سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

سیستم معاملات بورس تهران دیروز دچار اختلال فنی شد و معاملات بورس تهران ۶۷ دقیقه دچار سکته شد.

بورس

برخي منابع مطلع خبري به همشهري مي‌گويند ايراد از داخل هسته مركزي معاملات بوده است اما مسئولان فناوري بورس در واكنش‌هاي رسمي خود اين ادعا را تكذيب كردند.

به گزارش همشهري، سيستم معاملات بورس تهران كه در سال 1387 پس از مذاكرات طولاني به قيمت 350 ميليون دلار از يك شركت اروپايي خريداري شد از سوي شركت ارائه‌دهنده آن يعني شركت اتوس يورو نكست به‌دليل اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي پشتيباني نمي‌شود.

با وجود اين با توجه به آنكه مذاكرات اصلي قبل از سال 87 انجام شده بود شركت اتوس يورونكست نرم‌افزار مربوط به سيستم معاملات بورس تهران را تحويل داد اما پشتيباني آن را برعهده نگرفت. در چنين شرايطي كارشناسان داخلي اقدام به بومي‌سازي‌ نرم‌افزار و ارائه نرم‌افزار‌هاي جانبي نظير سيستم معاملات كارگزاران در كنار اين سيستم كردند و در عين حال شركت مديريت فناوري بورس تهران كار پشتيباني اين سامانه را برعهده دارد.

برخي كارشناسان بر اين باورند كه بومي‌سازي‌ اين سامانه مشكلاتي را به لحاظ اجرايي به‌وجود آورده است اما سامانه معاملات مذكور توانست در سال 91 و 92 از پس معاملات پر‌حجم بورس تهران بر بيايد. در چنين شرايطي هسته مركزي معاملات بورس تهران نرم‌افزار اتوس است كه دركنار آن نرم‌افزار‌هاي جانبي و بومي ديگري كه از سوي كارشناسان داخل طراحي شده است در كنار آن اجرا شده است.

  • اخلال در سامانه

در جريان معاملات ديروز بورس و از حوالي ساعت 10 صبح ، سامانه معاملات بازار سهام با اختلال مواجه و مانع از انجام سفارش‌هاي خريد و فروش سهام شد.

سامانه معاملاتي بورس در ساعت 10 و 20 دقيقه پيغامي با عنوان «به اطلاع كليه معامله گران محترم مي‌رساند تا اطلاع ثانوني از ورود سفارش به سيستم معاملات خودداري فرماييد» از كار افتاد.

بروز اين اختلال در حالي ايجاد شد كه مسئولان بورس اعلام كردند اين مشكل ناشي از بروز برخي اشتباهات در ايستگاه‌هاي معاملاتي بوده كه مانع از مشخص شدن نتيجه سفارش خريد وفروش است. در عين حال پيماني رئيس اداره نظارت بر بازار سازمان بورس بروز اختلال در يكي از سيستم‌هاي سفارش‌گيري بازار سهام را عامل اصلي توقف معاملات اعلام كرد. علي صحرايي معاون بازار بورس تهران هم پس از اين رويداد معاملات بورس را نيم ساعت تمديد كرد و معاملات تا ساعت 13تمديد شد.

  • اشكال كجاست؟

بروز اختلال در سامانه معاملات پيش از اين هم سابقه داشته است و حتي منابع خبري از بروز اختلال‌هاي مشابه كه وجه خبري پيدا نكرده است در گذشته خبر دادند. اما به گفته عباس احمدي مديرعامل شركت مديريت فناوري بورس تهران بروز اختلال در سامانه معاملات بورس تهران مطابق با استاندار‌هاي بين‌المللي است و اين نخستين بار است كه در سال‌جاري درسيستم معاملات اختلال ايجاد مي‌شود.

اما كارشناسان مستقل در گفت‌وگو با همشهري تاكيد كردند كه سامانه معاملات بورس تهران ايراد اساسي دارد و بايد بازنگري‌هاي جدي در سامانه معاملات بورس انجام شود. از ديدكارشناسان اينكه گفته مي‌شود سيستم‌ سفارش‌گيري در سامانه معاملات از كار افتاده بود حرف صحيحي نيست و معاملات درصورت اختلال در هسته اصلي متوقف مي‌شود.

  • توضيحات شركت مديريت فناوري

براي اينكه از مشكل اصلي سامانه معاملات بورس تهران با‌خبر شويم سراغ عباس احمدي مديرعامل شركت مديريت فناوري بورس تهران رفتيم. او در اين باره به همشهري توضيح داد: در ساعت 10.20 دقيقه ديروز يك مشكل فني براي سيستم سفارش‌گيري پيش آمد به همين دليل كارگران قادر به رويت تاريخچه معاملات نبودند به همين دليل ما معاملات را متوقف كرديم و سپس مشكل به‌وجود آمده را رفع كرديم و در ساعت 11.20 دقيقه وارد فاز پيش گشايش شديم.

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا در هسته يا انجين مركزي معاملات اختلالي رخ داده بود گفت: خير هرگز، هيچ مشكلي در هسته اصلي معاملات رخ نداده بود و مشكل اصلي در سيستم سفارش گيري بود طبيعتا زماني كه كارگزاران نتوانند تاريخچه معاملات را ببينند نمي‌توانند معاملاتي انجام دهند به همين دليل هم معاملات متوقف شد.

از احمدي پرسيدم آيا درصورت رفع مشكلات سياسي احتمال خريد سامانه جديد معاملات وجود دارد يا خير گفت: ما به‌طور دائم سيستم معاملات بورس تهران را بازبيني مي‌كنيم. سال آينده در اين باره تصميم‌گيري مي‌كنيم اما اميدواريم كه يك محصول ايراني داشته باشيم. وي افزود: اگر محدوديت‌هاي كنوني وجود داشته باشد ظرف سال‌هاي آينده محصول ايراني قادر خواهد بود جايگزين سامانه فعلي شود.

کد خبر 289509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha