همشهری آنلاین: باربارا بتینا هلوینگ باستان شناس آلمانی به عنوان سخنران نخستین گردهم‌آیی بین‌المللی سینمای مستند و باستان‌شناسی به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش مهر؛‌ باربارا بتینا هلوینگ باستان شناس دارای دکترای باستان‌شناسی از دانشگاه هایدلبرگ آلمان به عنوان سخنران نخستین گردهم‌آیی بین‌المللی سینمای مستند و باستان‌شناسی به تهران سفر خواهد کرد. باربارا بتینا هلوینگ باستان شناس در فاصله سال‌های 91-1987 ضمن تحصیل به عنوان دستیار پژوهش در موسسه باستان‌شناسی خاور نزدیک وابسته به دانشگاه هایدلبرگ فعالیت داشت.

وی از سال 1997 تا سال 2000 استاد دانشگاه بیلکنت آنکارا بود و پس از آن تا سال 2014 به عنوان رئیس شعبه تهران موسسه باستان‌شناسی آلمان «دپارتمان اوراسیا» فعالیت داشت. در سال 2014 نیز به عنوان استاد دوران ماقبل تاریخ خاور نزدیک در دانشگاه لیون 2 مشغول به کار شد.

این باستان شناس همچنین بین سال‌های 2000 تا 2004 سرپرست تیم آلمانی حفاری‌ها و کاوش‌های منطقه آریسمان ایران (با همکاری مرکز پژوهش های باستان‌شناختی ایران) شد. از آن پس و به مدت 2 سال در ناحیه دره‌بلاغی در حوالی سد سیوند استان فارس فعالیت داشت و از سال 2009 تا سال 2014 نیز در کامیل تپه در جمهوری آذربایجان مشغول به پژوهش بوده است.

هلوینگ از ساعت 11:30 روز چهارشنبه 17 دی ماه 1393 و در سومین روز از گردهم‌آیی بین‌المللی سینمای مستند و باستان‌شناسی، در موزه ملی ایران سخنرانی خواهد کرد. عنوان مقاله وی هم «تماشاگر پخته؟ مقایسه‌ای بین مستندهای باستان‌شناختی در ایران و آلمان» است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قصد دارد تا با برگزاری «نخستین گردهم‌آیی بین‌المللی سینمای مستند و باستان‌شناسی ایران» گامی جدی برای تعامل میان مستندسازان و باستان‌شناسان برداشته و با ایجاد فضای همدلی و همگرایی بین آنان، شرایطی را مهیا نماید تا آثار ارزشمندی در این زمینه تولید شود.