگاری مطابق آییننامه مربوط که بهوسیله وی تهیه و به تصویب شورا میرسد؛
9- تهیة اساسنامة تأسیس صندوق حمایت از روزنامه نگاران.
مبحث پنجم : عضویت
ماده 13: روزنامه نگاران برای عضویت در سازمان نظام رسانه ای باید واجد شرایط ذیل باشند:
1- حداقل 2 سال سابقه فعالیت روزنامه نگاری و نگارش و انتشار حداقل 10 اثر در یک یا چند رسانه؛
2- پرداخت حداقل یک سال سابقه بیمه توسط رسانه ای که در آن اشتغال داشته و به سازمان معرفی شده است؛
3- پرداخت حق عضویت سالانه؛
مبحث ششم: سازمان نظام رسانهای استان
ماده 14 : سازمان نظام رسانه ای استان که از این پس به اختصار «سازمان استان» نامیده میشود، در مرکز هر استان تشکیل میگردد. این سازمان مؤسسهای غیردولتی، غیرانتفاعی و دارای شخصیت حقوقی است و به لحاظ ضوابط اداری تابع سازمان محسوب میشود.
تبصره : روزنامه نگاران استانهایی که سازمان استان در آنها تشکیل نشده است، تابع سازمان استانی هستند که شورا تعیین میکند.
ماده 15 : وظایف و اختیارات سازمان استان به قرار زیر است:
1 - انجام وظایف و اعمال اختیارات سازمان در سطح استان؛
٢ - اجرای مصوبات مجمع عمومی و شورا در سطح استان؛
3 - صدور پروانه روزنامه نگاری برای روزنامه نگاران مقیم استان از طریق هیأت صدور پروانه؛
4 - اجرای ابلاغیه های رئیس کل در سطح استان؛
5 - رسیدگی به تخلفات حرفه ای روزنامه نگاران از طریق هیأت های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات.
ماده 16 : ارکان سازمان استان عبارت است از:
الف - هیأت مدیره.
ب - هیأت صدور پروانه روزنامه نگاری.
ج - رییس.
ماده 17- هیأت مدیره سازمان استان اداره کلیه امور سازمان استان را به عهده دارد و اعضای آن برای دو سال از میان نامزدهای تصدی این سمت و با رأی مخفی اکثریت نسبی روزنامهنگاران دارای حق رأی از همان استان انتخاب میشوند. انتخاب مجدد اعضاء به صورت متوالی تنها برای یک دوره بلامانع است.
ماده 18- تعداد اعضای هیأت مدیره به قرار زیر است:
1- برای سازمانهای دارای تا 200 روزنامهنگار دارای حق رأی، 5 عضو اصلی و2 عضو علیالبدل؛
2- برای سازمانهای دارای 201 تا 500 روزنامهنگار دارای حق رأی، 7 عضو اصلی و 3 عضو علیالبدل؛
3- برای سازمانهای دارای بیش از 501 تا 1000روزنامهنگار دارای حق رأی، 11 عضو اصلی و 4 عضو علیالبدل؛
4- برای سازمانهای دارای بیش از 1000 روزنامهنگار دارای حق رأی، 15 عضو اصلی و 5 عضو علیالبدل.
تبصره 1: در ترکیب هیئت مدیره سازمان استان متناسب با بندهای یک تا چهار می بایست حداقل دو تا پنج روزنامه نگار مطبوعاتی، یک تا چهار روزنامه نگار وب، یک تا سه روزنامه نگار رادیو تلویزیونی و یک تا سه روزنامه نگار عکاس از رسانه های استانی حضور داشته باشند.
تبصره 2: به ازای اضافه شدن هر 1000 روزنامهنگار دارای حق رأی ، 3 عضو اصلی و یک عضو علیالبدل با رعایت نسبت شاغلان روزنامه نگاری مندرج در تبصره (1) به تعداد اعضای هیأت مدیره در انتخابات بعدی سازمان استان افزوده میشود.
تبصره 3: در صورت عدم وجود روزنامه نگار عکاس یا روزنامه نگار وب در یک استان، روزنامه نگاران مطبوعاتی جایگزین آنها خواهند شد.
ماده 19 : وظایف هیأت مدیره سازمان استان عبارت است از:
1 - پیشنهاد نامزد تصدی ریاست سازمان استان به رییس کل؛
2 - تدوین برنامههای اجرایی سازمان استان در چارچوب راهبردها و سیاستهای مصوب شورا و شیوهنامههای مربوط؛
3 - نظارت بر حسن اجرای وظایف سازمان استان؛
4 - انتخاب نمایندگان هیأت مدیره در هیأت های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات حرفه ای و هیأت صدور پروانه روزنامه نگاری؛
5 - تصویب بودجه سازمان استان و تفریغ آن و تعیین حق عضویت روزنامه نگاران؛
6 - تعیین روزنامه پرشمارگان سازمان استان برای هر سال.
