همشهری آنلاین: سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر طراحی نظام تضمین کیفیت آموزش عالی، گفت: کیفیت باید اولویت برنامه‏‌ریزی برای گسترش آموزش عالی باشد.

به گزارش ایرنا، محمدعلی نجفی‏ در چهل‏ و هفتمین همایش معاونان آموزشی دانشگاه‏‌ها و مؤسسات آموزش عالی با بيان اين مطلب گفت: قانون وظایف، تشکیلات و مأموریت‏‌های وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری وظایف سنگینی را بر عهده وزارت علوم گذاشته و جامعه نیز انتظارات زیادی از این وزارت دارد که به برخی از انتظارات جامعه هنوز پاسخ داده نشده است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان از جمله مواردی است که آموزش عالی و دانشگاه‌ها در خصوص تبیین مفهومی و ارائه راهکار اجرایی آن باید تلاش و پیگیری کنند.

نجفی با اشاره به برخی چالش‌های آموزش عالی و انتظارات جامعه از دانشگاهیان، گفت: مسئولان آموزش عالی و مدیران دانشگاه‌ها باید در این مسیر از خود تلاش و جدیت بیشتری نشان دهند.

وی اظهار داشت: یکی از چالش‏‌های موجود آموزش عالی موضوع افزایش کیفیت دانشگاه‏‌ها است چراکه در سال‏‌های گذشته کمیت بر کیفیت سیطره یافته است که این کمیت‏‌گرایی خود را در مواردی از قبیل افزایش شعب دانشگاهی، افزایش رشته‏‌های تحصیلی و ظرفیت پذیرش دانشجویان نشان می‏‌دهد.

وی تمرکزگرایی را دیگر چالش موجود در آموزش عالی برشمرد و با اشاره به اینکه همواره موضوع استقلال‏ دانشگاه‏‌ها مطرح بوده است، بر ضرورت تبیین دقیق اختیارات دانشگاه‏‌ها و واگذاری این اختیارات به آنها تأکید کرد.

سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزود: در گذشته علاوه بر اینکه شاهد سلب برخی اختیارات از دانشگاه‌ها بودیم، برخی از اختیارات وزارت علوم نیز سلب شده که باید با تعامل و گفت‏‌وگو این اختیارات را به ستاد وزارت علوم برگردانیم.

وی مشارکت دانشگاهیان را چالش دیگر آموزش عالی خواند و افزود: ظاهراً نباید کسی با مشارکت دانشگاهیان که نخبگان جامعه هستند در اداره امور دانشگاه مخالف باشد ولی همان‌گونه که می‏‌دانید ما در این زمینه با چالش‏‌هایی مواجه هستیم.

نجفی، پویایی و امید و نشاط دانشگاه‏‌ها را نیازمند افزایش نقش دانشگاهیان در تصمیم‏‌سازی و تصمیم‏‌گیری در آموزش عالی دانست و بر ضرورت طراحی یک مدل اجرایی در این زمینه تأکید کرد.

دکتر نجفی از کارآمدسازی و توانمندسازی به عنوان دیگر چالش آموزش عالی نام برد و گفت: باید فرآیند آموزش عالی به گونه‌ای باشد که دانشجویان در طول تحصیل بتوانند استعدادها و مهارت‏‌های خود را شکوفا کنند و برای جامعه مفید باشند.

وی افزود: باید توسعه‏ رشته‏‌های تحصیلی بر اساس نیاز جامعه باشد و این‏‌گونه نباشد که در رشته‏‌های مورد نیاز به اندازه کافی دانش‏‌آموخته نداشته باشیم ولی در رشته‏‌های غیر مورد نیاز با اشباع فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مواجه باشیم.

سرپرست وزارت علوم با تأکید بر اینکه دانشجویان و دانشگاهیان باید دانش و تحلیل سیاسی داشته باشند، گفت: کار اصلی دانشگاه آموزش، تحقیق و پژوهش است.

سرپرست وزارت علوم در پایان گفت: برای شروع مطلوب سال تحصیلی جدید دانشگاه‌‏ها و مراکز آموزش عالی برنامه‌‏ریزی شده است و مسئولان دانشگاه باید با ایجاد امید، نشاط و انگیزه در دانشجویان آنان را برای گام برداشتن در مسیر عزت ایران اسلامی آماده کنند.