به گزارش ایرنا به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی در این رابطه توضیح داد: از آنجا که مطابق قانون و البته کمک به هویت صنفی روزنامهنگاران، بیمه همه شاغلان یک رسانه به عهده مدیرمسئول آن رسانه است و عمل به این وظیفه قانونی و انسانی و حرفهای، برای رسانههایی که با مشکلات مالی فراوان مواجهند بار مالی دارد، وزارت ارشاد با بازگرداندن عین همان مبلغ، زمینه را برای گسترش بیمه خبرنگاران از مجرای صحیح خود فراهم می کند.
وی در تشریح دلیل این مدل حمایتی صنفی که تا پیش از دولت یازدهم عملیاتی نشده بود، افزود: تاکنون رسانهها با اتکا به تسهیلاتی که وزارت ارشاد برای بیمه خبرنگاران میداد، نیازی نمیدیدند که همکاران خود را بیمه کنند ولی باید مجرای قانونی و حرفهای را دنبال کرد و لذا همان بودجه را مستقیما در اختیار رسانه ها می گذاریم تا اولا استقلال حرفه ای خبرنگاران رعایت شود و خبرنگار دولتی نشود و ثانیا زمینه یکی از عوامل خانه به دوشی روزنامه نگاران یعنی نبود هویت سازمانی منتقی شود و ربط وثیق با یک رسانه پدید آید.
انتظامی در عین حال گفت: انتظار همکاران رسانهای از معاون مطبوعاتی که سابقه رسانهای دارد و نماینده خود آنان تلقی میشود این است که جلوی اقدامات غیرحرفهای را بگیرد و روشهای معمول اما غلط را به مجرای صحیح خود بازگرداند.
معاون وزیر ارشاد اضافه کرد: رسانهای که حاضر نباشد خبرنگار تمام وقت خود را بیمه کند و به وظیفه قانونی و حرفهای خود بی توجه است، رسانه نیست؛ متقابلا خبرنگاری که کیفیت یا کمیت کار او در حدی نباشد که رسانه اش با وجود حمایتهای مالی ارشاد، او را بیمه کند؛ خبرنگار حرفهای تلقی نمیشود.
انتظامی همچنین درخصوص ضمانت اجرای این طرح نیز گفت: تا چند روز دیگر فهرست نشریات و سایت هایی که از این امکان تشویقی برای بیمه همکاران خود استفاده کرده اند، روی سایت معاونت مطبوعاتی قرار می گیرد تا برای سایر رسانهها الگو باشد و یا اگر تاکنون از این طرح جدید وزارت ارشاد مطلع نشده اند توسط خبرنگاران و همکارانشان مطلع شوند.
وی افزود: مطابق طرحهای رتبهبندی روزنامهها و همچنین خبرگزاریها و سایتهای خبری، شاخص تعداد خبرنگار بیمه شده، یکی از شاخصهای چهل گانه این رتبه بندی است.
وی خاطرنشان کرد که این رتبه بندی جامع، احتمالا از مهرماه مبنای یارانه روزنامهها و سایتهای خبری خواهد بود.