ماده 20 : رییس سازمان استان یکی از اعضای هیأت مدیره سازمان استان است که با پیشنهاد هیأت مذکور و تأیید و حکم رییس کل سازمان برای مدت چهار سال منصوب میگردد.
تبصره : عزل رییس سازمان استان با رییس کل سازمان است.
ماده 21 : رأیگیری برای تعیین فرد پیشنهادی برای تصدی ریاست سازمان استان به صورت مخفی و با ورقه انجام میگیرد و فرد حائز اکثریت نسبی به رییس کل سازمان معرفی میشود. چنانچه فرد معرفیشده مورد تأیید رییس کلّ نباشد، مجددا انتخابات برگزار میشود. اگر رییس کلّ سازمان باز هم با تصدی فرد جدید موافق نباشد، مراتب را در شورای عالی مطرح میکند. شورای عالی در صورت عدم امکان حل و فصل مسأله از طرق دیگر، با رأی اکثریت مطلق اعضاء در مورد عزل رییس کلّ سازمان یا انحلال هیأت مدیره سازمان استان تصمیمگیری میکند. در صورت اخیر، انتخابات مجدد در استان ظرف یک ماه انجام می گیرد و هیات مدیره منتخب تا پایان همان دوره، مسئولیت دارند.
ماده 22 : رییس سازمان استان نماینده قانونی آن در کلیه مراجع محسوب میشود و اجرای تصمیمات هیأت مدیره در تمامی امور اداری، مالی و حقوقی و نیز میانجیگری در حل اختلافات حرفهای روزنامه نگاران و نظارت بر عملکرد حرفهای و اعلام تخلفات آنها به هیأت های رسیدگی به تخلفات بر عهده وی است.
تبصره 1 : تفویض اختیار به دیگر اعضای هیأت مدیره نافی مسئولیت رییس سازمان استان نیست.
تبصره 2 : اعلام تخلفات روزنامه نگاران قابل تفویض به غیر نیست.
ماده 23 : جلسات هیأت مدیره سازمان استان، حداقل هر ماه یکبار با حضور اکثریت مطلق اعضای اصلی رسمیت مییابد و تصمیمات با اکثریت مطلق آرای حاضران اتخاذ میشود .
ماده 24 : مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان میتواند در تمام جلسات هیأت مدیره سازمان استان بدون حق رأی شرکت کند.
ماده 25 : عضویت اعضای هیأت مدیره در موارد زیر لغو میشود:
1 - فوت؛
2 - حجر؛
3 - محکومیت کیفری مؤثر؛ که منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی شده باشد.
4 - محکومیت حرفه ای قطعی درجه ٣ و بالاتر؛
5 - عدم اقامت در استان محل انتخاب؛
6 - غیبت غیرموجه در 3 جلسه متوالی یا 6 جلسه متناوب هیأت مدیره در مدت یک سال به تشخیص هیأت؛
7 - استعفاء پس از پذیرش هیأت مدیره.
تبصره: در صورتی که موضوع بند 6 محل اختلاف باشد، رأی شورای عالی تعیین کننده خواهد بود.
ماده 26 : در صورت لغو عضویت هر یک از اعضای هیأت مدیره، عضو علی البدل به ترتیب جایگزین وی میشود.
ماده 27 : هیأت مدیره سازمان نظام رسانهای استان در موارد زیر منحل میگردد:
1 - عدول و تخطی از وظایف مقرر در این قانون با تشخیص شورای عالی؛
2 - فوت یا استعفاء یا غیبت غیرمجاز بیش از یک دوم اعضاء هیأت مدیره برای چهار جلسه متوالی.
ماده 28- هزینههای سازمان استان از محل حق عضویت سالانه اعضاء، کمکهای مالی دولت، نهادهای عمومی و نیز سایر فعالیتهای علمی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، ترویجی و مشاورهای در حوزه رسانه ای تأمین میشود. تعیین حق عضویت سالانه و نحوه وصول آن پس از دریافت گزارش توجیهی رییس سازمان استان با هیأت مدیره است.
ماده 29- نظارت بر صحت عملکرد مسؤولان سازمان استان در هزینهکرد بودجه به عهده هیأت مدیره است که همهساله پس از پایان سال مالی از طریق کارشناسان حقوقی و حسابرسان رسمی انجام و گزارش آن به شورای عالی و رییس کلّ سازمان ارائه میشود.
مبحث هفتم: صدور پروانه روزنامه نگاری
ماده 30- به منظور صدور پروانه روزنامهنگاری برای متقاضیان، هیأت صدور پروانه روزنامهنگاری در سازمان استان برای 2 سال با ترکیب زیر تشکیل میشود:
1. رئیس سازمان استان؛
2.یک عضو هیأت مدیره سازمان استان به انتخاب اعضای هیأت مذکور؛
3. یک روزنامهنگار به انتخاب مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان.
ماده31- متقاضیان پروانه روزنامهنگاری باید متولد یا مقیم استان محل تقاضا یا دارای حداقل ششماه متوالی سابقه فعالیت رسانه ای در همان استان باشند.
ماده32- هیأت صدور پروانه روزنامهنگاری پس از احراز صحت مدارک ارائهشده براساس آییننامه مصوب شورا، برای فرد واجد شرایط، پروانه روزنامهنگاری براساس رتبه بندی صادر میکند.
ماده33- تصمیمات هیأت صدور پروانه روزنامهنگاری به ترتیب در هیئت مدیره سازمان همان استان و شورای عالی قابل تجدید نظر است.
فصل سوم: حقوق و مسئولیتهای روزنامه نگاران
مبحث اول: حقوق روزنامه نگاران
ماده 34 - روزنامه نگاران که مطابق مفاد این قانون عضو سازمان نظام رسانه ای شده اند در جریان دسترسی به اخبار و اطلاعات و تولید و انتشار آن از حقوق ذیل بهره مند هستند.
1- حق جست و جو، بررسی و دسترسی آزادانه به اطلاعات و مراجعه به سازمان ها و نهادهای دولتی و عمومی و خصوصی برای انجام وظیفه حرفه ای خود به جز موارد طبقه بندی شده به موجب قانون؛
2- حق استفاده از وسایل و تجهیزات الکترونیکی، صوتی و تصویری به منظور ضبط و ثبت اطلاعات و اخبار مربوط به رویدادهای عمومی و انتشار آنها به استثنای مواردی که منع قانونی دارد.
3- حق حضور در صحنه های خبری اعم از صحنه های مربوط به سوانح طبیعی، حوادث غیرمترقبه، گردهمایی ها، تظاهرات، محل های اعلام حالت فوق العاده و بی نظمی های عمومی بجز مواردی که منع قانونی دارد؛
4- حق برخورداری از امنیت حرفه ای در حین انجام وظیفة روزنامه نگاری
5- حق انتشار و تحلیل و تفسیر اخبار و رویدادهای داخلی و خارجی به منظور ارتقای آگاهی عمومی؛
6- حق شکایت از مقامات دولتی یا غیردولتی که از طرق گوناگون در صدد جلوگیری از فعالیت حرفه ای و رسالت روزنامه نگار برآیند و برای انتشار یا عدم انتشار تولیدات رسانه ای به اعمال فشار متوسل شوند؛
7- حق برخورداری از چگونگی رسیدگی به اتهام حرفه ای در محاکم دادگستری مطابق اصل یکصد و شصت و هشتم قانون اساسی؛
8- حق نقد سازنده و منصفانه و برخورداری از ابراز آزادانة عقیده و انتشار آن مطابق اصل بیست و چهارم قانون اساسی؛
9- حق انتشار مطالب و تولیدات خود با نام حقیقی یا با نام مستعار و یا بدون نام؛
10- حق بهره مندی از مالکیت معنوی در تولیدات رسانه ای؛
11- حق برخوداری از استقلال حرفه ای در انجام رسالت روزنامه نگاری و عدم الزام و اجبار روزنامه نگار به پیروی از دستورات غیرقانونی؛
12- حق عضویت در انجمن های صنفی و حرفه ای داخلی، منطقه ای و بین المللی؛
13- حق امتناع از نگارش و تولید و موارد مغایر با قانون و اصول اخلاق حرفه ای و حق حذف امضای خود از گزارش ها و مطلب تحریف شده و یا مغایر با قانون در فرآیند تدوین و تنظیم آنها در هیئت تحریریه؛
14- حق برخورداری از بیمة تأمین اجتماعی و بیمة بیکاری
مبحث دوم: مسئولیت های حرفه ای و اجتماعی روزنامه نگاران
ماده 35- روزنامه نگاران در اجرای وظیفه و رسالت خود باید از رفتار و اعمال مغایر با شئون حرفه ای بپرهیزند و ضمن آگاهی به الزامات و مسئولیت های حرفه ای و اجتماعی خود اصول ذیل را رعایت نمایند.
1- احترام به اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران
2- احترام به حقوق افراد و حفظ اسرار و حریم خصوصی اشخاص
3- عدم افترا، تهمت و توهین و مخدوش کردن شهرت افراد
4- احترام به منافع ملی و رعایت عفت عمومی
5- احترام به اعتقادات و ارزش های حاکم بر جامعه
6- حصول اطمینان از صحت اطلاعات و اخبار و انعکاس عینی و بی طرفانة آن و پذیرش مسئولیت مطالب منتشره در رسانه و پاسخگویی به افکار عمومی
7- حقیقت جویی و انتشار صحیح اخبار و رویدادها و تحلیل و تفسیر واقع بینانه و پرهیز از تحریف حقایق
8- رعایت بی طرفی، انصاف و عدالت و خودداری از دخالت نظرها و قضاوت های شخصی در انجام وظایف رسانه ای؛
9- خودداری از سرقت نوشته ها و مطالب و آثار فکری دیگران
10- عدم انتشار شایعات و موارد خلاف واقع در قالب هرگونه تولیدات نوشتاری، شنیداری و دیداری؛
11- احترام به اصل برائت و رعایت حقوق، حیثیت و منزلت افراد، سازمانها و مؤسسات دولتی و خصوصی؛
12- خودداری از قبول هرگونه هدیه، وجه نقد یا غیر آن که با قصد تطمیع و یا تأثیرگذاری بر چگونگی انتشار مطالب و یا عدم انتشار به او پیشنهاد می شود.
13- پایبندی عملی به مفاد منشور اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری
فصل چهارم : بودجه
ماده 36- هزینههای اولیه تشکیل سازمان، از قبیل تأمین یا تملک ساختمانها و تجهیزات مورد نیاز از محل کمکهای دولت ، شهرداریها ، رسانه ها و یا هدایا وکمکهای سازمانهای عام المنفعه تأمین میشود.
ماده37- هزینههای سازمان از محل حق عضویت سالانه سازمانهای استانی تأمین و میزان و نحوه وصول حق عضویت مذکور با توجه به وضع مالی و تعداد روزنامهنگاران عضو آنها بوسیلة شورا تعیین میشود. سازمان میتواند از کمکهای مالی دولت، اشخاص و درآمدهای حاصل از فعالیتهای فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، ترویجی و مشاورهای در حوزه رسانه ای نیز استفاده کند.
ماده 38- بودجه سازمان از محل حق عضویت اعضاء و کمکهای دولت و نهادهای عمومی و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی تأمین و سالانه به تصویب شورای عالی خواهد رسید.
ماده 39- امور اداری و استخدامی سازمان، نحوه هزینهکرد بودجه مصوب، کیفیت تفریغ بودجه و نظارت بر صحت عملکرد مسؤولان سازمان و سازمانهای استانی بر اساس آییننامه اداری و مالی خواهد بود که رییس کلّ ظرف سه ماه پس از تشکیل آن تهیه و به تصویب شورای عالی میرساند.
تبصره 1 - بودجه سالیانه سازمان نظام رسانهای هر استان توسط هیأت مدیره همان استان تهیه و طبق آئیننامه مصوب شورای عالی هزینه خواهد شد.
تبصره 2 - میزان و طرز وصول حق عضویت سالانه اعضاء و دیگر مقررات اداری و مالی سازمان و نحوه هزینه بودجه پس از تصویب شورای عالی به مرحله اجراء درخواهد آمد.
تبصره 3- قبول هر گونه هدیه و کمک از کشورها و نهادهای خارجی ممنوع است.
فصل پنجم: انتخابات
ماده 40- مدت فعالیت هر دوره مجمع عمومی، شورایعالی و هیأت مدیره استانی چهار سال تمام میباشد.
تبصره 1 - شروع اولین دوره فعالیت مجموعههای مذکور حداکثر ده روز پس از اعلام قطعیت نتیجه انتخابات خواهد بود.
تبصره 2 - شروع فعالیت دورههای بعد ارکان سازمان، بلافاصله پس از پایان دوره قبلی است و چنانچه در پایان دوره، تشریفات انتخابات دوره بعد به نحوی از انحاء پایان نیافته باشد، ارکان دوره قبلی تا قطعیت نتیجه انتخابات جدید به فعالیت خود ادامه خواهد داد و مبدأ شروع کار دوره جدید از تاریخ قطعیت انتخابات خواهد بود.
ماده 41- انتخابات برای دورههای بعد، سه ماه قبل از اتمام هر دوره با اعلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکیل هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات انجام خواهد شد.
تبصره - انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام رسانهای استانهایی که انتخابات آنها منحل و یا توسط هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ابطال گردیده است، حداکثر ظرف مدت سه ماه با هماهنگی هیأت نظارت و با رعایت سایر مواد قانونی انجام میپذیرد.
ماده 42- ترکیب هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات که برای مدت چهار سال انتخاب میگردند به شرح زیر خواهد بود:
الف - یک نفر نماینده دادستان کل کشور؛
ب - یک نفر نماینده وزارت کشور؛
ج - یک نفر از فعالان حوزه رسانه به انتخاب و معرفی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
د - یک نفر از فعالان حوزه رسانه به انتخاب و معرفی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی؛
ه- یک نفر از فعالان حوزه رسانه به انتخاب و معرفی شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
و - در دوره های بعد از دوره اول دو نفر از فعالان حوزه رسانه به انتخاب شورای عالی سازمان نظام رسانهای.
تبصره 1 - هیأت مرکزی نظارت میتواند برای هر استان سه تا پنج نفر را جهت نظارت بر حسن اجرای انتخابات آن استان تعیین کند.
تبصره 2 - تجدید انتخاب اعضاء هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات و هیاتهای نظارت استانی برای دورههای بعدی بلااشکال است.
ماده 43- هیأت مرکزی نظارت وظایف زیر را دارا میباشد:
الف - عزل و نصب اعضای هیأتهای نظارت بر انتخابات سازمان استان، شورای عالی و رییس کل؛
ب - نظارت بر حسن انجام انتخابات استانی، شورای عالی و رییسکل؛
ج - بررسی نهائی صلاحیت نامزدهای عضویت در هیأت مدیره سازمان استان و ابلاغ نظر هیأت مرکزی به هیأتهای اجرائی انتخابات مربوطه جهت اعلام عمومی؛
د - رسیدگی به شکایات نامزدهائی که صلاحیت آنها به تأیید هیأتهای نظارت نرسیده باشد و تجدیدنظر در آنها؛
هـ - رسیدگی به شکایات انتخاباتی در چارچوب مواد قانونی و آئیننامههای مربوطه؛
و - توقف یا ابطال تمام یا قسمتی از مراحل انجام انتخابات در چارچوب مواد قانونی و دستورالعملهای مربوطه این قانون رأساً و یا با پیشنهاد هیأتهای اجرائی یا هیأتهای نظارت حوزههای انتخاباتی؛
ز - تأیید نهائی حسن انجام انتخابات هیأت مدیره سازمان استان و اعضای شورای عالی سازمان و رییس کل؛
ح - رسیدگی به شکایات و اعتراضات کتبی افراد درمورد تأیید صلاحیت نامزدهای عضویت در هیأت مدیره سازمان استان و تجدیدنظر در آنها.
تبصره - هیأت مرکزی نظارت میتواند طبق دستورالعملی که تهیه می کند تمام یا قسمتی از وظایف مقرر در این ماده را به هر یک از هیأتهای نظارت بر انتخابات هیأتمدیره سازمان استان تفویض نماید.
ماده 44 - برگزاری انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام رسانهای و اعضای شورای عالی سازمان و رئیس کل به عهده هیأتهای اجرائی انتخابات مربوطه بوده که ترکیب و نحوه تشکیل و نحوه کار آنها و کیفیت و نحوه برگزاری انتخابات مربوطه طبق آئیننامهای خواهد بود که توسط شورای عالی سازمان تهیه و به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید.
ماده 45 - شرایط انتخاب کنندگان عبارت است از:
الف - تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران؛
ب - عضویت در سازمان نظام رسانهای، به جز در اولین انتخابات؛
ج - شاغل بودن در حرفة روزنامه نگاری منطقه انتخاباتی مورد نظر در زمان انتخابات به تأیید سازمان استان به جز در اولین انتخابات که منوط به تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.
ماده 46- شرایط انتخاب شوندگان هیأتهای مدیره سازمان استان و اعضای شورای عالی به شرح زیر میباشد:
الف - تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران؛
ب- عضویت در سازمان نظام رسانه ای، به جز در اولین انتخابات؛
ج- حداقل 25 سال سن برای هیئت مدیره سازمان استان و 35 سال سن برای عضویت در شورای عالی؛
د- حداقل 5 سال سابقة شغلی روزنامه نگاری برای هیئت مدیره استانی و 10 سال برای عضویت در شورای عالی؛
هـ - عدم پیشینة محکومیت کیفری مؤثر (منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی) و عدم پیشینة محکومیت قطعی حرفه ای درجه 4 و بالاتر تا 3 سال پس از اجرای مجازات؛
و - داشتن حسن شهرت اجتماعی و شغلی؛
ز - داشتن حسن شهرت در تعهد عملی به احکام دین مبین اسلام و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛
تبصره - اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تابع احکام دینی و اعتقادی خود میباشند.
زـ - دارا بودن حداقل سه سال سابقه عضویت در سازمان نظام رسانهای، بجز در اولین دوره انتخابات.
