درحالی‌که درگیری‌ها در شهر کردنشین کوبانی میان نیروهای مردمی و تروریست‌های داعش همچنان ادامه دارد مقام‌های ترکیه تلاش خود برای ایجاد منطقه امن جهت فعالیت راحت تروریست‌ها در خاک سوریه را افزایش داده‌اند.

حملات گروه به‌اصطلاح ائتلاف به رهبري آمريكا عليه مواضع داعش در اطراف كوباني بي‌نتيجه بوده و برخي گزارش‌ها از كنترل حدود سه‌چهارم مناطق اين شهر توسط داعش خبر مي‌دهند. در اين ميان مقام‌هاي تركيه با نظاره كردن پيشروي‌هاي داعش بر ضرورت ايجاد منطقه پرواز ممنوع در خاك سوريه تأكيد كرده‌اند.

فاتيح جيلان، نماينده تركيه در ناتو با تأكيد بر ايجاد منطقه پرواز ممنوع اعلام كرده كه تركيه نيرويي براي جنگ زميني به سوريه اعزام نخواهد كرد. مولود چاووش‌اوغلو، وزير امور خارجه تركيه، هم روز پنجشنبه پس از مذاكره با دبيركل جديد ناتو، خواهان ايجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوريه شده بود.

اين در حالي است كه برخي رسانه‌هاي تركيه از سفر غيرمنتظره هاكان فيدان رئيس سازمان اطلاعات تركيه به آمريكا خبر داده‌اند. مقام‌هاي آمريكا طي روزهاي گذشته به طرح ايجاد منطقه پرواز ممنوع در منطقه مرزي سوريه و تركيه چراغ سبز نشان داده‌اند. درحالي‌كه گزارش‌هاي مختلفي درباره آموزش و تجهيز نيروهاي تروريستي در خاك تركيه منتشر شده اين اقدام، منطقه‌اي امن براي فعاليت راحت اعضاي داعش در باريكه تحت كنترل اين گروه در نزديكي مرز تركيه ايجاد مي‌كند.

اين در حالي است كه در داخل تركيه سركوب معترضان به سياست‌هاي اين كشور ادامه دارد و آمار كشته‌شدگان به حداقل ۳۵نفر رسيده است. مرجعيت ديني عراق هم با انتشار گزارش‌هايي از قصد آمريكا براي اعزام نيروهاي نظامي خود به اين كشور نسبت به نقض حاكميت عراق هشدار داده است. احمد الصافي نماينده آيت‌الله سيستاني در خطبه‌هاي نمازجمعه اين هفته كربلا با هشدار درباره هر تلاشي كه به دخالت در امور حاكميتي عراق منجر شود، گفت:

خطر واقعي كه كشور ما را تهديد مي‌كند، خطر تروريسم است و مقابله با آن مسئوليت همگاني را طلب مي‌كند زيرا همه در معرض تهديد قرار دارند. عمار حكيم، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق هم با بيان اينكه عراقي‌ها هيچگاه اجازه نخواهند داد حاكميت كشورشان نقض شود، گفت: ما به نيروهاي زميني كشورهاي خارجي براي مقابله با داعش نيازي نداريم. برخي رسانه‌ها از ورود قريب‌الوقوع ۲هزارو۳۰۰ نظامي آمريكا و استقرار آنها در استان الانبار به بهانه مقابله با داعش خبر داده‌اند.

  • فروش كودكان عراقي و سوري به رژيم صهيونيستي

برخي رسانــــه‌هاي عربي گزارش‌هايي را درباره فروش كودكان عراقي و سوري از سوي داعش به رژيم صهيونيستي منتشر كرده‌اند. روزنامه تونسي الشروق نوشت: گروه داعش كودكان سوريه و عراق را به اسرائيل مي‌فروشد و اين اقدام از طريق مافياي اسرائيلي و گروه‌هايي كه در قاچاق انسان نقش دارند صورت مي‌گيرد.