همشهری آنلاین: عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: خشک‌سالی و تنش آبی علت اصلی بروز آفت کرم خراط است که تحقیقات نشان داده انجام روش‌های تلفیقی مداوم بهترین راه مقابله با این آفت است.

رئوف کلیایی روز یکشنبه گفت: کرم خراط یکی از مهم‌ترین آفات چوبخوار در کشور است که بیش‌تر به درختان گردو آسیب وارد می‌کند البته در درختانی مانند سیب، به و گلابی نیز خساراتی به بار می‌آورد.

برای مقابله با آفت در درخت گردو از هیچ سمی استفاده نمی‌شود از این رو از سالم‌ترین محصولات است بنابر این استفاده از روش‌های تلفیقی برای مقابله با آفت کرم خراط بهترین روش است.

کلیایی ادامه داد: برای بررسی نحوه مقابله با آفت کرم خراط پروژه‌ای با عنوان "مدیریت تلفیقی کنترل کرم خراط در باغات گردو (یا سیب)" تعریف و در سراسر کشور اجرا شد.

مجری مسئول پروژه مدیریت تلفیقی کنترل کرم خراط در باغات گردو (یا سیب) گفت: خسارت آفت کرم خراط از نیمه دوم دهه هفتاد به دلیل بروز خشکسالی‌های متوالی افزایش یافت و اکنون استان‌های شرقی و مرکزی کشور را با شدت بیشتری درگیر کرده است.

وی درباره آفت کرم خراط توضیح داد: هر پروانه ماده (شب پره) در هر بار 500 تخم می‌گذارد که لاروها (بچه‌های پروانه) وارد چوب درخت می‌شود و در زمان رشد جابجا می‌شوند یعنی از سرشاخه‌ها به تنه درخت وارد می‌شوند و با این کار خسارات زیادی به آوندهای تغذیه‌ای درخت وارد می‌کند.

کلیایی ادامه داد: به مرور فعالیت این آفت در درخت موجب خشک شدن سرشاخه‌ها و کم حاصل شدن درخت می‌شود زیرا با ورود آفت آوندهای درخت از بین می‌رود، در برخی مناطق برای مقابله با کرم خراط سرشاخه‌های درختان آلوده را می‌برند اما چون این کار به روش علمی انجام نمی‌شود نتیجه‌بخش نیست حتی موجب افزایش این افت هم می‌شود.

وی افزود: تحقیقات نشان داد به کارگیری روش‌های تلفیقی به طور مداوم بهترین راه مقابله با این آفت است استفاده از سیم مفتولی یکی از این روش‌ها است به این صورت که کشاورز سیم مفتولی را از کانال شاخه‌هایی که به آفت مبتلا شده‌اند عبور می‌دهد و با به عقب و جلو کشیدن سیم موجب از بین رفتن آفت می‌شوند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی با بیان این که استفاده از فرمون‌های جنسی روش دیگر مقابله است گفت: فرمون‌های جنسی در واقع بوی حشره ماده را در فضا متصاعد می‌کند که به روش شکار انبوه معروف است که فرمون‌های 12 تا 16 تایی در باغ نصب می‌شود که حشره نر در حفره مخزن فرمون ها گرفتار می‌شود که باید هر چند وقت یک‌بار شارژ و تمیز شوند.

وی افزود: اختلال در جفت‌گیری روش دیگری از مقابله است که در این روش فرمون‌های جنسی را بر درختان آویزان می‌کنند و به این ترتیب بوی حشره ماده در فضا پراکنده می‌شود و حشره نر به خیال این که حشره ماده است برای جفت‌گیری نزدیک می‌شود اما با حشره‌ای مواجه نمی‌شود که این عمل موجب اختلال در جفت‌گیری می‌شود و بر این اساس تخم‌ریزی هم صورت نمی‌گیرد.

کلیایی با بیان این که استفاده از خمیر سمی یکی دیگر از روش‌های مقابله است گفت: در این روش کشاورزان خمیرهای سمی را در ورودی شاخه‌هایی که آفت به آنها زده می‌مالند که این کار موجب محبوس شدن آفت در سرشاخه‌ها می‌شود. البته در این روش کشاورزان باید از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی تاکید کرد: برای کنترل کامل آفت کرم خراط لازم است روش‌های تلفیقی یاد شده به طور مستمر انجام شود زیرا هر کدام از این روش‌ها یک مرحله از زندگی آفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برچسب‌ها