شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

گروه بورس: سقوط بورس‌های بزرگ آمریکا، اروپا و آسیا در پایان هفته، بازار‌های مالی جهان را به لرزه درآورد.

گفته می‌شود، نگرانی از تأثیر افزایش بهره در کشورهای مختلف عامل اصلی این رویداد بوده است.

روز جمعه،شاخص سهام در بورس لندن 66صدم درصد کاهش یافت. بی بی سی گزارش داد: روز پنجشنبه نیز این شاخص با افتی حدود 2/3 درصد مواجه شده بود.

این میزان نزول،بالاترین حجم کاهش در خلال 3 سال اخیر محسوب می‌شود.کارشناسان مالی گفته اند: افزایش نرخ بهره در بریتانیا و بسیاری دیگر از کشورهای جهان باعث بدبینی سهامداران نسبت به سوددهی شرکت‌ها و در نتیجه، تصمیم آنان به فروش سهام شده است.

افزایش نرخ بهره معمولا بر بهای سهام تأثیر منفی می‌گذارد زیرا از یکسو، هزینه وام مورد نیاز شرکت‌ها را بیشتر می‌کند و از سوی دیگر باعث جذابیت بیشتر سپرده‌های بانکی در مقایسه با خرید یا نگهداری سهام می شود.

در ماه‌های اخیر، نگرانی مقامات پولی بسیاری از کشورها، از جمله بانک مرکزی بریتانیا، در مورد رشد سریع اقتصاد جهانی و احتمال بروز تورم باعث تصمیم به افزایش نرخ بهره شده است.

سقوط در وال استریت

بورس نیویورک نیز در دو روز پایانی هفته شاهد کاهش قیمت سهام بود و روز جمعه شاخص این بازار 2 درصد کاهش یافت.

همزمان، بهای اوراق قرضه به خصوص اوراق قرضه دولتی در اکثر بازارها افزایش یافت. این موضوع نشانه آن است که سرمایه گذاران دریافت بازدهی کمتر در ازای اطمینان بیشتر به ثبات آن را به خطر کاهش سریع سود یا حتی زیان دهی شرکت‌ها ترجیح داده اند.

 ایرنا هم گزارش داد: شاخص وال استریت روز پنج شنبه هم به شدت سقوط کرده بود. نگرانی از کاهش خرید و فروش مسکن و مشکل پرداخت وام‌های مسکن توسط مردم آمریکا موجب نگرانی سرمایه‌گذاران شده است.

شاخص داوجونز صبح پنجشنبه ۲۴۰ واحد سقوط کرد. نگرانی بین سرمایه‌گذاران روز به روز بیشتر می‌شود. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد: فروش خانه‌های تازه ساز در ماه گذشته ۶/۶ درصد کاهش داشته که از ماه ژانویه بیشترین حد سقوط است.

بورس‌های اروپا وآسیا

سایر بازارهای اروپایی نیز شاهد کاهش بهای سهام بوده‌اند به نحوی که شاخص بورس‌های آلمان و فرانسه در آغاز معاملات روز جمعه به ترتیب متحمل کاهشی در حدود 6/1 درصد و 54 صدم در صد شد. در آسیا هم، شاخص سهام در بازار توکیو حدود 4/2 درصد ارزش خود را از دست داد و شاخص قیمت سهام در بورس هنگ‌کنگ بیش از 2 درصد تنزل کرد.

برخی کارشناسان مالی سقوط بهای سهام را با عوامل بلند مدت بی ارتباط نمی‌دانند.آن‌ها می‌گویند چنین تحولی حاصل نگرانی سرمایه گذاران از تحولات 2 سال اخیر در اقتصاد جهانی است.

در طول این سال‌ها، سوددهی شرکت‌ها، بهای مسکن و روند ادغام شرکت‌ها از رونق خاصی برخوردار بوده اما تمامی این عوامل به نرخ پایین بهره و تمایل مصرف کننده به استفاده از اعتبارات بانکی ارتباط داشته است.

با افزایش نرخ بهره، به نظر می رسد که دوران پول ارزان به سر آمده است و تحولاتی دیگر، مانند افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، احتمال بروز دشواری برای اقتصادهای پیشرفته را به همراه داشته است.

کد خبر 27616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز