تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۲

گروه بورس: تازه‌ترین گزارش فدراسیون بین‌المللی بورس‌های اوراق بهادار از رشد 80 درصدی ارزش دادوستدها در بازار سهام پایتخت حکایت دارد.

آن‌طور که آمار این فدراسیون نشان می‌دهد: از آغاز سال 2007 میلادی به این‌سو در مجموع 5/3 میلیارد دلار دادوستد در بورس تهران انجام گرفته که این میزان نسبت به دوره مشابه سال 2006 میلادی 80 درصد افزایش یافته است.

آمار فدراسیون بین‌المللی بورس‌های اوراق بهادار نشان می‌دهد در نیمه نخست سال 2007 میلادی ارزش مبادلات در کل بازار سرمایه جهان از مرز 47 هزار میلیارد دلار گذشته است. در این میان «ژوئن  2007» با توجه به دادوستدهای 9 هزار میلیارد دلاری انجام گرفته در بورس معتبر جهانی پررونق‌ترین دوره سال تاکنون بوده است.

ارزش بازار

طبق آمار این فدراسیون در 6 ماه گذشته ارزش بازار سهام تهران 2/13 درصد افزایش یافته به‌طوری که ارزش بازار سهام تهران در پایان «ژوئن 2007 میلادی» از مرز 38 میلیارد دلار گذشته است. طبق این آمار ارزش بورس تهران حتی در «می 2007» به مرز 42 میلیارد دلار نیز رسیده بود.

بر اساس این گزارش در نیمه نخست سال 2007 میلادی 50 بورس بزرگ جهان روندی رو به صعود را طی کرده‌اند و در این مدت ارزش بازار همه این بورس‌ها افزایش یافته است.

در پایان نیمه نخست سال 2007 ارزش بازار سرمایه جهان برای نخستین‌بار در تاریخ فعالیت بورس‌های اوراق بهادار از مرز 57 هزار میلیارد دلار گذشته است.

گردش بازار

بر اساس گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در نیمه نخست سال 2007 میلادی سرعت گردش مبادلات سهام در بورس تهران افزایش یافته و به 17 درصد رسیده است. این نسبت در آغاز سال جاری میلادی 14 درصد بوده است.

در حال حاضر بورس «شن‌زن» چین پرگردش‌ترین بازار سهام جهان است. طبق آمار این فدراسیون سرعت گردش مبادلات در بورس شن‌زن به 373 درصد رسیده است. بازار نزدک در نیویورک نیز با سرعت گردشی معادل 269 درصد دومین بورس پرسرعت جهان به حساب می‌آید.

بورس‌های بزرگ جهان

طبق آمار این فدراسیون در حال حاضر بورس نیویورک با ارزش بازاری معادل 16 هزار و 600 میلیارد دلار بزرگترین بازار سهام جهان است. پس از آن بورس توکیو با 4 هزار و 681 میلیارد دلار ارزش بازار ایستاده است. 

یورونکست بورس یکپارچه‌ اروپایی نیز 4 هزار و 200 میلیارد دلار می‌ارزد و در جایگاه سوم جهان جای گرفته است. اما نزدک با ارزش 4 هزار و 180 میلیارد دلاری‌اش چهارمین بورس بزرگ جهان به‌حساب می‌آید.

به دنبال اینها بورس لندن عنوان پنجم جهان را در اختیار دارد. ارزش بورس لندن 4 هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود.