همشهری‌آنلاین: رییس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی گفت: برگزاری اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس، بهترین فرصت برای معرفی آیین پهلوانی به جهانیان است.

به گزارش واحد اطلاع رساني دبيرخانه اجلاس و جشنواره بين‌المللي ميراث فرهنگي ناملموس، فرهاد طلوع‌ كيان در نشست تخصصي فرهنگ پهلواني و جوانمردي در اجلاس بين‌المللي ميراث فرهنگي ناملموس در حضور علي‌اكبر ولايتي و برخي از اعضاي شوراي شهر اصفهان و مهمانان خارجي اظهار كرد: در تمدن كهن و فرهنگ چند هزار سال ايران گوهرهاي بسيار ارزشمندي در عرصه‌هاي گوناگون چون فلسفه، هنر و فرهنگ، عرفان و ادبيات پرورش‌يافته كه همگي آنان بخش گران‌ بهايي از گنجينه بشريت است.

وي بيان كرد: يكي از دستاوردهاي فاخته ولي ناشناخته، ورزش زورخانه‌اي و تربيت پهلواني است، اين ميراث اصيل ايراني كه به صورت يك سيستم چند بعدي اعم از ورزشي، فرهنگي، هنري، اخلاقي و عرفاني ابداع و استقرار يافته است، ريشه در جهان‌بيني معنوي اسطوره‌هاي حماسي و سبك زندگي تاريخي ايرانيان دارد.

رييس فدراسيون ورزش زورخانه‌اي و پهلواني تصريح كرد: اين ميراث معنوي با ارزش پس از ظهور اسلام و در سايه محبت به مولا و مقتداي جوانمردان عالم حضرت علي(ع) با آيين فتوت زينت يافت.

وي تأكيد كرد: آيين فتوت و جوانمردي كه روح ورزش پهلواني است از شخصيت بزرگمرد عالم بشريت امام علي(ع) سرچشمه گرفته است.
طلوع‌كيان افزود: از جمله صفات اخلاقي اين آيين جوانمردي مي‌توان ايمان و روح عرفاني و طراوت ديني، خيرخواهي، صلح‌طلبي، ادب و احترام، عفو و گذشت، سخاوت و ايثار و فداكاري، انصاف و بردباري، دستگيري، ياري مظلومان و مبارزه با ظالم و ميهن‌دوستي را نام برد.

وي اذعان كرد: ورزشكاراني كه در اوج قدرت و قهرماني به اين قبيل خصايص والاي فتوت و جوانمرد آراسته شوند پهلوان ناميده مي‌شوند و داراي منزلت ويژه اجتماعي خواهند بود.

رييس فدراسيون ورزش زورخانه‌اي و پهلواني گفت: اين ورزش فراز و نشيب‌هايي را پشت سر گذاشته و پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران با تأكيدات امام راحل و رهبر معظم انقلاب مبني بر ارزشمند بودن اين ورزش باستاني رونق بخشي و توسعه آن آغاز شد.

وي عنوان كرد: به دليل اهميت بالاي اين ميراث پرافتخار بشري، كوشش‌هاي علمي و فرهنگي طي سال‌ها صورت پذيرفت و در نهايت آيين‌هاي ورزش پهلواني و باستاني در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست ميراث فرهنگي ناملموس يونسكو به ثبت رسيد.

طلوع‌كيان متذكر شد: در كشور ايران، اصفهان به عنوان پايتخت ورزش باستاني انتخاب شد و با توجه به ميزباني اصفهان براي اجلاس ميراث فرهنگي ناملموس، توجه به ورزش باستاني به عنوان ميراث فرهنگي ناملموس ضرورت داشت و فرصتي را به منظور معرفي هرچه بهتر و بيشتر آيين پهلواني به مهمانان خارجي و داخلي فراهم كرد.

برچسب‌ها