همشهری آنلاین: رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: همکاران سازمان انرژی اتمی قول داده‌اند که تا ۶ ماه آینده یک سانتریفیوژ کوچک با سرعت بیش از ۸۰ هزار دور در دقیقه را تولید کرده و تحویل دهند.

به گزارش ایرنا، دکتر علی‌ اکبر صالحی در حاشیه مراسم رونمایی از نسل سوم سانتریفیوژ توبولار، گفت: سرعت سانتریفیوژهای غنی‌سازی ما 60 هزار دور در دقیقه و سرعت سانتریفیوژی که همراه با دهه فجر رونمایی شد 17 هزار دور در دقیقه است اما سانتریفیوژهای بعدی ما 80 هزار تا 100 هزار دور در دقیقه تولید خواهند شد.

صالحی با بیان اینکه کیفیت سانتریفیوژهای جدید ساخته شده با سانتریفیوژهای قبلی اصلاً قابل مقایسه نیست، افزود: سانتریفیوژهای قبلی برای چرخاندن موتور از تسمه استفاده می‌کرد، اما سانتریفیوژهای جدید از گیربکس استفاده می‌کند و قیمت تمام شده آنها با نمونه‌های خارجی تفاوت بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: این سانتریفیوژها را بر اساس نیاز مشتری ساخته‌‎ایم و سانتریفیوژهای قدیمی بیشتر منوآل (دستی) بود و کنترل و نمایشگر نداشت اما سانتریفیوژهای جدید هم کنترل و هم نمایشگر دارد و تمام سیستم آن اتوماتیک است.

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، سانتریفیوژهای جدید به عنوان تجهیزات و دستگاه‌های دوگانه تلقی می‌شوند و بسیاری کشورها اصلاً آنها را نمی‌فروشند و با تولید این سانتریفیوژها ایران توانسته است از این محدودیت‌های خارجی عبور کرده و بر مشکلات این حوزه غلبه کند.

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی درباره سانتریفیوژ توبولار که همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامي به بهره‌برداری رسید، گفت: امروز شاهد رونمایی از دو سانتریفیوژ با طراحی جدید بودیم که نسبت به سانتریفیوژهای قبلی ارتقا یافته‌اند.

وی با یادآوری سخنان رییس انستیتو پاستور ایران مبنی براینکه هر مرکز تحقیقات پزشکی به 10 تا 12 سانتریفیوژ نیاز دارد، ادامه داد: با توجه به فعالیت هفت تا هشت مرکز، در مجموع به حدود 100 سانتریفیوژ نیاز داریم که البته سانتریفیوژهای ما رو به ارتقا هستند.

صالحی تاکید کرد: در تلاش هستیم نسل بعدی سانتریفیوژها را بتوانیم با یخچال همراه کنیم و درحالیکه سانتریفیوژهای فعلی به صورت «بچ» کار می‌کنند. کارکرد سانتریفیوژهای بعدی به صورت پیوسته خواهد بود.

وی به فعالیت کارشناسان سازمان انرژی اتمی بر روی تولید سانتریفیوژهای «اولترا» اشاره کرد و گفت: سرعت این نوع سانتریفیوژها تا 80 هزار دور در دفیقه و گاهی تا 100 هزار دور در دقیقه می‌رسد و محققان ما در حال طراحی این سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته هستند.

صالحی از سانتریفیوژها به عنوان حلقه اصلی تولید واکسن و داروهای نوترکیب یاد کرد و ادامه داد: بدون این سانتریفیوژها نمی‌توان داروهای نوترکیب و رادیوداروها را تولید کرد و الان جمهوری اسلامی ایران در موقعیتی است که هر آنچه اراده کند در این بخش را می‌تواند محقق کند.

وی از همکاری وسیع و سازنده سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت بهداشت ابراز خرسندی کرد و گفت: این همکاری‌ها در آغاز راه است و قطعا دامنه آن روز به روز گسترده‌تر خواهد شد.

مراسم رونمایی از نسل سوم سانتریفیوژهای توبولار با حضور دکتر علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی، دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل انستیتو پاستور ایران برگزار شد.

سانتریفیوژ توبولار از جمله تجهیزاتی است که جهت جداسازی فاز مایع (محلول) از فاز جامد همراه آن استفاده می‌شود.

این نوع سانتریفیوژ موارد استفاده گسترده‌ای در صنایع دارویی و غذایی دارد و برای تولید صنعتی محصولات بیوتکنولوژی شامل داروهای نوترکیب و انواع واکسن به کار می‌رود.

این سانتریفیوژ در مراحل خالص‌سازی اولیه پروتئین‌های نوترکیب با خاصیت دارویی به عنوان مثال - در هاروست بایومس تخمیر داروهایی چون استرپتوکیناز و اینترفرون و در مرحله ترسیب اسیدی در تولید واکسین هپاتیت ب - کاربرد ویژه دارد.

برخی از انواع سانتریفیوژ جهت جداسازی ترکیبات خونی و برخی از آنها نیز در فاز گاز جهت جداسازی ایزوتوپ‌ها به کار می‌روند.