تبصره - اعضاء هیأت اجرائی و نظارت نمیتوانند به عنوان انتخاب شونده ثبتنام نمایند.
ماده 47 - سازمان نظام رسانه ای مسؤول برگزاری انتخابات هیأت مدیره سازمانهای استانی از طریق هیأتهای اجرائی انتخابات با رعایت مواد این قانون خواهد بود.
تبصره: در نخستین دوره، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مسئولیت را بر عهده خواهد داشت.
ماده 48- مرجع نظارت بر انتخابات و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان عضویت در هیأت مدیره سازمان استان، کمیسیون استانی نظارت بر انتخابات است که از رییس کل دادگستری استان، یک نفر از نمایندگان استان به انتخاب کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکیل میشود.
ماده49- احراز صلاحیت حرفه ای روزنامهنگاران دارای شرایط به منظور رأی دادن در نخستین دورة انتخابات موضوع آن ماده، بهوسیلة ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صورت میگیرد. کمیسیونهای استانی و کشوری انتخابات، مراجع رسیدگی به اعتراضات رد صلاحیتشدگان خواهند بود.
فصل ششم : بازرسان
ماده 50 - وظایف بازرسان به شرح زیر است:
الف - نظارت بر نحوه هزینهکرد بودجه که براساس مصوبات شورای عالی سازمان هزینه میگردد؛
ب - تنظیم و ارائه گزارش راجع به عملکرد سالانه مالی سازمان و سازمان استان به شورای عالی و مجمع عمومی.
ماده 51- بازرسان میتوانند بدون دخالت در امور اجرائی سازمان، در هر زمان، هرگونه رسیدگی و بازرسی مالی لازم را به نحوی که در امور جاری سازمان وقفهای ایجاد نکند، انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مالی مربوط به سازمان را مطالبه و مورد رسیدگی قرار دهند.
تبصره: بازرسان می توانند بدون داشتن حق رأی در جلسات شورای عالی و هیئت مدیره استانی شرکت کنند.
ماده 52 - چنانچه بازرسان در ضمن بازرسی، تخلف و یا تقصیری را از سوی رئیس کل و یا معاونین و یا سایر رؤسای هیأت مدیره استان مشاهده کنند باید فورا به شورای عالی اطلاع دهند.
ماده 53- بازرسان در مقابل سازمانها و اشخاص ثالث نسبت به قصور یا تخلفاتی که در انجام وظایف خود مرتکب میشوند طبق قوانین و مقررات موجود مسؤولیت خواهند داشت.
فصل هفتم : هیاتهای رسیدگی به تخلفات حرفهای
ماده54 - هیأتهای رسیدگی به تخلفات حرفه ای به منظور رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفهای شاغلان رسانهای در دو سطح بدوی و تجدیدنظر مطابق مواد بعدی این قانون برای چهار سال تشکیل میشوند.
تبصره - شورای عالی میتواند مسؤولیت رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفهای شاغلان حرف تخصصی حوزه رسانه چند استان را به یک هیأت بدوی محول و واگذار نماید.
ماده 55ـ هیأت بدوی با ترکیب زیر در محل سازمان استان تشکیل می شود:
الف- یک قاضی آشنا به حقوق رسانه به انتخاب رئیس دادگستری استان؛
ب- دو عضو هیأت مدیره سازمان استان به انتخاب این هیأت؛
ج- یک روزنامه نگار به انتخاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛
د- یک روزنامه نگار به انتخاب شورای اسلامی شهر مرکز استان.
تبصره 1: افراد موضوع این مادّه در اولین جلسه یک نفر را از میان خود به عنوان رئیس هیئت انتخاب می کنند.
تبصره 2: اعضای روزنامه نگار هیئت های بدوی و تجدیدنظر باید حداقل 4 سال سابقة عضویت در سازمان را داشته باشند.
تبصره 3: در دورة اول فعالیت این سازمان، 4 سال سابقة فعالیت روزنامه نگاری کافی است.
ماده 56 - عدم رعایت موازین شرعی و قانونی در تولیدات رسانه ای و عدم رعایت مقررات صنفی و حرفهای و سهلانگاری در انجام وظایف قانونی توسط روزنامه نگاران، تخلف محسوب می شود و متخلفین با توجه به شدت و ضعف عمل ارتکابی و تعدد و تکرار آن حسب مورد به مجازاتهای درجات زیر محکوم میگردند:
1- احضار به هیأت مدیره برای تذکر یا توبیخ شفاهی
2- اخطار یا توبیخ کتبی با درج در پرونده.
3- توبیخ کتبی با درج در پرونده و انتشار در تارنمای اختصاصی سازمان.
4- محرومیت از اشتغال به حرفه روزنامه نگاری از سه ماه تا یک سال.
5- محرومیت از اشتغال به حرفه روزنامه نگاری از یک سال تا پنج سال.
6 - محرومیت دائم از اشتغال به حرفه روزنامه نگاری و لغو پروانه.
ماده57- تخلفات موضوع بندهای زیر به مجازات حرفه ای از درجه 1 تا 3 محکوم میشوند:
١. عدم پرداخت حق عضویت روزنامهنگاری به سازمانهای استانی؛
٢. سرقت ادبی و نقض حقوق مالکیت معنوی مصوب از سوی مراجع ذیصلاح
ماده58- تخلفات موضوع بندهای زیر به مجازات حرفه ای از درجه 3 تا 5 محکوم میشوند:
١. انتشار محتوای رسانه ای بدون ذکر منبع یا بدون رضایت پدیدآورنده آن در صورت تصریح قبلی .
2. دوبار تکرار تخلفات حرفه ای تا درجه 3
ماده59- تخلفات موضوع بندهای زیر به مجازات حرفه ای درجه 5 محکوم میشوند:
١. تبلیغ و یا ترویج رفتارهای مجرمانه .
٢. سابقه 3 بار تخلفات حرفه ای از درجه 2 تا 4
ماده60- تحلفات موضوع بندهای زیر به مجازات حرفه ای درجه 6 محکوم می شوند :
1.صدور حکم قطعی مبنی بر محکومیت روزنامهنگار به مجازاتهای تعزیری درجه 4 به بالا به جز در جرایم غیر عمد.
2. سابقه 3 بار مجازات حرفه ای درجه 5.
ماده61- هریک از روزنامهنگاران عضو ارکان یا واحدهای تابع سازمان که از انجام تکالیف قانونی ناشی از سمت خود تخلف کند، علاوه بر محرومیت دائم از عضویت در ارکان و واحدهای تابع مذکور، به مجازات حرفه ای درجه 5 نیز محکوم میشود.
ماده 62- هیات بدوی درموارد ذیل مکلف به شروع رسیدگی است:
الف - شکایت شاکی؛
ب - اعلام تخلف از مراجع قضائی - اداری؛
ج - اعلام تخلف از طرف هیأت مدیره، شورای عالی و رییس کل؛
د - شکایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
هـ - تخلفات مشهودی که به نظر اعضاء هیات رسیده است.
ماده 63 - درصورت اعتراض هر یک از طرفین شکایت به رأی هیأت بدوی، پرونده جهت رسیدگی مجدد به هیأت تجدید نظر استان ارجاع میشود.
ماده 64- هر یک از هیأتهای بدوی استان علاوه بر این که مسؤولیت رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفهای روزنامه نگاران را به عهده دارند، مراجعی صلاحیتدار در اعلام نظر کارشناسی و تخصصی به مراجع ذیصلاح قضائی نیز هستند.
ماده 65- هر یک از هیأتهای بدوی میتوانند در امر رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفهای موضوع این قانون نظرات کارشناسی کمیسیونهای تخصصی - مشورتی سازمان استان مربوطه را درخواست کنند. کمیسیونهای مذکور موظفند حداکثر ظرف مدت پانزده روز نظرات کارشناسی خود را دراختیار هیأتهای بدوی قرار دهند.
ماده 66- به منظور رسیدگی مجدد به پروندههائی که پس از صدور رأی هیأتهای بدوی مورد اعتراض هر یک از طرفین قرار گیرد، هیأتی به نام هیأت تجدیدنظر استان با ترکیب زیر در محل سازمان استان در مرکز استان تشکیل میگردد:
الف - یک نفر از قضات دادگاههای تجدیدنظر استان و آشنا به حقوق رسانه با معرفی رئیس کل دادگستری استان؛
ب - یک روزنامه نگار به انتخاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛
ج - دو عضو هیأت مدیره سازمان استان به انتخاب این هیأت؛
د- یک روزنامه نگار به انتخاب مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی.
تبصره 1: افراد موضوع این ماده در نخستین جلسه، یک نفر را از میان خود به عنوان رئیس هیئت انتخاب می کنند.
تبصره2: اعضای روزنامه نگار این هیأت می بایست حداقل پنج سال سابقة فعالیت در حرفه روزنامه نگاری داشته باشند.
تبصره 3: اعضای این هیأت توسط رئیس سازمان استان معرفی و حکم آنان توسط رییس کل صادر خواهد شد و تغییر یا عزل آنان قبل از انقضای مدت 4 سال با مراجع معرفی کننده خواهد بود.
ماده 67- آراء هیأتهای تجدیدنظر تا حد مجازاتهای درجات 1، 2 و 3 ماده 53 قطعی است.
