همشهری آنلاین: معاون پارلمانی و حقوقی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین لایحه مقابله با پایان‌نامه‌های تقلبی خبر داد و گفت: این لایحه ۳۱ تیر ماه تقدیم معاون اول رییس جمهوری شده و هم اکنون در کمیسیون‌های دولت در دست بررسی است.

به گزارش ايرنا، سعدالله نصیری قیداری با اشاره به دو بخش مصرف‌کننده و تولیدکننده در حوزه پایان‌نامه‌های تقلبی و جعلی، دانشجویان متخلف را مصرف‌کننده پایان‌نامه‌های تقلبی و شرکت‌ها، افراد و موسسات را تولیدکننده این پایان‌نامه‌ها عنوان کرد و گفت: دانشجویان متخلف در درون آموزش عالی و تولیدکنندگان در بیرون از آموزش عالی هستند.

معاون وزیر علوم، تحقيقات و فناوري درباره نحوه برخورد با دانشجویان متخلف نیز توضیح داد: کمیته‌های انضباطی درون دانشگاه‌ها می‌توانند با این دانشجویان و همچنین استادانی که نظارت لازم را در زمان ارائه پایان‌نامه‌ها نمی‌کنند، برخورد کنند.

قیداری مشکل اصلی درباره پایان‌نامه‌های تقلبی را متوجه بیرون از آموزش عالی و شرکت‌ها، افراد و موسساتي دانست كه با درج آگهي به اين كار اقدام مي‌كنند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: پایان‌نامه فروشی نوعی از سرقت علمی و تخلف است که باید با آن برخورد شود.

معاون پارلمانی وزیر علوم ابراز امیدواری کرد لایحه مقابله با پایان‌نامه‌های تقلبی هرچه سریع تر در کمیسیون‌های مربوطه دولت بررسی و برای تبدیل شدن به قانون به مجلس شورای اسلامی فرستاده شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه اخير شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از آنچه که تحت عنوان «پایان‌نامه فروشی» و یا «کپی‌برداری متون علمی» از آن یاد می‌شود، گفته بود: شأن علمی کشور به هیچ وجه نباید زیر علامت سوال قرار گیرد و لذا دستگاه‌های مرتبط باید برای مقابله با این گونه اقدامات فعال شوند.