به گزارش روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، کتاب حاضر با رویکردی از جنس واقعگرایی، به کمپین دیپلماسی رسانهای در حال ساخت در لابراتور دیپلماسی رسانهای کشورها و رسانههای جریانساز جهانی میپردازد.
نویسنده در این کتاب، کمپین دیپلماسی رسانهای را تکرار بیپایان بازبینی، بازارزیابی، بازطراحی و اجرای آن بخش از دیپلماسی میداند که امکان راهیابی به فضای رسانهها را مییابد. سپهری رسانهای ـ دیپلماتیک، پیچیده، برآمده از محیطی با ارتباطات و تأثیرات شبکهای، میانرشتهای، چند رشتهای که بر ارتباطات استراتژیک استوار است.
تصمیم به حل مناقشات و آغاز مذاکرات، همواره یکی از پیچیدهترین و دشوارترین بخشهای کاری دیپلماسی و سیاست خارجی کشورها بوده است. اما پیچیدهتر از آن، طراحی کمپین دیپلماسی رسانهای لازم برای مرحله دعوت به حل تعارضات و آغاز مذاکرات، همراهی با روند مذاکرات و بعد از مذاکرات است؛ آن هم در اقیانوسی از پیامهای رسانهای شبکههای ماهوارهای جریانساز اصلی جهانی، خبرگزاریهای مهم جهانی ماهوارهای و آنلاین و شبکههای اجتماعی متصل به میلیاردها تلفن همراه هوشمند در سراسر جهان.
در این میان، آنچه هوشمندانه، حرفهای و ماهرانه باید انجام شود، ساخت گفتمانها و تصاویر رسانهای و چینش دادههای دیپلماتیک در این گفتمانها و تصاویر دیپلماتیک رسانهای است.
این کمپین، از یک سو بر یک سیستم قوی کسب اطلاعات و از سوی دیگر، بر طرح هوشمند چینش گفتمانها و تصاویر دیپلماتیک رسانهای استوار است.
در بخش نخست کتاب، دیپلماسی رسانهای به مثابه کاربری رسانهها از سوی رهبران و دیپلماتها به منظور تحلیل و پیشبرد دیپلماسی و سیاست خارجی توصیف شده که به طور ویژه امتداد دیپلماسی و سیاست خارجی هر کشور با هر نظام رسانهای و در هر نظام سیاسی ـ حاکمیتی است.
در یک نگاه اجمالی، کمپین دیپلماسی رسانهای تابع مدلی شبکهای و غیرسلسله مراتبی است که همه بازیگران دیپلماتیک رسمی و غیررسمی را در راستای دیپلماسی مذاکرات و حل تعارضات، در چارچوب ارتباطات استراتژیک کشور به خدمت میگیرد.
کمپین دیپلماسی رسانهای برخلاقیت و نواوری فکری و طرحهای ابتکاری استوار است؛ البته خلاقیتها و ابتکارات دیپلماسی رسانهای، نه به معنای دستیابی و انتقال سریع اطلاعات بهروز دیپلماسی و سیاست خارجی، که در پرداخت رسانهای خلاقانه، مبتکرانه و تأثیرگذار به آنهاست.
اثر فوق در 6 بخش با موضوعات زیر تدوین شده است.
- بخش اول. کمپین دیپلماسی رسانهای هوشمند عطف به ارتباطات استراتژیک
به موضوعاتی چون: کمپین هوشمند دیپلماسی رسانهای، کمپین دیپلماسی رسانهای مبتنی بر طرح ارتباطات استراتژیک کشوری، چتر ارتباطات استراتژیک، رئالیسم تا آرمانگرایی در کمین دیپلماسی رسانهای، ... و قلمروهای نوین دیپلماتیک پرداخته شده است.
- بخش دوم. کمپین دیپلماسی رسانهای مذاکرات
طیف دیپلماسی رسانهای درهای بسته تا دیپلماسی رسانهای مدیریت تعارض را مدنظر قرار میدهد.
- بخش سوم. رسانهها؛ بازیگران نوین دیپلماتیک
رسانهها؛ بازیگران نوین دیپلماتیک، رسانهها؛ بازیگران کمپین دیپلماسی رسانهای هوشمند را مورد بررسی قرار داده است.
- بخش چهارم. گفتمانسازی دیپلماتیک رسانهای
به تحلیل گفتمان دیپلماسی رسانهای، گفتمانسازی دیپلماتیک رسانهای، کمپین دیپلماسی رسانه ای، میپردازد.
- بخش پنجم. کمپین دیپلماسی رسانهای عطف به وب هوشمند
از زوایای مختلف کمپین دیپلماسی رسانهای عطف به وب هوشمند را مورد بررسی قرار میدهد.
- بخش ششم. برندینگ کشوری؛ آرمان ـ طرح ارتباطات استراتژیک کشور
این موضوع را با پرداختن به مباحثی چون: ظرفیتهای نخبگان سیاسی، تعامل رسانهها، انعکاس منافع ملی و برندینگ منفی کشوری مورد واکاوی قرار میدهد.
چاپ اول کتاب کمپین دیپلماسی رسانهای؛ عطف به ارتباطات استراتژیک، دیماه سال 1393، در قطع رقعی، 177 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه منتشر و به بازار عرضه شده است.