به گزارش ایرنا، محمدعلی نجفی در چهل و هفتمین همایش معاونان آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با بيان اين مطلب گفت: قانون وظایف، تشکیلات و مأموریتهای وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری وظایف سنگینی را بر عهده وزارت علوم گذاشته و جامعه نیز انتظارات زیادی از این وزارت دارد که به برخی از انتظارات جامعه هنوز پاسخ داده نشده است.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانشبنیان از جمله مواردی است که آموزش عالی و دانشگاهها در خصوص تبیین مفهومی و ارائه راهکار اجرایی آن باید تلاش و پیگیری کنند.
نجفی با اشاره به برخی چالشهای آموزش عالی و انتظارات جامعه از دانشگاهیان، گفت: مسئولان آموزش عالی و مدیران دانشگاهها باید در این مسیر از خود تلاش و جدیت بیشتری نشان دهند.
وی اظهار داشت: یکی از چالشهای موجود آموزش عالی موضوع افزایش کیفیت دانشگاهها است چراکه در سالهای گذشته کمیت بر کیفیت سیطره یافته است که این کمیتگرایی خود را در مواردی از قبیل افزایش شعب دانشگاهی، افزایش رشتههای تحصیلی و ظرفیت پذیرش دانشجویان نشان میدهد.
وی تمرکزگرایی را دیگر چالش موجود در آموزش عالی برشمرد و با اشاره به اینکه همواره موضوع استقلال دانشگاهها مطرح بوده است، بر ضرورت تبیین دقیق اختیارات دانشگاهها و واگذاری این اختیارات به آنها تأکید کرد.
سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزود: در گذشته علاوه بر اینکه شاهد سلب برخی اختیارات از دانشگاهها بودیم، برخی از اختیارات وزارت علوم نیز سلب شده که باید با تعامل و گفتوگو این اختیارات را به ستاد وزارت علوم برگردانیم.
وی مشارکت دانشگاهیان را چالش دیگر آموزش عالی خواند و افزود: ظاهراً نباید کسی با مشارکت دانشگاهیان که نخبگان جامعه هستند در اداره امور دانشگاه مخالف باشد ولی همانگونه که میدانید ما در این زمینه با چالشهایی مواجه هستیم.
نجفی، پویایی و امید و نشاط دانشگاهها را نیازمند افزایش نقش دانشگاهیان در تصمیمسازی و تصمیمگیری در آموزش عالی دانست و بر ضرورت طراحی یک مدل اجرایی در این زمینه تأکید کرد.
دکتر نجفی از کارآمدسازی و توانمندسازی به عنوان دیگر چالش آموزش عالی نام برد و گفت: باید فرآیند آموزش عالی به گونهای باشد که دانشجویان در طول تحصیل بتوانند استعدادها و مهارتهای خود را شکوفا کنند و برای جامعه مفید باشند.
وی افزود: باید توسعه رشتههای تحصیلی بر اساس نیاز جامعه باشد و اینگونه نباشد که در رشتههای مورد نیاز به اندازه کافی دانشآموخته نداشته باشیم ولی در رشتههای غیر مورد نیاز با اشباع فارغالتحصیلان دانشگاهی مواجه باشیم.
سرپرست وزارت علوم با تأکید بر اینکه دانشجویان و دانشگاهیان باید دانش و تحلیل سیاسی داشته باشند، گفت: کار اصلی دانشگاه آموزش، تحقیق و پژوهش است.
سرپرست وزارت علوم در پایان گفت: برای شروع مطلوب سال تحصیلی جدید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی برنامهریزی شده است و مسئولان دانشگاه باید با ایجاد امید، نشاط و انگیزه در دانشجویان آنان را برای گام برداشتن در مسیر عزت ایران اسلامی آماده کنند.
نظر شما