ماده 68- برای رسیدگی به تخلفات حرفه ای اعضای روزنامهنگار شورای عالی، رییس کلّ، رییس و اعضای هیأت مدیره سازمانهای استانی، اعضای روزنامهنگار هیأت های بدوی و تجدیدنظر و نیز رسیدگی به آرای صادره از سوی هیأتهای بدوی و تجدیدنظر، هیأت عالی رسیدگی به تخلفات حرفه ای مرکب از اعضای زیر در سازمان تشکیل میگردد:
الف- یک نفر از قضات باتجربه و آشنا به حقوق رسانه با معرفی رئیس قوه قضائیه.
ب- معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نمایندم تام الاختیار وی.
ج- یک روزنامه نگار به انتخاب کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی.
د- یکی از اساتید علوم ارتباطات و رسانه به انتخاب شورای عالی.
هـ- یک روزنامه نگار عضو یکی از هیأت های رسیدگی به تخلفات حرفه ای به انتخاب شورای عالی.
ماده 69- اعضای هیات های بدوی، تجدیدنظر و عالی رسیدگی به تخلفات حرفه ای با حکم رئیس کل سازمان برای مدتچهار سال منصوب میگردند.
تبصره 1: عزل و یا تغییر آنها قبل از انقضای مدت چهار سال با مراجع معرفی کننده خواهد بود.
تبصره 2: تجدید انتخاب آنها برای دورههای بعدی بلااشکال است.
تبصره 3: افراد موضوع این مادّه در نخستین جلسه، یک نفر را از میان خود به عنوان رئیس هیأت انتخاب می کنند.
تبصره 4: اعضای روزنامه نگار این هیئت باید عضو سازمان بوده و حداقل 7 سال سابقة فعالیت روزنامه نگاری داشته باشند. در دورة اول، عضویت در سازمان موضوعیت ندارد.
ماده 70 - اعضای هیأت عالی باید واجد شرایط زیر باشند:
1. حداقل 35 سال سن؛
2. عدم پیشینه محکومیت کیفری مؤثر؛
3. عدم پیشینه محکومیت قطعی حرفه ای درجه چهار و بالاتر؛
4. عدم عضویت در شورای عالی.
ماده 71 ـ مرجع انتخابکننده اعضای هیأت عالی، با رعایت شرایط مقرر در این قانون باید به تعداد اعضای اصلی عضو علیالبدل انتخاب کند تا در موارد رد، غیبت، حجر، ورشکستگی یا فوت اعضای اصلی، جایگزین آنان شوند.
ماده 72ـ آئین نامه داخلی هیأت عالی توسط این هیأت تهیه وبه تصویب شورای عالی سازمان میرسد.
ماده 73- چنانچه ریس کل سازمان و یا حداقل دو نفر از اعضای هیأت عالی، آراء قطعی هیأتهای بدوی و تجدیدنظر انتظامی استان را خلاف قانون تشخیص دهد میتواند از هیأت عالی درخواست بررسی مجدد کند، رأی هیأت عالی قطعی است.
ماده 74- هیأتهای بدوی و تجدیدنظر هر یک از استانها موظفند نظر مشورتی کارشناسی و تخصصی خود نسبت به هر یک از پروندههای رسیدگی به اتهام بزه ناشی از حرفه شاغلان روزنامه نگاری را در صورت درخواست دادگاهها و دادسراهای استان حداکثر ظرف یک ماه در اختیار آنان قرار دهند.
ماده 75- دادگاهها و دادسراهای جمهوری اسلامی ایران در هر یک از استانها باید حداقل چهل و هشت ساعت قبل از احضار و جلب هر یک از روزنامه نگاران به دادگاه و یا دادسرا به خاطر رسیدگی به اتهام بزه ناشی از حرفه این شاغلان، مراتب را به اطلاع هیأت بدوی برسانند.
ماده 76- شورای عالی سازمان به منظور اجرای هرچه بهتر وظایف گوناگون مقرر در این قانون میتواند کمیسیونهای تخصصی مشورتی تشکیل دهد که نوع کمیسیون و ترکیب و نحوه کار آنها طبق دستورالعملی خواهد بود که توسط رییس کل تهیه و به تصویب شورای عالی خواهد رسید.
فصل هشتم: صندوق حمایت
ماده 77- برای حمایت مالی از اعضاء، صندوق حمایت از شاغلان رسانهای تشکیل میشود. اساسنامه پیشنهادی ظرف سهماه پس از تشکیل سازمان توسط رئیس کل تهیه و به تصویب شورای عالی می رسد.
فصل نهم: سایر
ماده 78- کلیه آییننامهها و دستورالعملهای مربوط به اجرای این قانون توسط رئیس کل تهیه و به تصویب شورای عالی خواهد رسید.