تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۱

فاطمه شیری: یکی از نمایشگاه‌های پرطرفدار در اواخر آبان ماه، نمایشگاه منسوجات بود؛نمایشگاهی که علاوه بر برپایی غرفه‌های معرفی و فروش دستگاه‌های نساجی در آن، شما فرصت این را داشتید که با بخشی از محصولات نهایی کارخانه‌های نساجی هم آشنا شوید؛

از ساده‌ترين محصولات مثل پنبه و نخ گرفته تا محصولاتي بزرگ‌تر همانند تشك، حوله، تي‌شرت، روتختي و ديگر محصولات مربوط به سرويس خواب و... حتي عده‌اي از بازديدكنندگان وقت را غنيمت شمردند تا در روزهاي پاياني اين نمايشگاه محصولات مورد نظرشان را با قيمت‌هايي مناسب از نمايشگاه خريداري كنند؛ چه آنها كه براي اتاق خودشان به‌دنبال سرويس خواب بودند و چه آنها كه تازه كسب و كاري را راه انداخته بودند و به‌دنبال كسب اطلاعات براي خريد وسايل مورد نظرشان به غرفه‌هاي مختلف مراجعه مي‌كردند. با ما در نمايشگاه گشتي بزنيد تا با بخشي از خدمات، تجربه‌ها و اطلاعات صاحبان كار در حوزه منسوجات آشنا شويم.

  • سرمايه كوچك با كارگاهي كوچك

يكي از غرفه‌هاي جالب توجه در بخش محصولات نساجي غرفه‌اي‌ است با عكس‌هاي قديمي آويزان بر يكي از ديوارهايش. حميدرضا قامتي در مورد عكس‌ها توضيح مي‌دهد: «كارخانه وطن‌اصفهان يكي از قديمي‌ترين كارخانه‌هاي كشور در حوزه نساجي است و از همان ابتدا هزاران كارگر در اين كارخانه مشغول به‌كار بودند. عكس‌ها مهر تأييدي است بر همين موضوع». او مي‌گويد: «صنعت نساجي امروزه پيشرفت كرده و كسي كه مي‌خواهد وارد اين كار شود به همين راحتي‌ها برايش امكان‌پذير نيست چراكه كسب تجربه و داشتن سرمايه حرف اول را در اين كار مي‌زند. البته من خيلي‌ها را مي‌شناسم كه در همين اطراف تهران كارگاه‌هاي كوچك نساجي و توليد پوشاك راه انداخته‌اند اما راه‌اندازي يك كارگاه كوچك هم نياز به سرمايه‌دارد تا شخص بتواند يكسري از دستگاه‌هايي كه ضرورت دارد را خريداري كند. دستگاه چاپ، ماشين بخار، پرس، دستگاه خشك‌كننده پارچه و...تعدادي از اين دستگاه‌ها هستند».

  • شروع كار با 150ميليون تومان

در آمدوشد‌هاي نمايشگاه نساجي به سراغ يكي ديگر از غرفه‌ها مي‌رويم كه در كار توليد روتختي است. به گفته مسئول اين غرفه صنعت نساجي بزرگ است و هر كسي در شاخه‌اي از آن مي‌تواند مشغول به‌كار شود. مثلا توليد تشك، توليد روتختي، توليد پوشاك و... هر كدام مبحث جداگانه‌اي دارند. در اين ميان كارخانه‌ها و توليدي‌هايي كه قادر به گسترش كار هستند مي‌توانند همزمان در 2شاخه و حتي بيشتر در صنعت نساجي كار توليد و وارد بازار كنند؛

« براي راه‌اندازي يك كارگاه نساجي 50تا 60متري، در شروع كار بايد 150ميليون تومان سرمايه تهيه كنيد كه بخشي از آن با وام كسب و كار قابل تأمين است. اگر فرد دانش داشته باشد، تجربه اين كار را به‌دست آورده و نسبت به وضعيت بازار هم آينده‌نگري داشته باشد مي‌تواند سرمايه‌اش را با امكاناتي كم، بيشتر و بيشتر كند و از طرفي به دستگاه‌هاي خود بيفزايد يا حتي كارگاه خود را بزرگ‌تر و مجهزتر كند». او تأكيد مي‌كند يكي از بهترين مكان‌ها براي علم آموزي در اين حرفه دانشگاه‌ها هستند؛ دانشگاه‌هايي كه رشته مهندسي نساجي دارند. ضمن اينكه يكي ديگر از بسترهاي مناسب براي علم‌آموزي در اين حيطه مي‌تواند آموزشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي يا حتي آموزشگاه‌هاي آزاد باشند.

  • چرخ خياطي: يك قلم ضروري

يكي از غرفه‌ها دكوري مملو از چرخ خياطي دارد؛ از چرخ خياطي‌هاي ساده‌اي كه در كارگاه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند تا چرخ خياطي‌هاي پيشرفته كه براي گلدوزي و كارهاي ظريف به‌كار مي‌آيند. نظري از مسئولان غرفه، توضيح مي‌دهد كه در كار واردات انواع چرخ خياطي و ديگر ماشين‌آلات دوخت هستند. در واقع ماشين‌آلات دوخت بخش جداناپذير از صنعت نساجي هستند و هر كدام از اين ماشين‌ها به درد كار خاصي مي‌خورند؛«مشتريان ما كساني هستند كه در كار توليد پوشاك مثل لباس‌هاي بچه، مانتو، جين و... هستند». او به آخرين ماشين‌هاي دوختي كه در غرفه‌شان هست اشاره‌اي مي‌كند؛

«هر كدام از اين چرخ‌ها با توجه به نياز روز دنيا طراحي و ساخته شده‌اندبيشتر اين محصولات كامپيوتري هستند، دينام‌هايشان داخل دستگاه قرار گرفته، مصرف برقشان پايين است و ويژگي‌هاي برتر ديگري نسبت به ماشين‌هاي دوخت قبلي دارند». غرفه به 2قسمت تقسيم شده كه در يك بخش آن چرخ‌هاي خياطي به نمايش درآمده‌اند و در بخش ديگر دستگاه‌هاي برش جا خوش كرده‌اند كه قيمت‌هاي بالايي هم دارند؛ «اين دستگاه‌هاي برش، طاقه پارچه را خودشان پهن مي‌كنند، الگو مي‌دهند و كار برش را هم انجام مي‌دهند. از ديگر وسايلي هم كه داريم دستگاه‌هاي پرس و اتو هستند». قيمت هم مي‌دهد؛ «چرخ‌ها با توجه به برند و خدماتي كه ارائه مي‌دهند، قيمتشان از 600 و 700هزار تومان شروع مي‌شود و به يك‌ميليون و 400هزار تومان و حتي بيشتر مي‌رسد.

در اين ميان اگر شما متقاضي خريد ست كامل يك دستگاه برش باشيد بايد چيزي حدود 400ميليون تومان هزينه كنيد. البته اين دستگاه‌ها هم نسبت به خدماتي كه ارائه مي‌دهند قيمتشان متغير است و شما با قيمت پايين‌تر هم مي‌توانيد ست كامل يك دستگاه برش را خريداري كنيد». به گفته نظري خريد هر كدام از اين دستگاه‌ها ارتباط مستقيمي دارد با كاري كه شما قرار است در آينده انجام دهيد.

  • از تشك گرفته تا مبل و چرم

در سالني كه محصولات مربوط به ماشين‌آلات دوخت، برش و... عرضه مي‌شود غرفه‌اي وجود دارد كه سبك و سياقش با غرفه‌هاي ديگر فرق دارد. مسئولان اين غرفه براي جلب توجه مردم، از چرخ خياطي‌هاي عتيقه و قديمي براي دكور غرفه‌شان استفاده كرده‌اند. با اين دكور به راحتي مي‌شود متوجه شد كه اين غرفه مربوط به ماشين‌آلات دوخت است. معيني پاسخگوي مراجعه‌كنندگان است؛ «ما در كار واردات و فروش ماشين‌آلات و تجهيزات دوخت و برش هستيم. از دستگاه پنبه‌زن تشك گرفته تا مبل، چرم، دوخت و دوز‌هاي معمولي؛ اما بيشترين مشتري ما را كارخانجات تشك، خوشخواب، مبل و توليدي‌ها تشكيل مي‌دهند». معيني مي‌گويد خانگي‌ها هم به سراغ آنها مي‌روند؛ يعني كساني كه در كار دوخت و خياطي در خانه هستند؛

«جالب است بدانيد كه يكي از مراجعه‌كنندگان شركت ما خيريه‌ها و كميته امداد و بهزيستي است. ما به آنها چرخ‌ها را به قيمت ارزان‌تر و مناسب‌تري مي‌فروشيم، براي اينكه به آنها كمك كنيم و در جهت كارآفريني افرادي كه در اين نهادها سرگرم كار مي‌شوند مثل معلولان يا زنان سرپرست خانوار و... . چرخ‌هايمان را شرايطي هم به آنها مي‌فروشيم». او معتقد است كساني كه مي‌خواهند كار را در كارگاهي كوچك يا در خانه شروع كنند حتما بايد از چرخ راسته دوز و زيگزاگ‌دوز استفاده كنند، چون خيلي از دوخت‌ها با اين دو نوع چرخ انجام مي‌شود؛ «كسي كه مي‌خواهد كار در اين حوزه را شروع كند شايد در بدو كار بتواند با سرمايه‌اي در حدود 10تا 15ميليون كار خود را راه بيندازد. البته كارهاي كوچكي مثل توليد دمكني، دستگيره يا حتي كيسه‌هاي پارچه‌اي و... براي شروع آسان‌تر است. شخصي كه پشتكار داشته باشد مي‌تواند كار خود را توسعه هم بدهد».