به گفته حسين مقدم معاون بهرهبرداري مراكز معاينه فني خودروي شهر تهران در 4سال گذشته يك ميليون و 200هزار نفر به مراكز معاينه فني مراجعهكردهاند. در همين وضعيت نيز خودروهاي بالاي 5سال بايد به مراكز معاينه فني مراجعه كنند و اين موضوع الزام قانوني دارد اما تنها 7ميليون و 500هزار خودرو براي معاينه فني مراجعه كردهاند. وي با تأكيد بر اينكه 5به 2ساله شدن زمان معاينه فني خودروها تنها حساسيت اجتماعي را افزايش داده است، گفت:
در همه دنيا اين زمان يك و يا 2سال است. به همين دليل شهرداري و سازمان محيطزيست با جديت پيگير اين موضوع هستند كه اين تلقي 5ساله براي معاينه فني تبديل به 2سال شود. معاون بهرهبرداري مراكز معاينه فني خودروي شهر تهران با بيان اينكه در حال حاضر 700هزار خودرو در شهر تهران مشمول معاينه فني است، گفت: از اين تعداد تنها 254هزار خودرو تا امروز به مراكز معاينه فني مراجعه كردهاند كه اگر تا آخر سال نيز 500هزار خودروي ديگر مراجعه كنند تنها يك پنجم تعداد خودروهايي است كه در شهر تهران وجود دارد.
مقدم با بيان اينكه هيچ كشوري قانون 5سالهاي براي انجام معاينه فني ندارد، افزود: 5سال عمر مفيد خودروهاست و در خيلي از كشورها بعد از 5سال خودرو فرسوده اعلام ميشود. چگونه ميشود قبول كرد كه براي مدت 5سال هيچ كنترل و نظارتي روي خودرو صورت نگيرد. يكسري دستگاه ساخته شده كه ميتواند خودرو را تست كند، آزمون بگيرد و ايرادات آن را مشخص كند. وي با تأكيد بر اينكه قانون معافيت 5ساله خودروها مورد كارشناسي قرار نگرفته است، گفت:
متأسفانه براي اين تصميمگيري مشورتي هم با ما صورت نگرفت آن هم درحاليكه در تبصره 22دستورالعمل اجرايي معاينه فني اشاره شده است كه خودروهاي نو 2سال پس از توليد به معاينه فني احتياج دارند. معاون بهرهبرداري مراكز معاينه فني خودروي شهر تهران با اشاره به قوانين اخذ جرايم راهنمايي و رانندگي ماده 9مصوب سال 1389، گفت: در اين قانون اينطور عنوان شده كه رانندگان موظف هستند كارت ماشين، بيمه، بيمه شخص ثالث، گواهينامه و براي خودروهايي كه با عمر بالاي 5سال هستند كارت معاينه فني را به همراه داشته باشند و به پليس ارائه دهند. بنابراين در مورد 5سال صراحتا اعلام نشده است.