این هنر از شاه نشینهای خانههای قدیمی ژاپن یا "توکونوما" به درون پنجرههای ادارات، اتاقهای کنفرانس، لابی هتلها، یا میادین عمومی دنیای امروز آمده است. از اینجاست که ایکبانا دیگر تنها در انحصار آرایندهها یا هنرمندان ژاپن نیست، و جای خود را در میان طراحان حرفهای و آماتور دوستدارش در میان ملتهای گوناگون باز کرده است.
امروزه پس از گذشت قرنها، ایکبانا ابعاد گستردهتر و تازهتری نسبت به قبل کرده است. شکل اصلی آن از الگوی ثابتی تبعیت میکند: مثلثی که سه گوشه آن نماد عرش، زمین، و بشر است. تاکید آن بر کمال، هارمونی رنگها، فضا، و فرم است. با اینکه به ظاهر از یک شاخه معمولی برای این کار استفاده میشود آراستن به گونهای است که شکوفهها جلوه خاص و زیبایی به آن میدهد. این هنر از نظر حس ناتورالیستی نیز حایز اهمیت است: یک آراینده جنبههای مختلف طبیعت را در هنر خود به نمایش میگذارد: از قامت شکوهمند کاج بگیرید تا کوتاهترین برگ علفزار.
در این هنر شما شاهد گلها و شاخ و برگهای آن در فصلی مشخص هستید که با برش یک گل آرا ماهر غنچهها و شاخ و برگهای آن زیباتر به چشم میآیند.
مدارس بسیاری در ژاپن جهت آموزش این هنر فعال هستند و هر یک نیز روش و تکنیک خاصی را دنبال ميكنند، اما همه سعی میکنند عنصر اصلی این هنر را نادیده نگیرند. امروزه این هنر در زندگی مردم نقش گستردهتری دارد و این مدارس به دنبال روشهای جدیدتری جهت طرح و آموزش آن هستند.