تولید صنایع‌دستی در کشور چنان با رکود مواجه شده است و تولیدکنندگان صنایع‌دستی آنچنان از حرفه خود دلزده‌اند که حتی مسکن‌های مقطعی همچون سهل‌گیری در پرداخت وام به آنها نیز درمان درد صنایع‌دستی کشور نیست.

زماني در دولت قبل قرار بود پول صادرات صنايع‌دستي جايگزين پول نفت شود اما نشد و حالا گردشگري قرار است درهاي گشوده چاه‌هاي نفت را ببندد.

زماني گفته شد صادرات صنايع‌دستي در كشور در طول يك‌سال 300درصد رشد خواهد داشت اما چنين نشد و صنايع‌دستي ايران همچنان چمداني صادر شد.

كارگاه‌هاي صنايع‌دستي از ورشكستگي رنج بردند و كار به جايي رسيد كه توليدات خاتم و مينا، سنگ و سفال با طرح ايراني از چين به بازار ايران سرازير شد و بازار قيصريه اصفهان دورتادور ميدان نقش جهان مملو از توليدات چيني به نام توليد ايراني شد.

صنايع‌دستي ايران سر به ورشكستگي نهاد تا بهمن نامور مطلق، معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي در گفت‌وگو با ايسنا از تلاش 8ساله براي نابودي صنايع‌دستي ايران خبر دهد.

او گفته است كه هنوز فرصت گفت‌وگو با گمرك جمهوري اسلامي ايران براي ورود توليدات صنايع‌دستي چيني و ديگر كشورها به بازار صنايع‌دستي ايران دست نداده است.

او از تلاش سازمان ميراث فرهنگي براي راه‌اندازي كارگروه مشترك با گمرك كشور براي ساماندهي صنايع‌دستي خبر داده و گفته است كه فعال نبودن گمرك براي اين مهم جاي تعجب دارد. او راهكار مديريت يا جلوگيري از ورود توليدات چيني به نام صنايع‌دستي ايراني به بازار صنايع‌دستي ايران را در همكاري گمرك با بخش صنايع‌دستي كشور خوانده است.

جالب است كه صنايع‌دستي ايران و اشتغال اين بخش با برخورداري از بيش از 2ميليون صنعتگر تنها به‌دليل كوتاهي چند مدير در دستگاه‌هاي تصميم‌گير رو به نابودي بگذارد تا كار به آنجا برسد كه اكنون خبر از تلاش‌ها براي نابودي صنايع دستي ايران منتشر شود.

جالب است كه قرار بود در ايران بازارچه‌هاي فروش صنايع‌دستي ايراني برپا شود، قرار بود تيمچه‌ها، ميدان نقش جهان و برخي بازارچه‌هاي صنايع‌دستي پروسه توليد و فروش صنايع‌دستي ايران را رونق بدهند، حتي آنطور كه معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي گفته است، براي اين كار يك مصوبه دولتي هم گرفته شد. بهمن نامور مطلق گفته است، اهمال نهادهاي نظارتي موجب شد تا در جايي كه هويت فرهنگي و هنري ايران بايد به نمايش گذاشته شود بستني‌فروشي و... داير شود و آثار غيرهنري به فروش برسند. معاونت صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي در معادلات سال‌هاي گذشته اين سازمان آنچنان ضعيف شده است كه حتي بهمن نامور مطلق در يكي از نشست‌هاي چند‌ماه گذشته اين سازمان اعلام كرد كه بخش صنايع‌دستي در سازمان ميراث فرهنگي به‌دليل بي‌توجهي‌‌ها حتي ازسوي مديران ارشد اين سازمان به عقده فرزند دوم گرفتار شده است.

تأسف‌آور آنكه بهمن نامور مطلق، معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي گفته است، در 8 سال گذشته اختيارات معاونت صنايع‌دستي گرفته و به ديگر ارگان‌ها داده شد. او گفته است، در بحث اشتغال نه اعتباري داريم نه اختياري‌؛ در فروش نه اعتبار داريم نه اختيار‌؛ در گمرك نيز هيچ نقشي نداريم‌ و بدين‌ترتيب معاونت صنايع‌دستي را خلع كردند كه هدف آن ويراني صنايع‌دستي كشور بود.