اگرچه ارزیابی عملکرد رئیس جدید به زمان بیشتری نیاز دارد اما به نظر میرسد وی و همکارانش فرصت زیادی تا قرار گرفتن در کانون نقد و نظر صاحبنظران و رسانههای دیگر در اختیار ندارند.
دکتر محمد سرافراز که خود از این خانواده است خیلی زود دست به تغییرات مدیریتی در سطح معاونانش زد و تغییرات شکلی زیادی در برنامههای خبری و همچنین ادغام شبکههای کم مخاطب ایجاد کرد اما هنوز افکار عمومی منتظر نتیجه ایدهها، خلاقیتها و ابتکارات تیم مدیریتی جدید در شکل و محتوای تولیدات رسانه ملی هستند..
اصول و سیاستهای کلان رسانه ملی در قوانین بالادستی از جمله قانون اساسی، اساسنامه سازمان و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص است و حتی مطالبات رهبری در حکم انتصاب رئیس سازمان صدا و سیما مورد تأکید قرار گرفته اما مهم طراحی نقشه و تعیین مسیر تحقق این اصول، سیاست و برنامههای منتج به مطالبات مردم و مسؤولان است.
اهمیت این موضوع از آنجا ناشی میشود که بدانیم سپهر رسانهای جهان با ظهور رسانههای نوین، چنان تغییرات عمیقی کرده که مدیریت رسانه و تولیدات رسانهای را با موانع پرتعدادی مواجه کرده و به همین نسبت فرآیند جذب، نگهداشت و وفادار کردن مخاطب بسیار پیچیده و پرچالش شده است.
درصد زیادی از خواص منتظرند ببیند سرافراز و مدیرانش چگونه میخواهند و میتوانند سلیقههای متنوع و منفاوت بینندگان رسانه ملی را پوشش داده و در رقابتی نابرابر با رسانههای خارجی، اعتماد بیشتر آنها را جلب کنند. به نظر میرسد برگ برنده رئیس فعلی صداوسیما را میتوان در ایجاد فضای باز گفتوگو، حضور منصفانه گرایشها و سلیقههای مختلف، تعاملی کردن، تقویت جنبههای آموزشی و تربیتی با روشهای نو، شکستن انحصار تولید، جوانگرایی در کنار بهرهگیری از تجارب هنرمندان پیشکسوت و ...جستجو کرد. سرافراز پس از پایان دوره مدیریت خود به چه برنامههایی افتخار خواهد کرد؟
* صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات