همشهری‌آنلاین: معاون وزیر فرهنگ‌و ارشاد جشن کتابخوانی را یک جنبش مدنی اجتماعی ارزیابی کرد که سرمایه اجتماعی برای جامعه دستاوردهایی دارد.

به گزارش روابط‌عمومی بیست دومین دوره هفته کتاب، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی در مراسم نخستین دوره تقدیر از گروه‌های ترویج کتابخوانی که عصر پنجشنبه-28 آبان- در ایوان شمس برگزار شد، این برنامه را از بهترین برنامه‌های هفته کتاب ارزیابی کرد و گفت: این برنامه علاوه بر تازه و بکر بودن فرآورده‌هایی دارد که دردوره ای که انسان‌ها دلخوش مسائل پیش پا افتاده اند، شعف و حس غرور ملی انسان را ارتقا می‌دهد.

او افزود: نتایج این برنامه نشان داد که هنوز افرادی در جامعه هستند که با تمام دارایی خود از حریم کتاب و فرهنگ در برابر ابتذال حفاظت می کنند و فرهنگ ایرانی را بالنده نگه می‌دارند و برخلاف اینکه برنامه‌های نوپا اغلب باحسی از دلواپسی همراه‌اند ولی خوشبختانه با اهتمام عزیزانی مانند آقای سیدآبادی، 90 طرح به نخستین دوره فرستاده شده است و این نشان دهنده آن است که می‌توانیم روی کتاب به عنوان رسانه اصلی فرهنگ حساب کنیم.

صالحی جشن کتابخوانی در حوزه کتاب را یک جنبش اجتماعی و مدنی دانست و گفت: این جنیش را می توانیم به عنوان یک سرمایه مدنی برای جامعه حفظ کنیم .

او به ویژگی داوطلبانه بودن حرکت‌های گروه‌های ترویج کتابخوانی اشاره کرد و گفت: این حرکت‌ها تحت تاثیر ساختار و بخشنامه نیست و اراده آزاد انسانی این اقدامات را انجام داده و این خود بیانگر ارزش فعالیت‌هایی ست که صورت گرفته است.

او همچنین خلاقیت و اصالت را از دیگر ویژگی فعالیت این گروه‌ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه امروزه کپی برداری از دیگر طرح‌ها به ویژه طرح‌های غربی گریبان گیر مسائل فرهنگی ست که خوشبختانه طرح‌های این برنامه به دور از این کپی برداری بودند.

صالحی، غیررانتی بودن و انتخاب قالب خیریه برای این فعالیت‌ها را از دیگر ویژگی‌های گروه‌ها دانست و گفت: در فضای یکصد سال اخیر هر اقدامی که صورت گرفته اگر دولتی هم نیوده حتما به رانتی متصل بوده و این خاصیت جامعه ماست که از حاشیه نقت ارتزاق کرده ؛ نفتی که روزی تمام می‌شود!

صالحی با اشاره به ضعف ایرانی‌ها در کار تیمی تصریح کرد: این جشن اجتماعی کارتیمی را به ما یاد می‌دهد و این گروهی کارکردن یکی از نکاتی ست که با نهضت کتابخوانی جامعه آن را یاد خواهد گرفت.

او  از مردم، برای مردم، با پول مردم را سه ضلع مثلت فرهنگ معرفی کرد و گفت: اگر بتوانیم مشارکت‌های مردمی در اکر فرهنگ را جلب بکنیم می توانیم به مانایی فرهنگ امیدوار باشیم.

او در ادامه بر ضرورت استفاده منصفانه از امکانات در دسترس را وظیفه هر انسانی دانست و گفت: شرکت کنندگان در طرح گروه‌های ترویج کتابخوانی دارایی‌های خود را خوب شناخته اند و به بهترین نحو از آن استفاده کرده اند؛ اتفاقی که برای بسیاری از ما نمی‌افتد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی به برگزار کنندگان این برنامه پیشنهاد داد که برنامه‌های ارسالی به جشنواره را هم به شکل مکتوب و هم تصویری مستند سازی کنند . همچنین به منظور هم افزایی گروه‌ها و انتقال دانش و تجربه بین گروه‌ها کارگاه‌هایی به منظور ایجاد مدل‌های ترکیبی برگزار شود.

او ابراز امیدورای کرد که با حمایت‌های زیرساختی که از سوی دولت برای گروه‌های یادشده صورت می گیرد به دولتی سازی گروه‌ها منتج نشود و کار از دست گروه‌های مردمی خارج نشود.