به گزارش ايكنا، حجتالاسلام والمسلمین لقمان رضانژاد با اشاره به جریانات فکری ایجاد شده بعد از پیامبر (ص)، اظهار کرد: بعد از شهادت امام حسین (ع)، مبارزات نرم امام سجاد (ع) آغاز شد و ایشان تمام معارف را در قالب دعا و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) آغاز کردند؛ این روش فرهنگی را در جامعه به وجود آورد که به مرجعیت علمی اهل بیت (ع) انجامید؛ در دوران امام باقر (ع) نیز آرام آرام پایههای حکومت امویان به لرزه افتاد.
وی با بیان اینکه در دوران انتقال و بحرانهایی که بر حکومت قدیم و جدید به وجود آمد، امام باقر (ع) گامهای اساسی را برای مرجعیت علمی اهل بیت (ع) به صورت عملی برداشت، گفت: رشد و پیشرفت علمی در دوران امام باقر (ع) آغاز شد، ولی به دلیل اینکه عمر این امام بزرگوار کوتاه بود شکوفایی علم در عصر امام صادق (ع) روی داد؛ در واقع در دوران امام صادق (ع) به دلیل تبلیغاتی که در دوران امام باقر (ع) شده بود به گونهای پیش رفت که مردم با مناسک دینی هم بیگانه شدند.
- تکمیل پازل فکری شیعه
این کارشناس دینی ادامه داد: در دروران امام صادق (ع)، بیگانگی با مکتب اهل بیت (ع) به حدی زیاد بود که وقتی امام خواست مکتب اهل بیت (ع) را به جامعه بشناساند، مردم فکر کردند که مکتب جدیدی در حال پایهگذاری است؛ لذا امام صادق (ع) احیاگر و رئیس مکتب تشیع بعد از پیامبر (ص) بود، زیرا برای اولین بار در تاریخ اسلام توانست پازل فکری شیعه را تکمیل کند؛ در واقع مهمترین ویژگی امام این بود که در دورانی که مکتب اهل بیت بر اثر تبلیغات سوء به دست فراموشی سپرده شده بود با تلاش علمی ایشان احیاء شد.
حجتالالسلام رضانژاد با بیان اینکه تربیت شاگردان فراوان، یکی از ویژگیهای عصر امام صادق (ع) بود، بیان کرد: امام صادق (ع) با استفاده از زمینهها و شرایط فراهم آمده موفق شد بزرگترین دانشگاه اسلامی را که جد و پدر بزرگوارش پیریزی کرده بودند، شکل دهد و در پرتو آن هزاران دانشجو را در رشتههای مختلف علمی تربیت کند؛ احیای حدیث و مبارزه با اندیشههای انحرافی در دوران امام صادق (ع) صورت گرفت.
- انحراف سیاسی از نظر امام بخشی از کجرویها را تشکیل میداد
مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه حدیث به عنوان گفتار معصوم در فرهنگ اسلام از جایگاه بسیار والایی برخوردار است، اضافه کرد: متأسفانه این منبع سرشار اسلامی پس از رحلت پیامبر (ص) از سوی گردانندگان دستگاه خلافت گاهی به بهانه اختلاط با قرآن و گاهی به بهانه رها ساختن قرآن مورد بیمهری قرار گرفت؛ امام صادق (ع) با استفاده از فرصت، بخش مهمی از فعالیتهای خود را به احیای حدیث اختصاص داد و بدین ترتیب میراث ارزشمندی از خود بر جای گذاشت و فرهنگ غنی اسلام را با احادیث خود غنای بیشتری بخشید.
وی ادامه داد: بیشترین احادیثی که از مکتبهای مختلف در مسائل گوناگون کلامی، فقهی و اخلاقی جمعآوری شده است، از این امام همام بوده و این نشاندهنده ارزش و اهمیت شخصیت وجودی ایشان است؛ مبارزه با مکتبها و اندیشههای انحرافی محور فعالیتهای علمی و فرهنگی امام صادق (ع) بود و ایشان با اندیشههای انحرافی معتزله، مرجئه، کیسانیه، زیدیه و غلات به شدت مبارزه کرد و توفیقات زیادی بدست آورد.
حجتالاسلام رضانژاد تصریح کرد: امام صادق (ع) در کنار مبارزه با عقاید و باورهای انحرافی داخلی، از باورهای شبههبرانداز خارجیها نیز غافل نبود و ضمن تبیین رهنمودهای کلی در زمینه مسائل اعتقادی، مناظرات رسمی را با سران گروههای الحادی نیز انجام داد و به این ترتیب از اصول و مبانی اعتقادی مکتب اسلام پاسداری کرد، زیرا انحراف سیاسی از نظر امام بخشی از کجرویها را تشکیل میداد؛ لذا تفکر امام در مبارزه سیاسی با حکام آن زمان و با ظرافتهایی که داشت موجب شد تا زیاد مورد تعرض قرار گیرد.