همشهری آنلاین: کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی نوشته جواد افتاده با مقدمه‌ای از یونس شکرخواه از سوی انتشارات ثانیه منتشر شد.

تحلیل شبکه‌های اجتماعی

  به گزارش انتشارات ثانيه، شبکه‌های اجتماعی آنلاین امروز مهد افکار عمومی و ارتباطات میان‌فردی است. افکار و ارتباطاتی که محققان را وسوسه می‌کند تا به دنبال تحلیل، پژوهش و بررسی آنها بروند. یکی از همین روش‌های پژوهش در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، تحلیل شبکه‌های اجتماعی است. تحلیل شبکه‌های اجتماعی روش علمی است که روابط بین افراد یا سازمان‌ها را در شبکه‌های یا رسانه‌های اجتماعی بررسی و تحلیل می‌کند.
 
شکرخواه در مقدمه کتاب «تحلیل شبکه‌های اجتماعی» آورده است: این اثر یک مجموعه دو پایه از هستی شناسی و روش شناسی است که تحلیل شبکه‌های اجتماعی را به مثابه محصولی مشترک از همگرایی جامعه‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، مردم‌شناسی و ارتباطات اجتماعی در برابر علاقه‌مندان به مباحث شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهد. این همگرایی همچنین به ریاضیات و مقولات مرتبط با مهندسی شبکه نیز عمیقا وام‌دار است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است، خواننده این اثر با مطالعه آن در سه مسیر مشخص با رویکردهای مفهومی تحلیل شبکه‌های اجتماعی، با ادبیات و نظریه‌های مربوط به تحلیل این شبکه‌ها و در نهایت با دو نرم افزار رایج در تحلیل این شبکه‌ها آشنا خواهد شد. وجه مهم دیگر کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی این است که عملاً آمیزه‌ای از نظر و عمل است در عرصه شناسایی، اندازه‌گیری مولفه‌ها و کشف روابط و خصیصه‌های در هم تنیده شبکه‌های اجتماعی که در نهایت، تمایلات؛ موجودیت مشارکتی و الگوهای ارتباطی موجود در این شبکه‌ها را نیز به شیوه‌ای ساختمند و مبتنی بر متد به ترسیم می‌کشد.

کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی، در پنج فصل تقسیم‌ شده است. فصل اول با عنوان «چیستی تحلیل شبکه‌های اجتماعی» درباره تاریخچه مفاهیم و کارکردهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی بحث می‌کند. فصل دوم در عنوان «مفاهیم و سنجه‌های شبکه‌‌های اجتماعی» خلاصه شده است و در آن سنجه‌ها یا همان فرمول‌های اجتماعی عمومی تحلیل شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شود.

فصل سوم در عنوان «نظریه‌های تحلیل شبکه‌های اجتماعی» به رشته تحریر در آمده است و در آن نظریه‌های شبکه، شش‌درجه جدایی، جهان کوچک و گراف مرور شده است. اما در فصل چهارم به «روش‌های نمونه‌گیری در تحلیل شبکه» پرداخت شده است تا محققان تکلیف خود را با نمونه و جامعه آماری تحلیل شبکه بدانند و در نهایت فصل پنجم «تحلیل شبکه‌های اجتماعی با نود‌اکس‌ال و گفی» به آموزش و معرفی این دو نرم‌افزار می‌پردازد.این کتاب همزمان با بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات منتشر شده و در غرفه انتشارات ثانیه (بخش مطبوعات فرهنگی، غرفه شماره ۲۷۸) به قیمت ۹ هزار تومان عرضه می‌شود.

  • تحلیل شبکه‌های اجتماعی| نویسنده:‌ جواد افتاده | ناشر: ثانیه | سال انتشار:  ۱۳۹۴| نوبت چاپ‌:‌ اول | قیمت: ‌۹۰۰۰ تومان |
کد خبر 312806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha