همشهری آنلاین: رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: تالاب‌ها بخش مهمی از زیست‌بوم کشور هستند که دخالت‌های انسانی و ادامه روند خشکسالی حیات آن‌ها را تهدید می‌کند.

به گزارش ايرنا، "عباس رجایی" روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی تالاب (دوم فوریه مصادف با 13 بهمن) گفت: 34 تالاب در کشور نقش تعادل بخشی به اکوسیستم را دارند و بر اساس برآوردهای انجام شده 70 درصد آن‌ها آسیب دیده و در معرض نابودی هستند.

وی بیان کرد: خشکسالی‌های دهه اخیر منابع آبی کشور را به سمت بحران پیش برده و کم‌توجهی به تخصیص حق‌آبه مناسب برای تالاب‌ها، تعمیق زخم‌های زیست محیطی تالاب‌ها را در پی داشته است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: غفلت از مدیریت موثر تالاب‌ها علاوه بر پیامدهای غیرقابل جبران بر تنوع زیستی، با خود معضلات اجتماعی نظیر تشدید آلودگی هوا، تهدید سلامت مردم و نقصان در معیشت و زندگی ساکنان حاشیه تالاب‌ها را همراه دارد.

رجایی عنوان کرد: در دهه اخیر روند رو به رشد ایجاد چشمه‌های طوفانی شن و نمک بر اثر خشک شدن منابع آبی و از بین رفتن پوشش گیاهی نواحی تالابی به چالشی جدی تبدیل شده و با وجود موج قوی تبلیغات کلامی، اقدامات نجات‌دهنده تالاب‌ها کم‌تر به ثمر نشسته است.

وی گفت: تالاب ارومیه چون بیمار درحال مرگ برای حفظ آخرین داشته‌های زیست محیطی خود دست و پا می‌زند اما با وجود مصوبات قوی و مجاری اجرایی موثر، هنوز علایم بهبودی در آن مشاهده نمی‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: سایر منابع تالابی کشور نیز با دامنه آسیب وسیع مواجه هستند و اگر با جدیت و نظارت برنامه‌های اصلاحی برای آن‌ها انجام نشود نابودیشان حتمی است.

رجایی اظهار کرد: توسعه پایدار به معنای تولید در خدمت سلامت زیستی است و هر آنچه که سرمایه‌های طبیعی به ویژه تالاب‌ها را به بهانه ثروت اندورزی و فعالیت‌های تولیدی تهدید کند، محکوم به شکست است.

وی بیان کرد: سند راهبری برون رفت از چالش‌های تالاب‌ها با همکاری مرکز پژوهش‌‌ها و راهبری کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس برای تبدیل شدن به قانون تدوین شده است.

رجایی گفت: شرایط فعلی تالاب‌های کشور به گونه‌ای است که از دست دادن کوچک‌ترین فرصت اصلاحی و حمایتی، سرفصل زنجیره‌های کلان معضلات زیستی خواهد بود و این مساله لزوم اقدامات سریع در این بخش را دو چندان کرده است.

وی در خصوص تالاب کویری میقان اراک نیز گفت: این تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر است که در جوار کلانشهر اراک قرار گرفته و عوارض ناشی از لطمه‌های زیستی سال‌های اخیر آن خود را در تشدید آلودگی هوای این شهر نشان می‌دهد.

رجایی اظهار کرد: ساخت جاده در قلب تالاب میقان و قطع ارتباط اکولوژیکی آن، برهم خوردگی رژیم آبی و کم بودن حق‌آبه تالاب از موضوعاتی است که به شدت آن را آسیب‌پذیر کرده است.

وی عنوان کرد: با وجود شفافیت آسیب‌هایی که معدن سولفات سدیم به اقلیم و سلامت تالاب میقان وارد کرده متاسفانه هنوز تصمیم قاطعی از سوی مسئولان برای محدود کردن دامنه آسیب و ترمیم جراحات وارده انجام نشده است.

رجایی افزود: چندی پیش در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک مصوبه‌ای مبنی بر تحقیقات جامع شناخت و مهار آسیب‌های تالاب مطرح شد اما هنوز اقدام موثری در این خصوص نشده است.

وی خواستار جدیت بخش‌های متولی در اجرای برنامه‌های مدیریت زیست بوم تالاب و جلب مشارکت ساکنان حاشیه تالاب میقان اراک در حراست از این سرمایه مهم طبیعی شد.

سال ۱۹۷۱ در کنوانسیون رامسر، دوم فوریه به عنوان روز جهانی تالاب‌ها تعیین شده است.