تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸

همشهری آنلاین: مدیرعامل انجمن حفظ محیط کوهستان با بیان این که اکوسیستم کوهستان از نظر آب و ذخیره این ماده حیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: در دنیا از کوه‌ها به عنوان برج‌های آب شیرین یاد می‌شود.

به گزارش ایرنا، عبداله اشتری اظهار کرد: ایران در منطقه خشک دنیا قرار گرفته است از این رو تمام منابع آب دریافتی و بخش زیادی از نزولات آسمانی آن در کوه‌ها ذخیره می‌شود بنابر این، این اکوسیستم از نظر مقوله آب و ذخیره این ماده حیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

اشتری با اشاره به این که انجمن حفظ محیط کوهستان یکی از تشکل‌های پیشکسوت در حوزه محیط زیست است، افزود: این تشکل در راستای حفظ توسعه محیط زیست کوهستان تلاش می‌کند.

وی با بیان این که کوه‌ها از جنبه‌های مختلف مانند منابع آب شیرین، تنوع زیستی و خدمات دیگر قابل اهمیت هستند اظهار کرد: اکوسیستم‌های کوهستانی، اکوسیستم مادر محسوب می‌شود و بخش‌های متعددی را در زیرمجموعه خود حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه با توجه به اهمیت اکوسیستم کوهستان آن طور که باید برای حفظ محیط زیست آن توجه لازم نشده است، البته ساز و کارهایی در سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شده ولی کافی نیست.

اشتری با تاکید بر این که تنوع زیستی ایران در کوهستان تمرکز پیدا کرده است گفت: وجود خاک‌های مختلف و جغرافیای متفاوت در کوهستان، تنوع زیادی در زیست بوم کوهستان ایجاد کرده است و جزو نقاط با اهمیت از نظر تنوع زیستی محسوب می‌شود.

مدیر عامل انجمن حفظ محیط کوهستان افزود: به همین منظور این انجمن با همکاری دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، دوره آموزش تخصصی "مبانی محیط زیست کوهستان" را در 11 جلسه تئوری سه ساعته و یک جلسه علمی یک روزه در کوهستان در ماه‌های آبان و آذر 1393 برگزار می‌کند.

وی هدف از برگزاری این دوره را ارتقای ظرفیت‌های علمی کشور در ارتباط با محیط زیست کوهستان عنوان کرد و گفت: برخی مباحث آموزشی این دوره شامل آب و کوهستان، تنوع زیستی کوهستان، نقش پوشش گیاهی در حفظ آب و خاک، سوانح و بلایای طبیعی، تخریب و فرسایش در کوه‌ها، مناطق حفاظت شده کوهستانی، تغییر اقلیم است.

دوره آموزشی مبانی محیط زیست کوهستان آبان ماه برگزار می‌شود و آخرین مهلت ثبت‌نام برای شرکت در این دوره 30 مهرماه است.