تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

همشهری آنلاین- جعفر نخجوانی: تجدید نظر در ساختار و ارتقاء علمی‌کمیته پزشکی فدراسیون کوهستان ضروری است.

جعفر نخجوانی، نويسنده كتاب‌هاي " پیشگیری از بیماری کوه گرفتگی" و " راهنمای داروشناسی" ، در باره ضرورت بازبيني و تجديد نظر در ساختار و ارتقاء علمی‌کمیته پزشکی فدراسیون کوهستان مي نويسد:

"ورزش کوهنوردی حرفه‌ای دارای مشکلات و مسائل خاص خود است. از جمله این مسائل بیماری کوه‌گرفتگی (ادم مغزی و ریوی در ارتفاع) است که می‌تواند منجر به مرگ و میر كوهنوردان شود. از طرفي ممکن است، صدمات فیزیکی نيز هنگام صعود مزید بر علت شود.

از جمله مسئولیتهای کمیته پزشکی فدراسیون کوهستان آموزش در جهت پیشگیری، درمان و تحقیق در این زمینه است.
وجود يك تیم پزشکي متخصص و مجرب از نيازهاي اصلي و ضروري اين كميته به شمار مي‌رود. تيمي كه از يك پزشک فوق تخصص ریه (برای بررسی ادم ریوی)، متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) (برای بررسی ادم مغزی)، فوق تخصص غدد (برای کوهنوردان مبتلا به دیابت و بیماری های متابولیک)، متخصص تغذیه، متخصص اورتوپدی (برای بررسی آسیب های زانو و سایر اعضای اسکلتی)، متخصص بیماری های چشم (برای بررسی آسیب های وارده به چشم) و متخصص طب اورژانس، تشكيل شده باشد."

با توجه به پیشرفتهای پزشکی و گستردگی اطلاعات مورد نیاز در این زمینه، بکارگیری یک پزشک عمومی‌و چند امدادگر بجای یک تیم مجرب و متخصص امری غیرعلمی، غیر اصولی و انحصارطلبانه به نظر می‌رسد. بنابراين انجام اصلاحات و ارتقاء علمی‌لازم، تلاش بيش از بيش مسئولین فدراسیون کوهنوردی را مي‌طلبد. امید است که با شایسته سالاری و انتخاب متخصصین مربوطه در این امر مهم يار و همراه كوهنوردان حرفه‌اي كشورمان باشيم.