دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در ۱۲ سال آینده ۹۵ درصد آن احیا می‌شود و برای احیای آن بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

عيسي كلانتري افزود: دولت تدبير و اميد خود را متعهد و مكلف به احياي درياچه اروميه مي‌داند و اين امر را از نخستين روزهاي آغاز به‌كار خود نشان داده است.آنطور كه در پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست آمده است، كلانتري درهمايش چشم‌انداز ستاد احياي درياچه اروميه كه با حضور جمعي از مسئولان اجرايي، اعضاي تشكل‌هاي زيست‌محيطي و جمعي از استادان دانشگاهي در تالار وحدت مهاباد برگزار شد، تصريح كرد: دولت تدبير و اميد با شناسايي و بررسي ابعاد گسترده خشك شدن درياچه اروميه آن را به‌عنوان بحران ويراني تمدن در اين منطقه دانسته و خود را متعهد و مكلف به احياي آن مي‌داند.

وي اضافه كرد: برنامه‌ريزي براي احياي درياچه اروميه جزو نخستين مصوبه‌هاي دولت تدبير و اميد بود و دولت يازدهم تمامي مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي را موظف به همكاري با ستاد احياي درياچه اروميه كرده است. وي گفت: دولت با توجه به شرايط سخت تحريم‌ها وكاهش ميزان صادرات نفت و كاهش قيمت آن در بازارهاي جهاني براي احياي درياچه اروميه برنامه‌ريزي كرد واعتبارات خاصي را براي اين منظور تخصيص داد. دبير ستاد احياي درياچه اروميه گفت: به‌عنوان يك شهروند آذري‌زبان از اين تلاش دولت قدرداني مي‌كنم و از اقشار مختلف مردم اين منطقه مي‌خواهم همه با هم براي احياي دوباره اين درياچه و نجات محيط‌زيست و زندگي در اين منطقه تلاش كنيم.

وي با انتقاد ازعدم‌دخالت دولت‌هاي قبلي در مورد احياي درياچه اروميه نيز گفت: اگر كار احياي اين درياچه از سال‌هاي قبل شروع مي‌شد در حال حاضر نيازمند هزينه‌ها و بودجه‌هاي كلان نبود. كلانتري همچنين از تلاش‌ها و همكاري اقشار مختلف مردم منطقه و اساتيد دانشگاهي براي همراهي و همگامي با دولت تدبير و اميد در كمك به احياي درياچه اروميه قدرداني كرد. درياچه اروميه در شمال غربي ايران و بين 2 استان آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي قرار گرفته و بزرگ‌ترين درياچه داخلي ايران و دومين درياچه آب شور دنياست. آب اين درياچه عمدتا از رودخانه‌هاي زرينه رود، سيمينه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچاي، نازلو و زولا تامين مي‌شود.