علی اصغر محمدی راد : اخیراً هیأت محترم دولت پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش مبنی بر امکان بهره‌مندی همزمان معلمان دارای مدارک تحصیلی فوق‌لیسانس و دکتری از مزایای ارتقای شغلی و حق همترازی هیأت علمی را تصویب کرده است

 که به نظر می‌رسد به دلایل ذیل تسری این مصوبه به کل کارکنان آموزش و پرورش اعم از اداری و آموزشی، با تکمیل مصوبه و رضایت‌مندی مؤثر بخشی از کارکنان دولت به مصلحت است:

1 - کارکنانی که در نظام اداری آموزش و پرورش به کار گرفته می‌شوند، عموماً از نیروهای آموزشی مدارس هستند و آموزش و پرورش پس از انقلاب کمتر نیروی اداری برای بخش‌های مختلف اداری استخدام کرده است که یکی از مهم‌ترین دلایل این امر جدای از امور پشتیبانی، در مباحث آموزشی و تربیتی است.

کسانی می‌توانند برنامه‌ریزی و هدایت و نظارت این امر را در سطح منطقه، استان و ستاد به عهده بگیرند که خود زمانی محیط کلاس و مدرسه را تجربه کرده باشند.

 2 - کسانی که در ادارات با سطح تحصیلات بالا در سمت‌های آموزشی و تربیتی اشتغال دارند، به طور طبیعی از نیروهای شاخص مدارس انتخاب شده‌اند تا بتوانند وظایف مهم برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌‌های اساسی این دستگاه عظیم را ساماندهی کنند.

در حقیقت ستاد وزارت آموزش و پرورش و یا مغز متفکر آن مجموعه‌ای است که هر چه سطح تحصیلات و تجربیات آنان افزایش یابد، به همان نسبت فعالیت‌های مجموعه در کل کشور تقویت می‌شود.

 3 - سنگینی کار در ادارات با ساعات کاری کامل هفتگی و احساس مسئولیت نیروهای اداری و وقت‌گذاری بیشتر در خارج وقت اداری و دغدغه‌های آن سبب می‌شود که به طور طبیعی نیروهای کیفی برای حضور در ادارات داوطلب نباشند و 24 ساعت کار هفتگی و آزاد بودن بقیه اوقات و فارغ بودن از مسئولیت‌های اداری و پاسخگویی‌های جدی در آن بخش را بر مزایای ناچیز اداری شدن ترجیح دهند.

4 - علم و تجربه دو عامل بسیار مهم در فعالیت‌های همه دستگاه‌های فرهنگی نظیر آموزش و پرورش است. معلم فوق‌لیسانسی که علم و تجربه خود را در اختیار ستاد قرار می‌دهد، در طول سال‌ها کار مداوم، سفرهای استانی و منطقه‌ای تبادل نظر و کسب تجربه با سایر معلمان، مدیران و کارشناسان به کارشناسی حاذق در حوزه مربوطه تبدیل می‌شود، وی با هزینه بسیار به سرمایه‌ای ملی بدل شده است و اینک محروم یا بی‌انگیزه کردن آن، تأثیر مستقیم بر فعالیت‌های این دستگاه خواهد داشت.

 5 - کسانی که با معلمی آشنا هستند، می‌دانند بسیاری از کسانی که مدارج بالای تحصیلی را در آموزش و پرورش می‌گذرانند به دو دلیل تمایل چندانی به ادامه کار در این دستگاه ندارند؛ اول مزایای آموزش عالی، دوم عدم به‌کارگیری مطلوب در جایگاه‌های علمی که حضور در حوزه‌های برنامه‌ریزی و پژوهشی وابسته به آموزش و پرورش انگیزه بهتری را برای این افراد فراهم می‌کند که با این مصوبه این انگیزه به شدت تضعیف می‌شود.

 6 - تقویت نیروهای کیفی در مدارس بدون تقویت نیروهای کیفی در ادارات و ستاد کاری ابتر است که نتیجه آن در حد کلاس درس باقی مانده و تعمیم و گسترش آن به مدارس کل کشور فراهم نمی‌شود.با عنایت به این موارد چنانچه مصوبه بهره‌‌مندی همزمان معلمان دارای مدارک تحصیلی فوق‌لیسانس و دکتری از مزایای ارتقای شغلی و حق همترازی هیأت علمی اصلاح نشود، ادارات در درازمدت از نیروهای کیفی محروم خواهند شد و حداقل انگیزه‌های بسیاری را کاهش می‌دهد و ورودی مؤثری هم به نظام اداری نخواهد داشت.

 پیشنهاد می‌شود هیأت دولت با عنایت به تصمیم صحیح خویش برای معلمان آموزش و پرورش، کارکنان اداری دارای مدرک فوق‌لیسانس و دکتری را که در مقایسه با معلمان تعداد بسیار کمی را تشکیل می‌دهند، نیز مشمول این مصوبه قرار دهد.