همشهری آنلاین: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا با اشاره به فرود هواپیمای موسوم به ائتلاف در فرودگاه بندرعباس گفت: طرح پروازی این هواپیمای دارای مشکلات و ابهاماتی بود که پدافند هوایی با استفاده از سامانه های موشکی و اخطارهای رادیویی این هواپیما را برای بررسی ابهامت و احراز هویت به زمین نشاند.

به گزارش مهر، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا امروز صبح در حاشیه نشست خود با دانشجویان دانشگاه جنگ ارتش با حضور در جمع خبرنگاران درباره جزئیات ورود هواپیمای موسوم به گروه ائتلاف در فرودگاه بندرعباس اظهار داشت: این هواپیما داخل کشور شده بود و همچنین طرح پروازی آن دارای مشکلاتی بود که مجبور شدیم آنرا در فرودگاه بندرعباس به زمین بنشانیم.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه پدافند هوایی تمام کشورها در مواجهه با ابهامات راداری و پروازی این است که پس از فرود آن هواپیما این اطلاعات بر روی زمین بررسی و احراز هویت انجام شود افزود: پدافند هوایی مطابق با قوانین بین المللی ایکائو این هواپیما را به کمک نیروی هوایی ارتش و سامانه های پدافند هوایی در فرودگاه بندرعباس نشاند تا احراز هویت انجام شود.

امیر اسماعیلی تصریح کرد: پس از اینکه این هواپیما در فرودگاه بندرعباس نشست طرح پروازی آن تصحیح شد و پس از اینکه خلبان و شرکت مربوطه پی به اشتباه خود بردند مجوز پرواز مجددا برای آنها صادر و هواپیما نیز به مقصد خود پرواز کرد.

وی با اشاره به پرواز هواپیمای کشورهای همسایه از ایران گفت: تمام پروازها و عبور و مرور از فضای جمهوری اسلامی باید با مجوز انجام شود و کشورهای دوست و برادرمان باید این موضوع را رعایت کنند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا این اطلاعات غلط عمدا از سوی خلبان هواپیما به کنترل پرواز کشورمان داده شده است افزود: خیلی از اتفاقاتی که در هوانوردی به وقوع می پیوندد سهوی است و مرکز کنترل پرواز این هواپیما از کشور مبداء اطلاعات اشتباه ارسال کرده بود که در این مورد نیز پدافند هوایی به موقع حساسیت نشان داده و با رعایت قوانین بین المللی برخورد کردیم.

امیر اسماعیلی تاکید کرد: اگر در این گونه شرایط تمکینی هم صورت نگیرد از قوه قهریه استفاده خواهیم کرد که حقوق قانونی ما است.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه آیا برای نشاندن این هواپیما، هواپیمای جنگنده از سوی ایران پرواز کرد یا خیر گفت: هواپیمای جنگنده ای بلند نشد اما نیروی هوایی ما برای پرواز جنگنده آماده بود و ما نیز با استفاده از سامانه های موشکی و اخطارهای رادیویی مان این هواپیما را در فرودگاه بندرعباس به زمین نشاندیم.

برچسب‌ها