مهر نوشت: بازار خودرو همچنان رنگ و بوی پاییزی دارد و علیرغم رشد تولیدی که طی هفتههای گذشته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز خودروسازان اعلام میشود، اما بازار رکود را تجربه میکند، این در حالی است که برخیها از این رکود به دلیل اعلامهای مکرر برخی نمایندگان مجلس مبنی بر کاهش قیمت خودرو یاد میکنند و معتقدند که مردم دست نگه داشتهاند که ببینند چه اتفاقی در مورد قیمتها رخ خواهد داد.
البته بخشی از این رکود بازار هم به موضوع عدم شماره گذاری خودروهای تولید داخلی به دلیل اجباری شدن نصب کپسول آتشنشانی هم برمی گردد؛ موضوعی که البته با نامه نگاری رسمی سازمان ملی استاندارد مبنی بر تعویق نصب این کپسولها تا ابتدای سال 94 با پلیس راهنمایی و رانندگی، تقریبا حل و فصل شده است.
در این میان، برخی فعالان بازار میگویند خودروهایی که شماره گذاری شده و از مرکز شماره گذاری بیرون می آیند، حداقل یک میلیون تومان گرانتر از سایر خودروها هستند و البته چند روزی هم هست که مشکل شمارهگذاری حل شده و تعداد بیشتر خودروهای وارده به بازار، اندکی تفاوت قیمت را شکسته است.
اما فارغ از این موضوع که اندکی خرید و فروش در بازار را کند و راکد کرده بود، به نظر می رسد که مردم هم دست نگاه داشتهاند که بعد از روان شدن شماره گذاری، خودرو را به قیمتی خریداری کنند که دستخوش این تغییر قیمت نباشد.
از سوی دیگر، آنگونه که فعالان بازار می گویند: اعلام ورود خودروی پژو 206 تیپ 2 به بازار ظرف هفته های آینده هم اندکی از علاقه مندی مردم به سایر خودروهای هم رده قیمت آن کاسته است و مردم ترجیح می دهند دست نگه دارند و این خودرو را از بازار خریداری کرده و مصرف کننده آن باشند.
به گفته فعالان بازار خودرو، قیمت انواع خودروهایی همچون تندر90 و پژو پارس نیز با افزایش قیمت مواجه شده است. به نحوی که آنگونه که فروشندگان خودرو در نمایشگاههای سطح شهر می گویند، قیمت پژو پارس در حدود یک و نیم میلیون تومان و قیمت تندر 90 اتومات نیز سه میلیون و حتی در برخی موارد تا 4.5 میلیون تومان نیز افزایش داشته است اما در انواع دیگر خودروها از جمله پراید، پژو 405 یا انواع خودروی پژو 206 تغییرات قیمتی چشمگیر نیست و بازار هم به قیمت این خودروها چندان واکنش نشان نداده است.
در این میان، همچنان تفاوت قیمت چشمگیری میان قیمت خودرو در بازار و نمایندگیها وجود دارد و آنگونه که قیمت نمایشگاهداران و آگهیهای روزنامهها نشان میدهد، فاصله قیمتی میان نمایندگی و بازار آزاد، در برخی از مدلهای پرتیراژ فاصله ای بین 500 هزار تومان تا بعضا 3 میلیون و 800 هزار تومان است و در برخی از خودروهای خاص همچون مگان، مزدا 3 و تندر فاصله قیمتی 3 تا 26 میلیون تومانی به چشم می خورد.
هم اکنون تفاوت قیمتی که میان قیمت کارخانه ای خودروهای تولید داخلی با بازار آزاد وجود دارد، در انواع خودروها متفاوت است اما در مجموع، حاشیه بازار همچنان تعیین کننده تقاضای خریدها است و به نوعی مدیریت بازار را به عهده گرفته است.
نام خودرو |
قیمت کارخانه |
قیمت بازار آزاد |
تفاوت قیمت |
تیبا |
23 میلیون و 710 هزار تومان |
24 میلیون و 200 هزار تومان |
490 هزار تومان |
پراید SE111 |
19 میلیون و 940 هزار تومان |
20 میلیون و 600 هزار تومان |
660 هزار تومان |
پراید 131 |
19 میلیون و 720 هزار تومان |
19 میلیون و 850 هزار تومان |
130 هزار تومان |
پژو 405 |
29 میلیون و 34 هزار تومان |
30 میلیون و 500 هزار تومان |
یک میلیون و 466 هزار تومان |
سمند EF7 |
28 میلیون و 855 هزار تومان |
29 میلیون و 900 هزار تومان |
یک میلیون و 45 هزار تومان |
پژو پارس |
34 میلیون و 880 هزار تومان |
37 میلیون تومان |
2 میلیون و 120 هزار تومان |
پژو 206 تیپ 5 |
34 میلیون و 114 هزار تومان |
37 میلیون و 850 هزار تومان |
3 میلیون و 736 هزار تومان |
پژو 206 V8 |
34 میلیون و 649 هزار تومان |
37 میلیون و 900 هزار تومان |
3 میلیون و 251 هزار تومان |
تندر 90 اتومات |
45 میلیون تومان |
50 میلیون تومان |
5 میلیون تومان |
پارس تندر |
38 میلیون تومان |
43 میلیون تومان |
5 میلیون تومان |
تندر E2 |
36 میلیون و 147هزار تومان |
42 میلیون تومان |
5 میلیون و 853 هزار تومان |
مگان 2000 |
76 میلیون و 799 هزار تومان |
103 میلیون تومان |
26 میلیون و 221 هزار تومان |
مزدا 3 |
105 میلیون تومان |
130 میلیون تومان |
25 میلیون تومان |
لیفان 620 |
42 میلیون تومان |
45 میلیون تومان |
3 میلیون تومان |
لیفان X60 |
60 میلیون تومان |
62 میلیون تومان |
2 میلیون تومان |
ام وی ام 315 |
38 میلیون و 303 هزار تومان |
38 میلیون و 400 هزار تومان |
97 هزار تومان |
ام وی ام 110 |
21 میلیون و 866 هزار تومان |
22 میلیون و 100 هزار تومان |
336 هزار تومان |
ام وی ام 530 |
43 میلیون و 282 هزار تومان |
43 میلیون تومان |
منفی 282 هزار تومان |