وزیر بهداشت اعلام کرد‌ که این هفته همراه معاون اول رئیس‌جمهور عازم عراق است تا با مسئولین این کشور درخصوص ریزگردها گفت‌وگو و چاره‌اندیشی شود.

دكتر سيدحسن هاشمي با اشاره به تأكيد مقام معظم رهبري و رئيس‌جمهور به موضوعات استان خوزستان گفت: در اين جلسات‌ با حضور وزرا و مسئولين مرتبط نظير سازمان محيط‌زيست، وزارت نفت، وزارت نيرو، هلال احمر و ساير نهادهاي مرتبط درخصوص ريزگردها بحث و تبادل نظر شد. بخشي از مشكل ريزگردها مربوط به كشور عراق و بخش ديگر مربوط به كاهش بارش و خشك شدن تالاب‌هاي هورالعظيم و مناطق جنوب شرقي استان است. معتقدم كه به جاي اينكه به‌دنبال مقصر در وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مرتبط بگرديم، بايد با كار علمي و جمع بندي مشخص بتوانيم راهكار مناسبي براي رفع اين معضل پيدا كنيم و به شرايط مناسب برگرديم.

وي كاهش نزولات آسماني، خشكسالي و كاهش ورودي آب سدها را بخشي از عوامل ايجاد ريزگردها نام برد و گفت: متأسفانه خشكسالي بخشي از زندگي ما شده است. در بازديدي كه از حميديه، سوسنگرد، هويزه، طلاييه، جفير، كوشك و تالاب‌هاي هورالعظيم در نقطه صفر مرزي داشتيم مشخص شد كه بخش عمده‌اي از گردو‌خاك مربوط به اين منطقه بود و بادي كه از سمت كشور عراق مي‌وزد اين مسئله را ثابت مي‌كند. هاشمي با تأكيد بر اينكه دولت بايد اين موضوع را آسيب شناسي كند تا تجربه درياچه اروميه تكرار نشود، افزود:مردم ما توقع قول ندارند، توقع عمل دارند و تحقق اين امر مستلزم داشتن عزم جدي در همه مسئولين كشور براي رفع مشكلات است. تلاش كنيم كه با اطلاع‌رساني صحيح و بهنگام، مردم را نسبت به مسئولين بي‌اعتماد نكنيم و اميد دادن به مردم براي حل مشكلات را جايگزين نگراني و تشويش‌هاي بيهوده نماييم.‌

  • ايجاد مركز تحقیقاتی جامع ریزگردها

قائم‌مقام وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نيز اعلام كرد قرار است یک مرکز تحقیقاتی جامع ایجاد شود تا تأثیرات ریزگردها بر سلامت بررسي شود. دكتر اسماعيل ايدني افزود:ریزگردها به‌علت اثر سوء بر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی مردم، اثرات نامناسب بر روح و روان مردم گذاشته است و مردم نگران هستند. او گفت: غالب ذرات گردوغبار سیلیس است ولی مشخص نیست تا چه حد توسط افراد جذب می‌شود و اینکه آیا می‌تواند عوارضی داشته باشد یا خیر. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به مردم استان خوزستان توصیه کرد: از ترددهای غیرضروری در روزهایی که گردوغبار بیش از حد نرمال است اکیداً خودداری کنند و داخل خانه‌ها بمانند.

او شست‌وشوی مکرر دست وصورت‌را ضروری دانست و گفت:‌مردم از ‌ خوردن مواد غذایی که به‌صورت باز فروخته می‌شود، خودداری کنند‌ و مصرف بيشتر میوه و سبزیجات به دليل دارا بودن مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان و تقویت سیستم دفاعی بدن توصیه مي‌شود.