تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۵

با نزول شاخص در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران به لحاظ تاریخی به ۱.۵سال قبل عقبگرد کرد.

به‌گزارش همشهري، روند نزولي شاخص كل بورس تهران در مبادلات روز گذشته هم ادامه يافت. دور جديد نزول شاخص بورس از 3آذر‌ماه پس از پايان مذاكرات هسته‌اي و همچنين كاهش قيمت نفت آغاز شد. پس از آن سازمان بورس تلاش زيادي براي كنترل شاخص كرد اما تلاش‌هاي سازمان بورس براي نجات شاخص بورس ناكام ماند. برخي خبرها حكايت از آن داشت‌كه وزارت اقتصاد از سازمان بورس خواسته است شاخص بورس را روي 65هزار واحد و ارزش بازار را روي 300هزار واحد كنترل كند اما با وجود تلاش‌هاي صندوق توسعه بازار براي كنترل شاخص، سازمان بورس در اين كار ناكام ماند و شاخص بورس از هفته آخر بهمن‌ماه تاكنون نزديك به 1500واحد ديگر نزول كرده و دست‌كم 13هزار ميليارد تومان هم از ارزش بورس كاسته شده است. به‌نظر مي‌رسد پس از طي يك دوره نزول جديد، دولت، وزارت و سازمان بورس متقاعد شده‌اند اجازه دهند مكانيسم‌هاي بازار كار خودشان را انجام دهند.

  • عقبگرد بورس به پاييز پارسال

بررسي روند تاريخي شاخص بورس نشان مي‌دهد شاخص بورس تهران به همان سطحي رسيده است كه در مهر‌ماه سال گذشته در آنجا قرار داشت. شاخص كل بورس تهران ديروز به 63هزار و 806 واحد يعني همان مقداري كه در ابتداي مهر‌ماه پارسال قرار داشت رسيد اين به‌معناي آن است كه شاخص بورس به مرحله يك سال و نيم قبل عقبگرد كرده است. 15دي‌ماه 92 بالاترين ركورد تاريخي شاخص بورس به ثبت رسيد و شاخص بورس به 89هزار و500 واحد رسيد اما از آن زمان به بعد شاخص بورس نزول كرد. تا 15دي‌ماه پارسال ميانگين بازده سالانه بورس 127درصد بود اما به‌دليل نزول شاخص در پايان سال92 ميانگين بازده بورس به 90درصد رسيد. در سال‌جاري نيز روند نزولي ادامه يافت و به‌طور كل سهامداران تاكنون 20درصد زيان كرده‌اند.

  • شاخص بورس در 5سال گذشته

به لحاظ تاريخي دور جديد صعود شاخص بورس از اواخر سال 89 و اوايل سال90 آغاز شد. در ابتداي سال1390 شاخص كل بورس تهران در محدوده 24هزار واحد قرار داشت و در پايان همين سال به محدوده 26هزارو500 واحد رسيد اما در سال91 شاخص بورس تهران تحت‌تأثير تلاطم‌هاي اقتصادي، تورم و افزايش قيمت ارز با رشد بيشتري مواجه شد و با 13هزار واحد افزايش به سطح 39هزارو500 واحد در پايان سال رسيد. اما تلاطم‌هاي اقتصادي بيشترين اثرش را در سال92 نشان داد و شاخص كل بورس تهران يكباره از ابتداي سال تا 15دي‌ماه بالغ بر 50هزار واحد بالا پريد و به بالاترين قله تاريخي خود رسيد اما اين روند ادامه نيافت و نزول شاخص‌هاي بورس پس از 15دي‌ماه تا ابتداي مهر‌ماه93 ادامه يافت.

در ابتداي مهر‌ماه شاخص بورس تحت‌تأثير اخبار خوش هسته‌اي در مدار صعودي قرار گرفت اما اين روند فقط تا 3آذر‌ماه ادامه يافت و پس از اين تاريخ با مشخص شدن نتايج مذاكرات هسته‌اي و همچنين كاهش قيمت نفت شاخص بورس تهران با نزول مواجه شد و در نهايت در پايان مبادلات ديروز با 104پله نزول به 63هزارو806 واحد رسيد. محدوده 63هزارو800 واحد براي شاخص بورس تهران نوعي مرز رواني و به لحاظ تكنيكالي خط حمايت جديدي براي بازار سهام تلقي مي‌شود. درصورت نزول شاخص به زير اين سطح انتظار مي‌رود شاخص كل بورس تهران دست‌كم تا محدوده 58هزار واحد نزول كند.