در اين بازديد 6ساعته هابيل درويش، مديرعامل شركت متروي تهران و حومه، احمد دنيامالي، اقبال شاكري و ابوالفضل قناعتي، 3عضو كميسيون عمران شورا را همراهي و آخرين وضعيت و آمار پروژه را براي اعضاي شوراي شهر تشريح كرد.
درويش در اين ديدار خط متروي فرودگاه مهرآباد را يكي از خطهاي ويژه تهران اعلام كرد و گفت كه از خط 4مترو انشعاب ميگيرد و ايستگاه بيمه، نقطه تبادلي بين خط 4 و خط فرودگاه مهرآباد است. به گفته وي، طراحي قطارها و مبلمان اين مسير با ساير بخشهاي مترو متفاوت است و دست اندركاران اين پروژه در 2 شيفت كاري مشغول به فعاليت هستند. وي با بيان اينكه طبق زمانبندي اين مسير تا پايان سالجاري به بهرهبرداري ميرسد، افزود: براي اين مسير 4رام قطار درنظر گرفته شده است؛ در ضمن پيشبيني شده كه قطارهايش بدون راهبر هم امكان سرويسدهي داشته باشند. طبق گفته وي، براساس طراحيهاي انجام شده در كنار ترمينال يك و 4 فرودگاه مهرآباد ايستگاههاي مترو تعبيه شده است. درويش اين را هم گفت كه همزمان واگنهاي اين پروژه در حال ساخت است كه بخش اعظم تجهيزات آن وارد كشور شده است. اينطور كه مديرعامل شركت متروي تهران و حومه عنوان كرد در درازمدت قرار است اين مسير به خط8 مترو و همچنين به متروي فرودگاه امام خميني متصل شود.
- اتصال متروي مهرآباد به فرودگاه امام
موضوع اتصال خط متروي فرودگاه مهرآباد به خط متروي فرودگاه امام مورد تأكيد رئيس كميته عمران و حملونقل شوراي شهر تهران هم بود. احمد دنيامالي در اين بازديد گفت: اين پروژه ريلي بايد بهصورت يك شبكه ديده شود تا مسافران پروازهاي خارجي بتوانند از اينجا خود را به فرودگاه بينالمللي برسانند. به گفته وي، ساخت اين پروژه بايد زودتر از اين در تهران آغاز ميشد اما مهم اين است كه عمده كار رو به اتمام است. وي اظهار اميدواري كرد كه واگنهاي اين خط هم هرچه زودتر آماده شود. وي در عين حال برخلاف رئيس شركت متروي تهران اعلام كرد كه اگر اين محور تجهيز شود نيمه دوم سال آينده به بهرهبرداري خواهد رسيد. دنيامالي با بيان اينكه تخصيص اعتبار اين پروژه در دستور كار شوراي شهر قرار دارد، افزود: بهرهبرداري از اين طرح با توجه به مراحل ريلگذاري، سيگنالينگ و بحث شبكه بالاسري تا پايان سال امكان ندارد.
- سامانهاي پاك براي رسيدن به فرودگاه مهرآباد
ديگر عضو كميسيون عمران و حملونقل شورا نيز پس از بازديدش از ساخت خط متروي فرودگاه مهرآباد گفت كه اصل زيرساختها تكميل شده و فقط بخشهاي تاسيسات، تجهيزات و ريلگذاري باقيمانده است. اقبال شاكري بر اين اساس اظهار اميدواري كرد كه اين خط تا پايان سال به بهرهبرداري برسد. به گفته وي، در اين مسير 2كيلومتري كه از خط 4 انشعاب ميگيرد، 3ايستگاه احداث ميشود تا يك سامانه پاك و ايمن براي مسافران فراهم شود. ابوالفضل قناعتي، يكي ديگر از اعضاي كميسيون عمران شوراي شهر تهران هم در اين بازديد آماري درخصوص اعتبارات مترو ارائه داد. قناعتي گفت: امسال براي متروي تهران بالغ بر 2هزار ميليارد تومان درنظر گرفتيم كه تاكنون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد اين اعتبارات محقق شده است. وي اضافه كرد كه عمده طرح متروي فرودگاه مهرآباد در حال تكميل است.
- زيرساختها براي انتقال فرودگاه مهرآباد آماده نيست
اعضاي كميسيون عمران و حملونقل شوراي شهر تهران در حاشيه بازديدشان از كارگاه ساخت متروي فرودگاه مهرآباد، با رئيس سازمان هواپيمايي كشور هم ديدار كردند. اين ديدار باعث شد تا بحث جابهجايي فرودگاه مهرآباد پيش بيايد كه عليرضا جهانگيريان، رئيس سازمان هواپيمايي كشوري گفت: اين طرح هنوز قطعي نشده اما از زمان آغاز جابهجايي به 5سال زمان نياز داريم. معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه هماكنون فرودگاه امام خميني ظرفيت جابهجايي 4ميليون مسافر را دارد، اعلام كرد كه الآن در فرودگاه مهرآباد ۱۴ميليون مسافر جابهجا ميشود كه حدود سهبرابر ظرفيت فرودگاه امام است. وي زيرساختهاي موجود در فرودگاه امام را براي افزايش تعداد پروازها مهيا ندانست و اضافه كرد: بايد فاز دوم اين فرودگاه افتتاح شود تا ظرفيت آن به 25ميليون مسافر در سال برسد. جهانگيريان همچنين انتقال پروازهاي داخلي را براي برخي شهروندان مقرون بهصرفه ندانست. رئيس سازمان هواپيمايي كشور اظهار داشت: ممكن است برخي پروازهاي طولاني كه بيش از 2 ساعت پرواز انجام ميگيرد به فرودگاه امام خميني منتقل شود. گفتني است فرودگاه پيام كه در نزديكي فرودگاه مهرآباد قرار دارد نيز يكي از گزينههايي است كه مورد مطالعه سازمان هواپيمايي كشوري قرار گرفته تا با همكاري وزارت ارتباطات، بهعنوان مالك، بخشي از ظرفيت فرودگاه مهرآباد به آنجا انتقال يابد.