پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیدحسن قاضی زاده هاشمی در سال ۱۳۳۸ در شهرستان فریمان در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد.

هاشمی

وی پس از پایان دوره ابتدایی، دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی مشهد ادامه داد و همزمان در فعالیت‌های مذهبی که توسط بزرگان دینی برگزار می‌شد، شرکت داشت.

قاضی‌زاده هاشمی، سال ۵۶ وارد دانشکده پزشکی مشهد شد و ضمن تحصیل دانشگاهی در فعالیت‌های اجتماعی سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشته و همزمان با گسترش موج انقلاب اسلامی با مشارکتی فعال، در رخدادهای سیاسی - اجتماعی شهر مشهد تاثیرگذار بود.

نام وی به عنوان یکی از مؤسسان سازمان جهاد سازندگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح است و با شروع جنگ تحمیلی نیز ۳۳ ماه به عنوان یکی از موسسان مهندسی رزمی جهاد سازندگی به صورت داوطلبانه در جبهه‌ها حضور داشته و از مجروحان جنگ تحمیلی نیز می‌باشد.

هاشمی اکنون به عنوان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان فارابی و بیمارستان چشم پزشکی نور فعال است. ده کتاب تالیفی و ۱۵۷ مقاله جهانی وی، مرجع تحقیقات علمی در رشته چشم پزشکی است.

دکتری پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد (۱۳۶۵)، دکتری تخصصی چشم پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد (۱۳۶۸)، فلوشیپ قرنیه و سگمان قدامی چشم از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی - بیمارستان لبافی نژاد (۱۳۷۰)، گذراندن دوره‌های تکمیلی متعدد در آمریکا و اروپا و استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوابق تحصیلی قاضی‌زاده هاشمی است.

وی همچنین در چهاردهمین جشنواره ابن سینا (۱۳۹۱)، جشنواره چشم پزشکی فارابی (۱۳۹۰) و پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی (۱۳۸۸) موفق به کسب عنوان محقق برتر شده است.

انتشار بیشترین مقاله در خصوص اپیدمیولوژی عیوب انکساری در سطح جهان، ۱۵۷مقاله در مجلات بین‌المللی با نمایه ISI، PubMed و Scopus، انتشار ۳۶ مقاله در مجلات معتبر داخلی، آموزش و تربیت بیش از ۱۰۰ دستیار تخصصی چشم در رشته چشم پزشکی و انتشار بیش از ده کتاب در زمینه‌های مختلف چشم پزشکی از جمله خدمات آموزشی، پژوهشی و تألیف‌های دکتر قاضی‌زاده هاشمی است.

راه اندازی و آموزش ۳۱ روش عمل جراحی جدید در رشته فوق تخصصی چشم پزشکی برای نخستین بار در ایران از جمله نوآوری‌های وی در عرصه چشم پزشکی است.

تاسیس و هدایت تنها مرکز تحقیقات چشم پزشکی خصوصی کشور در کارنامه دکتر هاشمی ثبت شده است. این مرکز تحقیقات چشم پزشکی مصوب شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و بدون دریافت بودجه دولتی، موفق به کسب رتبه نخست شانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی شده است. این مرکز در حال حاضر طبق مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوره PhD by Research را نیز راه‌اندازی کرده و دو دانشجو در مقطع PhD در این مرکز مشغول تحصیلند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور (۱۳۸۰-۱۳۷۶)، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (۱۳۸۰-۱۳۷۶)، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (۱۳۸۴)، مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (۱۳۸۷-۱۳۸۴) و رییس هیات مدیره و دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران (۱۳۹۰ تاکنون) از جمله سوابق اجرایی وی به شمار می‌رود.

قاضی زاده هاشمی مرداد سال ۱۳۹۲ به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده ۲۸۴/ موافق: ۲۶۰ رای؛ مخالف: ۱۸ رأی؛ ممتنع: ۶ رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر بهداشت مشغول به فعالیت شد.

وی همچنین در دولت دوازدهم به عنوان وزیر بهداشت مشغول به فعالیت شد.

حسن روحانی رییس جمهور دولت دوازدهم روز پنجشنبه ۱۳ دی ماه ۹۷ استعفای ایشان را پذیرفت و سعید نمکی به عنوان سرپرست وزارت بهداشت منصوب کرد

کد خبر 227155
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز