تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴

همشهری آنلاین: بیش از ۲۰۰ هزار نفر داوطلب شده‌بودند تا به مریخ سفر کرده و همان‌جا بمیرند، از این تعداد اکنون تنها ۱۰۰ نفر باقی مانده‌اند که سه نفر از آنها نیز ایرانی هستند.

براساس گزارش Cnet، اكنون 100 نفر از داوطلبان يك قدم ديگر به تحقق روياي خود براي مردن روي مريخ نزديك‌تر شده‌اند. پروژه مارس‌وان اميدوار است بتواند با كمك جمعي و مجموعه‌اي از برنامه‌هاي زنده بين‌المللي تلويزيوني پايگاهي روي مريخ بنا كند.

از ابتداي اين پروژه، بيش از 200 هزار نفر براي سفر بدون بازگشت به مريخ اعلام آمادگي كردند، سپس تعداد آنها به هزار نفر كاهش يافت. در مرحله بعدي گزينش، تنها 660 نفر باقي ماندند و اكنون و در مرحله سوم،‌50 مرد و 50 زن از آمريكا (39 نفر) ، اروپا (31 نفر)، آسيا (16 نفر)، آفريقا (هفت نفر) و اقيانوسيه (7 نفر) باقي‌ مانده‌اند. سه ايراني نيز در اين ليست حضور دارند كه دو نفر از آنها از سوي ايران و ديگري از كشور نيوزيلند در اين رقابت شركت كرده‌اند.

در ميان اين 100 نفر مردي مجارستاني نيز حضور دارد كه خود را زميني نمي‌داند و خود را M1-K0 مي‌نامد و معتقد است مريخي است كه به زمين فرستاده شده و خوشحال است كه به اكتشاف سياره مادري‌اش كمك مي‌كند.

پروژه مارس‌وان درحالي به فعاليت بلند‌پروازانه خود ادامه مي‌دهد كه انتقادات بسياري به دنبال دارد. سال گذشته دانشجويان MIT اثبات كردند فضانوردان تنها دوماه پس از ورود به مريخ،‌خواهند مرد.