همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: هر انسانی برای زندگی خود اهدافی دارد. هدف داشتن، مانند اعتماد به نفس داشتن، غذا خوردن، نفس کشیدن، ارزشمندی و...دلیل ادامه زندگی است.

بسیاری از مردم بصورت شناور بروی جریان زندگی، بدون هدف و برنامه‌ریزی، گذران عمر مي‌كنند. این امری طبیعی است که انسان زندگی خود را روز به روز و ساعت به ساعت سپری کند. یک روز، پر از تنش و عصبانیت و روز دیگر آرام و بدون خشونت، مانند اقیانوسی که در یک گوشه آن طوفان و در گوشه‌ای دیگرآفتابی و آرام است.

زندگی از بدو تولد تا سنین بلوغ و بزرگسالی و پایان باشکوه آن، بصورت شناور و با كمي فراز و نشيب ادامه دارد. آیا این واقعا همان چیزی نیست که همه خواهان آن هستیم؟ یک زندگی بدون تشویش و نگرانی؟ بدون شک این یک زندگی دلخواه است، ولی انسان می‌تواند بیشتر بخواهد و برای خواست و دریافت بیشتر، به هدف نیازمند است. هدف زندگی!

اگر انسان از وجود اهداف زندگی خود آگاه باشد، مي‌تواند بهتر و درست‌تر تصميم گيري كرده يا در جهت درستي تلاش كند. هرچند، در كل عدم آگاهي شما از اين اهداف تغييري در ارزش واقعی آنها نخواهد گذاشت. درست مانند واقعیت‌های جهان هستی؛ آگاهی و یا عدم آگاهی شما، باعث هیچگونه تغییری در آنها نخواهد گذاشت.

اگر در مورد اهداف زندگی خود شک و تردید دارید و يا اصلا نمي‌دانيد چگونه هدف گذاري كنيد ويا موارد ديگر، اصلا ناراحت نباشید. افراد زیادی هستند که حتی، هدف داشتن را به تمسخر می‌گیرند! مانند بسیاری از جوانان و شاید خود شما در دوران نوجوانی و جواني همين روش را داشتيد!

با اين وجود بايد تاكيد كرد كه هدف زندگی، دلیل اصلی قرار گرفتن انسان بروی زمین است. به نظر شما وظیفه ما در روی این کره خاکی چیست؟ احتمالا بیش از آن چيزي است كه انجام مي‌دهيم. به عبارتي تنها، روز خود را به اتمام رساندن یا تنها از گذراندن اوقات خود لذت بردن نيست.

جمله "هیچ پاسخ اشتباهی وجود ندارد"، هنگامی‌ درست است که سئوال در مورد هدف زندگی باشد. يعني چیزی به نام هدف اشتباه در زندگی وجود ندارد و هیچ یک از ما انسان‌ها، هدف کاملا همسان با یکدیگر نداریم. اهداف زندگی ما، مانند خود ما، یگانه و ویژه هستند. شايد به همين دليل باید توجه بیشتری به خود داشته باشيم، چرا که افراد و شرایط بسیار زیادی چه خواسته و چه ناخواسته در صدد دورکردن و حتی، منصرف کردن ما از رسيدن به اهدافمان هستند.

برای افراد مختلف، اهداف متفاوتی در زندگی وجود دارد. کتاب نوشتن، اتمام مسابقه دو ماراتن، تولید محصولات جدید، انتقال دانش، يادگيري يوگا، رشد و ارتقاي سطح علمي خود، عکاسی از مناظر مختلف، کاهش فقر و گرسنگی، کمک به همنوع، اختراعات علمي، نگهداري از حيوانات بي خانمان، تربيت صحيح كودكان، مادر خوبي بودن، آموزش بهتر زندگي كردن، تلاش براي كاهش جرم و جنايت، تلاش براي ايجاد عشق و انسانيت بين مردم و...

