کتاب " بینشی نو در غنی سازی مدرسه " که با تمرکز بر مهارت های آسیب شناسی عملی و حل خلاق مسائل مدرسه و مدرسه داری، توسط بهمن حوریزاد تالیف شده ،چاپ ششم آن توسط انتشارات نشر لوح زرین در شمارگان 2000 نسخه با قیمت 2700 تومان در 216 صفحه منتشر شده است.
در مقدمه این کتاب آمده است" کانون تمرکز اصلاحات که در گذشته بر تغییرات و نوآوری سراسری به ویژه در نظام برنامه ریزی درسی بوده است،درحال حاضر به مدرسه معطوف شده است.بنابراین هدف تمامی نظام های آموزشی برپا کردن مدارس خوب و ثمر بخش است و ثمر بخشی مدارس مستلزم تلاش و کار جمعی و هماهنگی کلیه پارامتر های داخلی و خارجی نظام مدرسه است.چنانچه برنامه ریزی آموزشی کاربرد روش های تحلیلی در استقرار نظام آموزشی کارامد تلقی شود ،مدرسه نیز باید به برنامه ریزی برای یهبود اجزا و پارامترهای داخلی و خارجی خود بپردازد.
روش هایی که تاکنون در مدیریت مدرسه به کار گرفته شده به دلیل عدم تحقق بخش عمده ای از هدف های نظام آموزشی ناکارامد بوده است. بنابر این باید مهندسی مجدد مدارس با یهره گیری از روش های نوین مدیریت مدرسه تلاش شود و کیفیت کلی ارائه خدمات آموزشی و پرورشی مدرسه ارتقاء یابد و این امر میسر نخواهد شد مگر با تلاش جمعی و از طریق رهیافت پژوهش مشارکتی کارکنان مدرسه و انجام مطالعات آسیب شناختی و طراحی و تولید برنامه رشد."
عناوین فصول کتاب " بینشی نو در غنی سازی مدرسه " که برگرفته از یک تجربه ملی شرکت در کارگاه های آموزشی مدیریت مدرسه و مدرسه داری،مهارت های حل خلاق مسائل مدرسه و مدرسه داری،مطالعات آسیب شناسی و دیگر کارگاه های زیر مجموعه طرح غنی سازی و بهبود کیفیت آموزش و پرورش است عبارتند از:
فصل اول:تحقیق در مدیریت آموزشی
فصل دوم:مدیریت تغییر برای بهبود کیفیت
فصل سوم:طرح غنی سازی مدرسه برای رشد
فصل چهارم:خلاقیت در مدیریت آموزسی
فصل پنجم:مهارت های حل خلاق مسائل آموزشی
فصل ششم:برنامه ریزی برای طراحی مدرسه اثر بخش
فصل هفتم:نظام مدیریت غنی سازی
فصل هشتم:هدف گزینی برای رشد،محورها
فصل نهم:مهارت برنامه ریزی مشارکتی برای غنی سازی
این کتاب علاوه بر فهرست منابع داراری سه ضمیمه با عناوین زیر است:
ضمیمه شماره یک:طرح تجربی غنی سازی مدرسه
ضمیمه شماره:برنامه جامع غنی سازی دبستان برای رشد
ضمیمه شماره سه:مدرسان و مدیران مجری طرح غنی سازی مدرسه برای رشد