به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان غذا و دارو " ایفدونا "، روابط عمومی به عنوان یک نهاد ارتباطی متعلق به جامعه ی مدرن است، این ساختار در بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی در جایگاه واقعی خود قرار گرفته ولی در جوامع جهان سومی این ساختار بیشتر تقلیدی و دچار روزمرگی و پراکنده کاری شده است.
روابط عمومی ها به دلیل جایگاه راهبردی زیربنایی خود می توانند سازمان های مختلف را در همگامی با پیشرفت و تحولات جهانی یاری دهند، چراکه روابط عمومی یک واحد پویا و ارگانیک سازمانی است که هیچ گاه در آن سکون و تعطیلی وجود ندارد.
روابط عمومی مانند واحدهایی نظیر امور اداری و مالی نیست که در ساعات و زمان های معینی فعالیت داشته باشد، بلکه مجموعه ای است با فعالیت های خطیر، وسیع و شبانه روزی.
حیات سازمانی مستلزم فعالیت مداوم روابط عمومی هاست و سازمان بدون روابط عمومی زنده و پویا، موفق و اثربخش نخواهد بود.
آن چه حایز اهمیت است، ماهیت غیر مادی وظایف و مسؤولیت های روابط عمومی هاست. بدین معنا که اولا: تمامی پیکره سازمان با روابط عمومی در ارتباط است. ثانیا: روابط عمومی فعالیتی است مبتنی بر فرهنگ، اجتماع، گروه ها، باورها، اندیشه ها و...
روابط عمومی در کشور ما نیاز به توسعه ی همه جانبه و ترقی و تعالی روزافزون دارد. چراکه امروزه کمتر سازمانی را در سطح جهان می توان یافت که فاقد واحد روابط عمومی باشد. این امر نشانگر جایگاه و نقش راهبردی روابط عمومی در زندگی فردی و اجتماعی افراد سازمان هاست. به طور کلی روابط عمومی چشم و گوش و قلب سازمان است که بدون آن حیات سازمانی دوام ندارد. به عبارت دیگر، روابط عمومی کار مدیریت است.
در واقع یکی از مبانی توسعه ی سازمانی، روابط عمومی است. به دلیل آن که روابط عمومی، پایگاه اطلاعاتی و ارتباطی سازمان است. پس نادیده گرفتن روابط عمومی، یعنی نادیده گرفتن حجم وسیعی از مخاطبان و اهمیت ندادن به پاسخگویی، یعنی عدم اعتقاد به کار گروهی و مشارکتی که با نگرش سازمان یافته مغایرت دارد. سازمان به عنوان یک سیستم اجتماعی با هدف و وظایف مختلف نیازمند آن است که توسط روابط عمومی خود:
1- به جامعه، مطبوعات، مدیران و... معرفی شود.
2- رشد و توسعه یابد.
3- بازخوردها را تجزیه و تحلیل کند.
4- موفقیت ها، شکست ها، قوت ها و ضعف ها را بررسی و مطالعه کند.
5- در عالم تجربه، رقابت و صحنه های بین المللی به موفقیت دست پیدا کند.
روابط عمومی ها در سازمان ها نقش های زیادی را بر عهده دارند که از آن جمله می توان به توزیع اطلاعات، انجام تبلیغات و برقراری ارتباط دو سویه بین مخاطبان و مدیریت سازمان اشاره کرد. با توجه به اینکه در سازمان های برتر، همه ی واحدها علاوه بر نقش های سنتی، نقش های دیگری نیز ایفا می کنند تا سازمان را به جایگاه برتر برسانند، واحد روابط عمومی نیز در راستای نیل به اهداف سازمانی، دارای وظایف سنگینی بوده و نقطه ی عطف دیگر واحدها محسوب می شود.
در همین راستا، نخستین گردهمایی مسئولین روابط عمومی معاونت های غذا و دارو سراسر کشور به همت روابط عمومی سازمان غذا و دارو با حضور دست اندرکاران نظام سلامت و صاحب نظران حوزه ارتباطات و روابط عمومی و مسئولین روابط عمومی های معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی روز شنبه 13 دی ماه در محل سالن اجلاس دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود.
در این گردهمایی از روابط عمومی های برتر در حوزه اطلاع رسانی نیز تقدیر خواهد شد.
همچنین از مهمترین اهداف این همایش می توان به، بررسی جایگاه و اثر بخشی روابط عمومی ها در حوزه سلامت، ایجاد وحدت رویه در اجرای سیاست های سلامت محور سازمان غذا و دارو ، بررسی مشکلات و چالش های موجود در روابط عمومی استان ها و نحوه رفع آن ها و ایجاد بستری مناسب برای ارتقاء سطح دانش مسئولین روابط عمومی در راستای اهداف سازمان غذا و دارو می باشد.
برنامه هایی که دراین گردهمایی عنوان خواهد شد می توان به مشارکت در تصمیم گیری برای تدوین برنامههای روابط عمومی در راستای اهداف سازمان غذا و دارو، ارائه راهکارهای همکاری و هماهنگی روابط عمومیهای مرتبط با سازمان و بحث و بررسی در زمینه طرحهای ارائه شده از معاونت ها و روابط عمومی معاونت ها میباشد.