هر گونه اقدامي، حتي ايجاد سایه، رنگ، لحن و ساختاري در اين ميان مي تواند يك هدف به شمار آيد. و برای یک نفر در هر گوشه‌ای از این دنیا،اين اهداف بسیار جدی و مهم است و هیچ چیزی نمی‌تواند میان او و هدفش قرار گیرد. اهداف زندگی، هدیه‌هستی و نويد بخش امید و معنا برای انسان است.

چگونه می‌توان هدف زندگی را شناسايي يا پيدا و اصلا مشخص كرد؟ البته اگر واقعا نمی‌دانید که باید چه کرد؟ اين مقاله به يك سري سئوال‌هاي مي‌پردازد كه با توجه و پاسخ به آنها، می‌توان هدف اصلی زندگی را یافت. اگر دوست داريد آنها را امتحان كنيد.

این سوال‌ها بیشتر یک روش تحلیلی برای پیدا کردن اهداف زندگی است. سئوال‌ها کوتاه هستند، ولی پاسخ‌ها می‌توانند طولانی باشند. محدودیت زمانی برای پاسخ به سئوالات وجود ندارد و بهترین هنگام برای پاسخ به این سئوال‌ها، صبح؛ بعد از بیداری کامل از يك خواب خوش است. به عبارتي درست قبل از اینکه هرج و مرج زندگی روزمره، ذهن شما را درگیر خود سازد.

بهترین همراه در پاسخگويي به اين پرسش‌ها می‌تواند، شنیدن يك موسیقی دلخواه در کنار افراد مورد علاقه و يا گوشه‌ای آرام با شرایطی هماهنگ باشد.‌ حال يك بار با هم اين سوال‌ها را مرور كنيم؛

1- چه چیزی خواست‌هاي مرا برآورده می‌کند؟

2- چه چیزی مرا به حرکت وا مي‌دارد؟

3- چه چیزی برایم الهام بخش است؟

4- چه چیزی در سئوالات 1، 2 و 3 مشترک است؟

5- با اين مشترك در پاسخ 4، چه مشکلی مي‌توانم از دیگران حل کنم؟

6- چه چیزی باعث ناميدي و شکست من می‌شود؟

7- چه چیزی برایم دردآور است؟

8- چه چیزی مرا اندوهگین می‌کند؟

9- چه چیزی در سئوالات 6، 7 و 8 مشترک است؟

10- با اين مشترك در پاسخ سئوال 9، چه مشکلی از دیگران مي‌توانم حل ‌کنم؟

11- از چه چیزی مرا مي‌ترساند؟

12- چه چیزی مرا نگران می‌کند؟

13- چه کاری برای تغییر پاسخ‌هاي،سوال 11 و 12 می‌توانم، انجام دهم؟

14- با این تغییر، چه کمکی به دیگران مي‌توانم، ‌کنم؟

15- چه کارهايی را با عشق انجام می‌دهم؟

16- احساسم در زمان انجام كار‌هاي سوال 15 چگونه است؟

17- چه اتفاقي مي‌افتد اگر كارهاي پاسخ 15 را ديگر انجام ندهم؟

18- اگر كارهاي پاسخ 15 را براي هميشه ادامه دهم، چه اتفاقي مي‌افتد؟

19- از انجام چه کاری منزجر و متنفر هستم؟

20- وقتی کارهاي پاسخ 19 را انجام می‌دهم، چه احساسی دارم؟

21- اگر پاسخي به سوال 19 نداشته باشم و يا اين كارها را ديگر انجام ندهم، چه می‌شود؟

22- اگر كارهاي سوال 19 را همیشه انجام دهم، چه می‌شود؟

23- چرا اینجا هستم؟

24- من اينجا براي چه كاري هستم؟

25- جهان چه چیزی از دست می‌دهد، اگر من نباشم و یا کاری انجام ندهم؟

جمع‌بندي اين پاسخ‌ها به شما در شناسايي و مشخص كردن اهدافتان كمك خواهد كرد. تنها كافي است به دقت به پاسخ‌هاي خود توجه كنيد. خواهيد ديد كه اهداف شما در درون اين پاسخ‌ها نهفته است. امتحان كنيد.

برگرفته از؛ prolificliving