همشهری آنلاین: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ آیین‌نامه برخورد با تقلب علمی در دانشگاه‌ها تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: این آیین‌نامه به منظور برخورد با دانشجویان و اساتیدی که تخلف علمی می‌کنند یا پیش از این تخلف کرده‌اند، به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

به گزارش مهر، دكتر وحید احمدی با اعلام اين خبر گفت: تا کنون آیین‌نامه‌ای جهت برخورد با تقلب علمی نداشته‌ایم اما این آیین‌نامه جدید به صورت یک لایحه تنظیم شده از سوی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به هیات دولت داده شده تا خلأهای قانونی در این زمینه برطرف و چگونگی برخورد با افراد متخلف در آن مشخص شود.

وی افزود: اعتقاد داريم با همین قوانین موجود هم، دانشگاه‌ها می‌توانند با تقلب علمی برخورد کنند و این موضوع را جدی بگیرند.

معاون پژوهشی وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اینکه هنوز در وزارت علوم مأموریتی برای شرکت‌ها و موسساتی که در حوزه علمی تخلف می‌کنند مشخص نشده است، اظهار داشت: در وزارت علوم، برای شرکت‌های بیرونی متخلف در زمینه تقلب‌های علمی تکلیفی مشخص نشده و در اینجا باید دستگاه قضایی وارد شود.

به گفته احمدی، در دانشگاه‌های بزرگ و دولتی چنین موضوعی کمتر دیده می‌شود و آمار تخلفات و تقلب علمی در آنها پایین است.

وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌هایی که تعداد دانشجو زیاد است، این تخلف علمی رشد کمّی پیدا کرده است، اضافه کرد: همچنین زمانی که استاد به جای 5 دانشجو، 30 دانشجو دارد نیز این مشکل به وفور دیده می‌شود.

معاون وزیر علوم، تحقيقات و فناوري خاطرنشان کرد: سیاست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري کاهش نسبت تعداد دانشجو به استاد است تا ظرفیت اساتید کم شده و این اساتید بتوانند بیشتر برای دانشجو وقت بگذارند.